• Anonym (orolig)

Hypokondri eller cancer på riktigt? Blir så trött på mig själv...

Åh, vad jag hoppas att någon klok person kan ge mig råd just nu... Så här är det: 35 år, tre barn, har i stort sett hela mitt liv lidit av oro till och från, men den har tidigare varit hanterbar. Min allra största skräck är att få cancer - bara jag hör/tänker ordet ser jag en film spelas upp för mitt inre - hur jag får beskedet, hur jag tvingas underkasta mig en lång behandling som jag och alla andra vet är meningslös, hur jag gör minneslådor till mina barn och till slut, efter ångest och bedrövelser dör. Jag har försökt tala mig själv till rätta: "Jag vet ingen i min ålder som har dött i cancer", men det hjälper inte, i nästa stund replikerar min hjärna "Då måste det ju statistiskt sätt snart hända någon jag känner - förmodligen mig själv".

Det här låter ju helt absurt, jag är på ett förnuftsmässigt sätt medveten om det. Risken att dö i t ex en bilolycka är förmodligen mycket större. Men de rationella argumenten biter inte på mig. Det enda som hjälper är att jag sysselsätter mig med annat, Under graviditeterna har det t ex varit bättre än någonsin. Riktigt jobbigt började det här bli för ett år sedan. Då upptäckte jag en "utbuktning" i ena armhålam. Total panik inombords, men jag sa förstås ingenting till någon. Jag vet att mina vänner och min familj skulle bli chockade om de fick veta hur jag mår emellanåt, för jag ter mig som en mycket lugn och sansad person. I alla fall, jag fick komma på mammografi (min andra...) och det var ingenting,

Jag var lättad några månader, tills jag såg en artikel i tidningen om att "hudcancer ökar explosionsartat i Sverige". Jaha, tänkte jag, varför skulle jag inte ha det? Efter att ha undersökt alla möjliga märken fann jag två misstänkta. Hela sommaren gick jag och oroade mig för dem, innan jag fick så mycket att göra på jobbet att jag inte hann med att grubbla längre. Nu har dock ett nytt problem dykt upp... Jag har länge, säkert i ett och ett halvt år haft en "pormask" i (andra .-)) armhålan (inser att det här låter helt galet). Det har liksom inte varit någon knuta eller så, bara ett ställe som man kan trycka ut lite... jag vad det nu är, från (herregud, det här blir värre och värre).

Så, en vecka innan julafton fick jag plötsligt för mig att det kanske inte var någon finne ändå (var det inte lite hårt där bakom?) så för att komma till klarhet började jag attackera den förmodade finnen ganska brutalt. Det har resulterat i att jag nu har en rejäl förhådnad strax under huden. Jag inser att det förmodligen har blivit någon slags inflammation av mitt klämmande, Men det resonemanget biter inte på mig  - det är en tumör/"smittad" lymfkörtel som dessutom har fått spridningshjälp av mitt tryckande. När det här händer "stänger jag ner" helt - all energi går åt till att tänka på "sjukdomen". Det som är extra oroande är att jag i sådana här perioder börja dricka mer vin, gärna 2 glas om dagen nu när jag är ledig  ("jag ska ju ändå förmodligen dö") och den senaste dagarna har jag flera gånger varit på väg till affären för att köpa cigaretter trots att jag inte rökt sedan jag blev gravid för första gången.

Jag skrattar lite för mig själv när jag läser mitt inlägg. Men jag vet att jag kommer att vakna i morgon igen och känna på "bulan", konstatera att den är kvar och tänka det värsta. Vad ska jag göra? Ska jag gå till läkaren för att (förhoppningsvis) få höra att det inte är någon fara? Eller ska jag försöka intala mig att det här är galenskaper och ringa en terapeut (jag har aldrig gått i samtal)?

TACK för att du orkade läsa

... det kan tilläggas att jag har lidit av en massa andra sjukdomar också de senaste åren - MS, reumatism och Parkinsons t ex. Det skrämmer mig dock inte lika mycket eftersom dessa inte är direkt livshotande. Eller..?

• Svar på tråden Hypokondri eller cancer på riktigt? Blir så trött på mig själv...
  • skypigeon

Vet precis hur det är...been there, done that, tried it, got the T-shirt. Nu får jag hjälp via KBT..hjälper mycket!! Mitt råd...SÖK HJÄLP NU!!

• Anonym (orolig)

Tack för svaret! Så skönt att höra. KBT har jag funderat på. Kan du, om du har tid, berätta lite om vilka "verktyg" du har fått där? Hur tänker du när de här tankarna kommer?

• Anonym (knöl)

Åååh herregud... Det kunde verkligen vara jag som skrivit ditt inlägg!! Är själv 29, har 3 barn och är LIIIVRÄDD för cancer! Just nu väntar jag på provsvar från en liten knök i ena armhålan och är livrädd för att det är lymfom! Ringer och gråter till vårdcentralen i ren panik flera ggr om Dan för jag är så orolig! Googlar på tok för mkt och blir då ännu räddare! Kan tillägga att jag har gjort div undersökningar för olika cancer.. röntgat, ul, blodprov och nu finnhålspunktion! Den här gången är oron nog värst, vet inte om det har med att göra att jag fick ta provet på radiumhemmet där i min värld ALLA dör typ! Fyfan för att dö ifrån sina barn! Jag får panik bara av att tänka tanken och vet inte vart jag ska ta vägen när ångesten kommer! Hoppas så innerligt att mina provsvar kan komma och att de är bra så jag sen kan söka hjälp för det här! Inser ju själv att det är löjligt!

