• anda8009

    hpv test hemma???

    Jag är 31 år och har pga tidigare dåliga erfarenheter aldrig lyckats göra cellprov. Jag vet att det är jätteviktigt och jag har verkligen försökt, men Misslyckats. Jag är väldigt orolig över detta och har nu kontakt med en barnmorska som försöker hjälpa mig. Jag har läst mycket om hemmatest med Qvintip på nätet, men kliniken jag är i kontakt med erbjuder inte detta. Jag tror att det vore ett bra första steg för mig men har inte lyckats få reda på var jag kan få tag på testet. Någon som vet??? Jag undrar också om ngn har gått igenom samma sak men blivit hjalpta och i så fall hur?

  • Svar på tråden hpv test hemma???
  • Upptaget

    Vad är det som du är mest rädd för. Är det självaste undersökning/cellprovet, eller Provsvaret?
    Tycker nog du ska försöka ta det hos en barnmorska/gyn. Tyvärr har jag inget svar på detta med hemmatester. Men har själv tagit cellprov 3-4 gånger hos min gyn.

  • anda8009

    Min rädsla grundar sig väl egentligen i en dålig erfarenhet då jag som 21-åring svimmadedå jag skulle göra en gyn-undersökning. Sedan dess har jag inte klarat av att göra om det och eftersom jag inte haft eller har några besvär så har jag inte heller pressat mig till det.

    Har dock börjat oroa mig väldigt för att ha livmoderhalscancer  och vill verkligen testa mig för det. Hur upplevde du själva provtagningen? Gjorde det ont?

  • Upptaget

    Okej, det blir ju lätt att den rädslan håller i sig. Haft samma med tex blodprovs tagning. Jag hade alltid lyckats bra med det, tills en gång då ja svimmade. Jag va jätte rädd för att ta prover därefter. Men övervann rädslan, och nu klarar jag det utan att ens vara rädd för svimma. Poängen är väll att utsätta sig för rädslan.
    Finns det kanske någon du känner dig trygg med som kan följa med?

    Provtagningen är inte alls så farlig, tycker jag. Det går mycket fort!! Det är som en liten liten "kam" dem använder och skrapar lite på  väggarna i slidan kan man säga. Kanske kan svida till lite, men som sagt, det går såå fort!
    Jag hade ju cellförändringar första gången jag tog cellprover. Och DÅ visste jag inte så mycket om det hela, fick panik och tänkte att jag va döende i cancer. Ja, så extrema tankar fick jag. Tills jag läst på om det hela. Nästan cellprov jag tog några veckor senare var normala.

    Tycker du ska försöka allt vad du kan att genomföra provet. Det kommer vara en sådan lättnad för dig efteråt, och vem vet, kanske du övervinner rädslan lite? När du märker att det inte alls är så farligt

  • anda8009

    Jag har en första tid bokad hos BM om en vecka, jag hoppas att jag ska få förtroende för denna barnmorska så att hon kan ta testet. Jag tycker det verkar sjukt obehagligt, men just nu är jag mer orolig för att ha allvarlig cancer så jag tror att det ska gå vägen.

    Eftersom jag har väntat så länge med provtagning så är jag nu helt säker på att jag är sjuk. Försöker tänka logiskt och jag är inte direkt nån högriskperson: hade samlag första gången vid 21, har haft totalt  3 partners, röker inte, har ingen cancer i släkten, har inga blödningar eller smärtor som tyder på cancer. Men ändå - jag är sjukt orolig och vaknar flera gånger per natt. Usch.

    Någon annan som känner till ngt om var Qvintip testen finns?

  • Upptaget

    Jätte bra att du har en tid =)

    Det kommer gå bra ska du se!! Och du har med stor sannolikhet INTE cancer! Det tar lång tid att utveckla. Och då du hade sex i lite "senare" ålder och inte haft spec många partners så är det nog rätt lugnt. Försökt att inte oroa dig! Det kommer iaf vara en stor lättnad för dig när detta är gjort! Uppdatera gärna sen.

  • U never saw me
    annii skrev 2014-07-14 17:28:45 följande:

    Aprovix AB erbjuder hemmatest!

    www.aprovix.com/


    Tror inte den sidan fungerar. Hittar inte var man kan beställa det. Mailade dom och frågade för en vecka sen men har inte fått något svar...
  • ADWT

    Qvintip är ett hemmatest för HPV. Du får även veta om du har HPV typ 16 eller typ 18, de aggresivaste typerna som innebär tätare uppföljning. 

    Prova Qvintip, går att beställa på hemsidan som du nämnde.

    ta hand om dig Hjärta

Svar på tråden hpv test hemma???