• Anonym (Styvmamman)

15-åring som ljuger hela tiden om allt... Normalt?

Är det normalt att en femtonåring ljuger precis hela tiden om smått och stort? I princip alltid för att visa sig själv i bättre dager. Pappan märker inte när dottern ljuger oftast (vill inte veta antar jag).

Minns att jag själv, förstås, ljög då och då för mina föräldrar men inte flera gånger om dagen om helt löjliga saker. Exempel från idag:

"XX - du kan väl vara snäll att ställa in i diskmaskinen". "Ja - men jag trodde att det var ren disk i maskinen". "Hur kunde du tro det?" "Det såg rent ut" "Men - XX, diskmaskinen är ju tom!"

Förstås en tramsig liten lögn som säkert inte är ovanlig bland tonåringar. Men nu snackar vi TIO såna lögner om dagen!! hon börjar också bli manipulativ med sin pappa.

Börjar bli smått orolig att hon kommer bli helt omöjlig om ingen sätter stopp för lögnerna. Har pratat med maken flera gånger men han fattar helt enkelt inte vidden av allt ljugande. Hur han inte kan höra/se/förstå att hon LJUGER är för mig helt ofattbart då det är så uppenbart. Ibland blir  hon som i exemplet ovan tagen på bar gärning men verkar då inte reagera när hon blir "avslöjad". Är det så med egna barn att man så gärna vill att barnet ska vara perfekt att man inte ser?

Skulle gärna prata med biomamman om detta och höra hur hon ser på det här, men hon är inte alls intresserad av att han någon kontakt med mig ö h t.

• Svar på tråden 15-åring som ljuger hela tiden om allt... Normalt?
  • Momalicious

Men alltså, blir du upprörd över den lögnen i exemplet? Hon är väl bara lat. Om hon svarar så så säger du, eller pappan, "ja men om du ser att den är ren så kan du lägga in disken i skåpen". En 15-åring borde kunna tömma en diskmaskin.

• Anonym (Styvmamman)
    Momalicious skrev 2012-01-02 20:15:19 följande:
    Men alltså, blir du upprörd över den lögnen i exemplet? Hon är väl bara lat. Om hon svarar så så säger du, eller pappan, "ja men om du ser att den är ren så kan du lägga in disken i skåpen". En 15-åring borde kunna tömma en diskmaskin.

Nä, som jag skrev är det ju en larvig liten lögn som säkert inte är ovanlig, men det kommer 10 såna om dagen, om minsta lilla sak + större lögner.

Undrar om det är normalt? Känner inte så många 15-åringar och jag och mina kompisar ljög då inte våra föräldrar fulla som denna 15-åring gör.

Jag kan ju knappast beslå henne med lögnerna heller när pappan verkar tro att hon talar sanning.

• MoaElis

Ja, det låter väl väldigt normalt.. Hon försöker väl komma undan.

• principisessan

jag ljög och överdrev det mesta när jag var liten.. faktiskt .. ofta bättrade jag på sanningen skvätt för att kunna berätta en bra historia, typ.
    Tror faktiskt inte att det är så ovanligt. Dottern är väl bara lat.. jag tex hittade på att jag alltid hade ont i ryggen när jag inte ville göra något. Det hela gick så långt att mamma tog det på fullaste allvar och tog mig till en läkare som ordnierade ett gummiband till mig som skulle fästas runt en tung möbel och så skulle jag "gympa" med det för att få starkare rygg. Så där fick jag, orolig mamma som tvingade mig att gympa med det där förbannade gummibandet var och varannan kväll.

Haha,men det är skönt att jag hittat någon som är knäppare än mig  

...min sambo hade fejkat en synundersökning så att han skulle få glasögon. Han spelade så pass bra (trots perfekt syn) att han fick glasögon och gick runt med dem i ett år (och såg typ ingenting) innan han mirakulöst fick bra syn igen.