• Tova

Hej knölsyster! Behöver kanske inte skriva att jag förstår dig precis. Kanske kan vi stötta varandra. Jag skulle verkligen vilja råda dig (som om jag är den som ska komma med goda råd) att söka någon slags hjälp direkt efter att du fått ditt postiva besked. Jag har tidigare tänkt som du "bara jag får veta att jag är frisk den här gången så ska jag ta tag i den här oron sen", men när jag sedan har fått veta att jag inte är (fysiskt ) sjuk så vill jag bara gå vidare och lägga galenskaperna bakom mig. Jag inser ju nu att det här inte kommer att upphöra förrän jag får hjälp att tänka annorlunda.

Kunde inte låta bli att googla på lymfom. Det låter i alla fall bättre än spridd bröstcancer

• Anonym (orolig)

Glömde visst vara anonym.

• ISSEN

Ja fy för den här ångesten! Den är verkligen hemsk! Alla tycker jag målar fan på väggen innan jag fått svaren men jag hittar fler och fler saker som tyder på Lymfom :( fan för google och fan för mig som ska hålla på! Blir så jädrans trött på mig själv! Ja jag har tänkt söka hjälp efter varje gång jag varit orolig jag med men när oron lagt sig skyller man på att man som trebarns mor inte har tid ;) hur gamla är dina barn? Ja då visar jag mig väl oxå då :) vet inte varför jag va anonym igentligen :)

• Anonym (fd hypokondriker)

Hej TS och knölen, det här är ett helt normalt litet små-stört tillstånd ni har som det går att få hjälp med, och som andra har skrivit är det KBT och eventuellt SSRI-medicinering som gäller. KBT kan man eventuellt få via vårdcentralen, annars har man allt att vinna på att söka det själv och betala lite för det.

Kan berätta att jag har varit där ni är, men nu är jag inte där längre och det går att bli av med det. Som jag skrev tidigare är det bara små-stört, inte stor-stört, så man blir bra om man tar tag i det, söker hjälp och är ärlig när man gör det.

Lycka till.

• Anonym (samma här)

Jag har inte riktigt vart så hypokondrisk som dig ts, men helt klart åt det hållet! Jag har lidit av nedstämdhet i flera år som övergått mer och mer i ångest som blev såpass mkt värre i somras så jag fick söka hjälp. Det började med att jag fick för mig att jag hade en knöl i halsen och gick o kände efter dag ut och dag in. Det liskom surrade i halsen och så fort jag kände en liten ilning fick jag värsta ångesten, ännu mer än innan! Det resulterade i att jag verkligen knde en knl i halsen som jag trodde va helt på riktigt! Jag fick ångestdämpande mediciner hos läkaren (icke beroendeframkallande) och under tiden dessa började verka så va jag så trött på mina nojor att jag tänkte nästa gång jag börjar känna den där äckliga knölen i halsen ska jag bara tänka bort det! Inte svälja som en galning o tänka efter utan sysselsätta mig med ngt som gör att jag inte tänker på det! Jag har två småbarn med så det är inga problem att sysselsätta sig Men iaf så tror jag, som innan nämnts att ktb är ett ypperligt bra grej att börja med! Det är ju till för att ändra ett beteende eller sätt att tänka! Hoppas du finner hjälp mot detta, det finns så mkt i livet som man missar när man går och oroar sig jämt och ständigt.

• Anonym (samma här)

det kunde varit jag som skrivit detta, jag känner igen ALLT. Oroa dig inte för något annat än hypokondri.

• Anonym (klump)
    Anonym (samma här) skrev 2012-01-02 23:24:31 följande:
    Jag har inte riktigt vart så hypokondrisk som dig ts, men helt klart åt det hållet! Jag har lidit av nedstämdhet i flera år som övergått mer och mer i ångest som blev såpass mkt värre i somras så jag fick söka hjälp. Det började med att jag fick för mig att jag hade en knöl i halsen och gick o kände efter dag ut och dag in. Det liskom surrade i halsen och så fort jag kände en liten ilning fick jag värsta ångesten, ännu mer än innan! Det resulterade i att jag verkligen knde en knl i halsen som jag trodde va helt på riktigt! Jag fick ångestdämpande mediciner hos läkaren (icke beroendeframkallande) och under tiden dessa började verka så va jag så trött på mina nojor att jag tänkte nästa gång jag börjar känna den där äckliga knölen i halsen ska jag bara tänka bort det! Inte svälja som en galning o tänka efter utan sysselsätta mig med ngt som gör att jag inte tänker på det! Jag har två småbarn med så det är inga problem att sysselsätta sig Men iaf så tror jag, som innan nämnts att ktb är ett ypperligt bra grej att börja med! Det är ju till för att ändra ett beteende eller sätt att tänka! Hoppas du finner hjälp mot detta, det finns så mkt i livet som man missar när man går och oroar sig jämt och ständigt.
    Den där knölen i halsen är det i svalget du känner?
    Jag brukar ibland få en klump i halsen, jag sväljer och sväljer samtidigt som det känns som att den kryper upp igen. Har enda sedan jag varit liten (läs 5-6 år) känt av det, minns att jag gick ner till köket och tog en gaffel och försökte gräva upp den.

Jag läste för något år sedan att det är något man kan få om man har ångest, vilket jag led av fruktansvärt för några år sedan. Jag själv är hypokondriker men det är klart mycket bättre nu än förut, dock känner jag igen mig i alla svar här. Jag är jag rädd för att ringa sjukvårdsupplysningen just för att jag är rädd att de ska se min samtals-statistik och sedan utifrån det upptäcka att jag är hypokondriker och att de i följd inte kommer ta mig på allvar.

Det värsta är att då jag tänker på klumpen i halsen som man kan få i samband med ångest, att var något jag upplevde redan som barn. Skrämmande tanke!
Svar på tråden Hypokondri eller cancer på riktigt? Blir så trött på mig själv...