15-åring som ljuger hela tiden om allt... Normalt?
Är det normalt att en femtonåring ljuger precis hela tiden om smått och stort? I princip alltid för att visa sig själv i bättre dager. Pappan märker inte när dottern ljuger oftast (vill inte veta antar jag).
Minns att jag själv, förstås, ljög då och då för mina föräldrar men inte flera gånger om dagen om helt löjliga saker. Exempel från idag:
"XX - du kan väl vara snäll att ställa in i diskmaskinen". "Ja - men jag trodde att det var ren disk i maskinen". "Hur kunde du tro det?" "Det såg rent ut" "Men - XX, diskmaskinen är ju tom!"
Förstås en tramsig liten lögn som säkert inte är ovanlig bland tonåringar. Men nu snackar vi TIO såna lögner om dagen!! hon börjar också bli manipulativ med sin pappa.
Börjar bli smått orolig att hon kommer bli helt omöjlig om ingen sätter stopp för lögnerna. Har pratat med maken flera gånger men han fattar helt enkelt inte vidden av allt ljugande. Hur han inte kan höra/se/förstå att hon LJUGER är för mig helt ofattbart då det är så uppenbart. Ibland blir hon som i exemplet ovan tagen på bar gärning men verkar då inte reagera när hon blir "avslöjad". Är det så med egna barn att man så gärna vill att barnet ska vara perfekt att man inte ser?
Skulle gärna prata med biomamman om detta och höra hur hon ser på det här, men hon är inte alls intresserad av att han någon kontakt med mig ö h t.