• Tequeida86

Hur mycket äter era 7 Månaders?

Ni som ammar och nu som inte ammar och ger ersättning istället,hur mycket mat/smakisar äter era 7 månaders?

Ylva-li 061010 & Felicia 110602
  • Svar på tråden Hur mycket äter era 7 Månaders?
  • qouix

Jag ammar nu bara nattetid och ibland på dagen när han ska sova middag, och han får 1 port 6-månaders havregröt till frukost (kl.9) 1 burk (1,5 dl) hemlagad mat plus lite fruktpure lunch (kl.12.30)
    ersättning eller bebisyoggi som mellis (kl.15)
    Och mat igen när jag äter middag (kl.18)
    sen välling vid läggdags.

• MammaTillDomFinaste

det är olika. Ruben är 7.5 månad å han äter från min tallrik. ibland 2 små skedar, ibland 15. oftast stora bitar han äter själv med händerna.

• Desiré90

Izadora som e 7,5 månad ammas hela dagarna förrutom till middagen då får hon smaka lite barnmat sedan till kvällen får hon en portion gröt.

• Izidor

Min lilla är 7.5 månader och äter:

200 ersättning vid 5
    gröt en port vid 8
    barnmat en burk vid 11
    barnmat mindre burl vid 2
    fruktmellis vid 4
    välling 200 vid 6 

• Unitard

Väldigt olika från dag till dag, speciellt med tiderna. Men en vanlig dag kan se ut ungefär så här:

9.00 1.5-2 dl gröt med lite fruktpuré vatten till
    13.00 en stor burk mat vatten till
    Sen försöker jag truga i lite ersättning men om hon inte vill ha blir det mer burkmat eller en burk youghurt eller fruktpuré.
    19.00 2 dl välling
    22.00 150 ml ersättning

Idag åt hon gröt 9.15 och en burk yoghurt 11.00 så det beror helt på dagsformen hur mycket och ofta hon äter

Är väldigt osäker på det här med ersättningen, hon är inte lika förtjust i det längre men hur länge måste man ge det? Jag hade gärna sett att hon åt i alla fall en flaska om dagen ett bra tag till... Jag är nojig att hon inte dricker tillräckligt heller. Är det lugnt så länge det är 2-3 tunga kissblöjor om dagen? Nojig förstagångsmamma

• gaby84

intressant, jag försöker ta bort lite ersättnings-mål under dagen, ska nog börja
     ersätta med frukt.

vaknar vid 9- havl 10- 1.5dl gröt

11.30 - ersättning för att kunna sova, ca 90ml

13.30 lunch - nästan en hel burk

16.00 - ersättning - 120-150ml

18.00 - gröt

20.00 - ersättning... 

• WSalma

Blir 7 månader på fredag och äter ungefär så här:

5-6: 200 ml bröstmjölk eller ersättning
    8-9: Gröt på 1 dl vatten, fruktpuré
    11.30-12.30: mat ca 200g, evtl fruktpuré efteråt
    15-16 bröstmjölk eller ersättning olika mycket från dag till dag, kanske lite gröt med frukt om han vill ha
    18:30 gröt med mjölk och lite banan

Erbjuder vatten till, men han är inte jätteintresserad. Idag drak han 65 ml vatten, det var nog rekord. Ibland vill han ha en flaska (bröstmjölk eller ersättning) under natten också, men det är rätt sällan.

• dianmant76

Min Molly är 6 månader o hon äter: 6.00 150 ersättning 10.00 1 burkmat (195) och ½ burk efterätt 14.00 200 ersättning 18.00 1 portion gröt o ½ burk efterätt 22.30 200 ersättning Sen får hon ibland smaka vår mat när vi äter (potatis o grönsaker kokta utan salt)

• fewfafef

vår son är 7 månader och 1 vecka nu och han äter bara mat samt välling.

Han började med att vägra ersättning som han förut fick mitt på dagen, så då tog vi bort det målet och sen har vi anpassat lite efter hur mycket mat han vill ha och hur länge han håller sig mätt.

kl 7-8 ca. När han vaknar äter han gröt 1,5 portion
    kl 11 - 1 burk mat + 1/2 burk frukt  + vatten
    kl 15 - 1 burk mat + 1/2 burk frukt  + vatten
    kl 19 - välling 3 dl (1,5 port), läggdags.

så han äter 4 rejäla mål 

Elliot ♥
  • fewfafef

sen äter han inget från 19-07, han ammas inte längre heller

Elliot ♥
  • daimstrut

Har precis börjat med 1,5 dl välling på morgonen, sen får han mat runt lunch, äter ca en halv stor burk, ibland lite mindre. På kvällen äter han en portion gröt på ca en fl vatten. Fri amning däremellan, även ett par ggr på natten. Ibland lite frukt också men inte på några bestämda tider.

• Tequeida86

Anledningen till att jga frågar är att min tjej verkar ogilla all mat ammar inte längre,men hon dricker välling o ersättning och fruk gillar hon,det är maten hon spottar o fräser åt.
    vissa saker går bättre än andra,som potatis,morot,palsternacka,det som tjorvar är när jag börjar blanda in mer grejjer i maten.
    oftast tar hon 2-3 tuggor av varje rätt jag serverar sen vill hon inte ha mer.
    samma med gröt,bara nån sked,sen ratar hon resten.det ända som går ner är frukt och grönt=/

tips på protein som inte ger så mycket konsistens i maten.
    hon har stora problem med att hon blir jätte hård i magen o är ledsen när hon ska bajsa...
    hon har alltid kräkts mycket sen hon föddes.
    men försöker komma på tricks för att få henne äta mer mat o mindre ersättning,och inte mat som är för stoppande.

Ylva-li 061010 & Felicia 110602
  • Liten men naggande

Min tjej är 7 mån nästa vecka och hon får gröt morgon och kväll samt lite burkmat vid lunch (typ en halv) därimellan får hon amma fritt när hon vill och det blir ju därimellan nån gång mellan varje mål och en 2-3 ggr mellan 19-07.

Svar på tråden Hur mycket äter era 7 Månaders?