• Trollbebis

Hur länge är era 5-6 månaders bebisar vakna på dagen?

Jag undrar hur era bebisar sover på dagen, hur länge och hur många sovpass? När sover de för natten och när vaknar de för dagen? 

Min tjej är 5,5 månader och har förut varit vaken två tre timmar mellan varje sovpass, har sen sovit allt från en halv timme till en och en halv timme. Kommit i säng 20-20.30 och gått upp ca 7 med x antal uppvak. Nu är det helt annorlunda, undrar om det kan bli bättre om hon är vaken längre pass och sover endast två gånger på dagen. 

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Hur länge är era 5-6 månaders bebisar vakna på dagen?
  • Bergkwist85

När min son va 6 månader så sov han 3-4 gånger om dagen.. sov för natten runt 22.00...

• lunkentuss

min bebis somnar för natten vid 23 o vaknar igen ca 09...

sover 2-3 ggr under dagen mellan 1-2 timmar per gång + några minuters lurar i famnen ibland.

• SophiaM

Ava sover 3-5 pass per dag, en halvtimme åt gången ungefär. Ibland lite längre! Hon somnar vid 19.00 och sover till ungefär 7 på morgonen. Äter 2-4 ggr per natt!

• Natulcien

När sonen var i den åldern så orkade han vara vaken ca 2-2,5 tim och sen sov han ca 30 min. Så oftast blev det 3x30 min sovpass per dag.

Han somnade oftast runt 20-20.30 och vaknade runt 8-9 nästa morgon, utan uppvak på natten.

Men det är ju inte antalet sovpass som betyder något, utan mänden sömn på dagen om du ska försöka förändra något.

• titti1

Melina sover 1 ggn på förm, ca 1-1½ tim.....sen 1-2 ggr på em---men ca 30-40 min då bara, somnar vid 22 på kvällen med flaska ersättning, äter inte på natten---vaknar 2-3 ggr o vill ha napp o bli omstoppad typ..vaknar mellan 6-7 på morgonen

• Muslimska mamman

Bebisars sömn förändras ju hela tiden. Helt normalt.

Min son nattas vid 22.00 och vaknar mellan 08.00 och 10.00. Han vaknar ingenting under natten, och vaknar han av någon anledning vilket sker väldigt sällan så räcker det att stoppa in nappen och han somnar direkt.

På dagen sover han ett par gånger i mellan 15 minuter och 2 timmar beroende på vad han själv behöver. Jag låter honom inte vara vaken mer än 4-5 timmar i alla fall innan jag börjar försöka få honom att varva ner och sova en stund, eftersom jag ibland märker att han är trött men inte kan komma till ro själv. Och blir han övertrött blir han omöjlig att natta på kvällen.

Svar på tråden Hur länge är era 5-6 månaders bebisar vakna på dagen?