• Anonym (enmamma)

Vad trött jag blir på att alla säger att tonåringars dåliga beteende är normalt. 
    Det kanske är vanligt att de försöker ljuga, eller vad det nu är de gör, men att säga att det är normalt tycker jag är som att säga att det är ok. Och det är verkligen inte ok att ljuga.
    Visst, alla har vi ljugit nån gång. Ibland är en vit lögn kanske nödvändig för att inte såra någon annan. Eller en liten lögn för att hålla en överraskning hemlig tills den ska avslöjas. Men att ljuga för att komma undan när man gjort något fel, eller för att man är lat, det är inte ok.
    Och absolut inte normalt. 
    De behöver lära sig att stå för det de gjort och ta konsekvenserna av sitt handlande. 

• Anonym

Lögn? För att hon/han är lat? Sluta leta fel i den stackars ungdomen.

• MoaElis
    Anonym (enmamma) skrev 2012-01-04 11:22:22 följande:
    Vad trött jag blir på att alla säger att tonåringars dåliga beteende är normalt. 
    Det kanske är vanligt att de försöker ljuga, eller vad det nu är de gör, men att säga att det är normalt tycker jag är som att säga att det är ok. Och det är verkligen inte ok att ljuga.
    Visst, alla har vi ljugit nån gång. Ibland är en vit lögn kanske nödvändig för att inte såra någon annan. Eller en liten lögn för att hålla en överraskning hemlig tills den ska avslöjas. Men att ljuga för att komma undan när man gjort något fel, eller för att man är lat, det är inte ok.
    Och absolut inte normalt. 
    De behöver lära sig att stå för det de gjort och ta konsekvenserna av sitt handlande. 
    Men det är ju normalt? Sen ä inte normalt & ok det samma, men jag är övertygad om att du också ljugit ibland, för att slippa något eller så. Har även jag, tycker inte det är någon stor grej om hon ljuger om det TS skriver.
  • Anonym (enmamma)
    MoaElis skrev 2012-01-04 11:46:42 följande:
    Men det är ju normalt? Sen ä inte normalt & ok det samma, men jag är övertygad om att du också ljugit ibland, för att slippa något eller så. Har även jag, tycker inte det är någon stor grej om hon ljuger om det TS skriver.
    Ja jag har också ljugit nån gång när jag var barn. Som jag skrev så har vi alla gjort det. Men när det blir en vana att ljuga då är man på villovägar.
    Och att det inte är nån stor grej håller jag inte med om. Barn måste förstå att det är fel att ljuga. Lögner leder bara till elände. Man litar till slut inte på en människa som ljuger.  
  • MoaElis
    Anonym (enmamma) skrev 2012-01-04 11:59:50 följande:
    Ja jag har också ljugit nån gång när jag var barn. Som jag skrev så har vi alla gjort det. Men när det blir en vana att ljuga då är man på villovägar.
    Och att det inte är nån stor grej håller jag inte med om. Barn måste förstå att det är fel att ljuga. Lögner leder bara till elände. Man litar till slut inte på en människa som ljuger.  
    Jag tror faktiskt att hon förstår att det är fel, hon är 15 år.
  • Anonym (Styvmamman)
    Anonym (enmamma) skrev 2012-01-04 11:59:50 följande:

Tack! JAG tycker inte att det är normalt att man ljuger om precis ALLT för att slippa undan eller för att framstå i en bättre dager.

Tycker synd om alla er som verkar ha barn som ljuger sig blå hela dagarna, eftersom ni själva tycker att det är normalt. Ni har väl misslyckats med att lära barnen vad som är rätt och fel någonstans på vägen. Man ska väl respektera sina föräldrar och inte ljuga för dem? Precis som man ska respektera sina barn. Eller som man ska respektera sina medmänniskor ö h t. Om tonåringarna tror att det är ok att ljuga så lär de göra det för andra också, och kanske blir de av med sina vänner. Hade själv ett par "vänner" som ljög - de hamnade ju utanför och blev ensamma efter ett tag.

Jag tror ju inte på sånt bonusen berättar, vissa saker kanske är sanna men jag tror nästan inte på något eftersom jag märker att hon ljuger så mycket.

• Anonym (enmamma)

Äntligen någon som tycker som jag.

Svar på tråden 15-åring som ljuger hela tiden om allt... Normalt?