• Zelmilainen

måla laminerade möbler typ malm/lack?

Undrar om det är helt kört med att måla om laminerade möbler. typ malm/lack från ikea? nån som gjort det? har en del såna saker som ja skulle vilja byta färg på, men har ej råd att byta ut hela möblemanget så funderar på om de går att måla om ist, torde bli billigare isf.

har även möbler i massiv ek ja vill göra om, men det är ju betydligt enklare  

nehepp...
  • Svar på tråden måla laminerade möbler typ malm/lack?
  • knattar

Det är klart det går.
    Jag målar om mina lackhyllor lite titt som tätt. 
    Har också målat på glaserat porslin och såndär ful badrumshylla med metallpinnar, men det fäster inte färgen lika bra på.
    Bara man är försiktig med sakerna och inte går och pillar bort färgen med flit funkar det jättebra. 

• Pallas

Det går bra. Rugga med sandpapper, tävtta med målartvätt, torka av, på en en primer av god kvalitet och sedan måla.

• Zelmilainen

ok, toppen, tack för hjälpen.  

nehepp...
  • Zelmilainen

är matt eller blank färg att föredra? det är sängbord, expedithyllor som oxå behöver målas.

nehepp...
  • knattar
    Zelmilainen skrev 2012-01-02 19:53:49 följande:
    är matt eller blank färg att föredra? det är sängbord, expedithyllor som oxå behöver målas.
    Smaken är som baken. 
    Jag har blank färg i ett rum, i ett annat är det matt som gäller.

• Pallas
    Zelmilainen skrev 2012-01-02 19:53:49 följande:
    Det är en smaksak bara, har ingen betydelse för hur det fäster. Det är grundjobbet och häftgrunden man har på som avgör hur bra färgen sitter sen.
  • Zelmilainen

ok, tack för hjälpen!

nehepp...
  • Mamsis

Man måste ha primer alltså? *suck* Dottern önskar sig ny stil i rummet och jag ahr inte heller råd att byta ut hela möblemanget. Men är lat Hade hoppats på att bara kunna slipa och sen måla. Tänkte spraymåla

• Zelmilainen

ja d hade ju vart smidigt att bara slipa me sandpapper och sen måla direkt, hehe.

nehepp...
  • Mamsis

Jag köpte dekorplast och testade på en hurts med raka trevliga linjer Fungerar kanon! Köpte dock bara till lådan så jag får köpa mer och ha på hela

• Zelmilainen
    Mamsis skrev 2012-01-12 19:13:57 följande:
    Jag köpte dekorplast och testade på en hurts med raka trevliga linjer Fungerar kanon! Köpte dock bara till lådan så jag får köpa mer och ha på hela
    smidigt om man ej har så mkt att göra om kanske men ja har två expedthyllor med 8fack/st, två malmsängbord, ett expeditskrivbord, och antagligen ett vardagsrumsbord och tvbänk att fixa, hehe...
    nehepp...
  • Mamsis
    Zelmilainen skrev 2012-01-12 20:25:27 följande:
    smidigt om man ej har så mkt att göra om kanske men ja har två expedthyllor med 8fack/st, två malmsängbord, ett expeditskrivbord, och antagligen ett vardagsrumsbord och tvbänk att fixa, hehe...
    Hahah då hade jag inte heller orkat/haft råd med dekorplast Jag har en Robinhurts bara

Eller ja, dotterns hyllor då men jag funderar på att sälja dem och skaffa nya. Men får se, hon är inte helt klar med sina planer än
  • Zelmilainen
    Mamsis skrev 2012-01-13 10:50:25 följande:
    Hahah då hade jag inte heller orkat/haft råd med dekorplast Jag har en Robinhurts bara

Eller ja, dotterns hyllor då men jag funderar på att sälja dem och skaffa nya. Men får se, hon är inte helt klar med sina planer än
    då får hon ta och bestämma sig så mamma får sätta igång me projektet...
    nehepp...
  • Mamsis
    Zelmilainen skrev 2012-01-13 14:25:45 följande:
    då får hon ta och bestämma sig så mamma får sätta igång me projektet...
    Ja Har dock att göra, julen ska ut och lite ommöblering i vardagsrummet
Svar på tråden måla laminerade möbler typ malm/lack?