• sheeba

Ska köpa hamster på månadag, någon som har haft 2 st i samma bur och det har funkat?

Efter många drömmar om hamstrar så beslutade vi att skaffa oss en.
    Så började vi snacka om att aknske köpa 2 st, men så läste jag på nätet att det inte är bra med 2 st i samma bur. Ev om det är syskon men då får de inte skiljas åt en dag ens.
    Då kan det bli bråk, men frågan är om någon här har haft 2 st?
    Jag har haft 1 st innan eller 2 men inte på samma gång.
    Hade varit bra att veta innan måndag annars så får jag fråga i djuraffären.

Sedan en fråga till, är dte lönt att försäkra en hamster? menar de blir ju också sjuka och vården kostar ju då med eller tandläkarbesök om det nu blir så.

• Svar på tråden Ska köpa hamster på månadag, någon som har haft 2 st i samma bur och det har funkat?
  • fipa2

men vaah, det var ju jaaaag som skulle skaffa hamster...

jag vet nada om hamstrar, har ingen erfarenhet, däremot läste jag att de trivs bäst ensamma och man inte ska ha dem i samma bur, förutom om man vill att de parar sig, men då ska det vara bara under den tid då de är kåta (vet inte vad der rätta ordet är, som används för djur)

• sheeba

Hahaha, jag vet men jag blev så suuugen på en liten hamster
    Ja det var det jag läste också, jag trodde de gillade att vara i par så det var tur jag läste det innan.
    Vi skulle köpa i dag igentligen men vi kom en timme efter stängningsdax Vilken affär stänger 14 på en lördag?

• fipa2

småbutiker brukar stänga redan 14 på lördag.

jag var vförst rädd att min hamster kommer bli ensam så nu blev jag gklad att se att de trivs bäst ensam.

• Fru Höstlöv

Jag har haft en massa hamstrar när jag var yngre, som mest hade jag fyra burar samtidigt. (Guldhamster, Angorahamster och sibirisk dvärghamster)

Jag har haft syskon i samma bur, en gång pojke och flicka, så det blev incest och dom fick ungar. (Det var mina första hamsterungar, jag förstod ju inte bättre då)
    Men två tjejer hade jag i samma bur och dom verkade trivas tillsammans.

En stor varning angående hamstrar (som ni kanske vet redan, men ändå) Akta era hamstrar för drag, de kan dö jättelätt om buren står på ett dragit golv eller efter en vägg med en öppen dörr.

Lycka till med era hamstrar. Själv kan jag inte skaffa någon, katterna skulle väl stressa ihjäl stackaren med sitt intresse.

• michiara

jag har två stycken..hade dom i samma bur först men fick sära på dom för de bara bråkade..till sist fick den ena inte ens närma sig vattenflaskan utan att den andra hoppade på den. så nu står de bredvid varandra i varsin bur och det är mycket lättare

• sheeba

Vi kommer ha buren uppe på en byrå långt från fönstret, så det är ingen risk att de ska frysa ihjäl

Vi får se hur vi gör, ska prata med dem i djuraffären också de borde ju kunna avråda om det inte alls skulle gå. Syskonen är ju tillsammans från början men man vet ju inte hur det blir när de blir könsmogna.

Någon som vet om man ska försäkra?

• sheeba

Nyfiken om någon har haft 2 st i samma bur och de har kommit överens.

Tänk om några timmar ska vi gå och titta på dem/n
    Det kommer bli piff och puff eller bara piff Hur kan man längta så mycket?
    Snacka om att bli över kär på några dagar

• fipa2

jag känner precis lika för ralf stefan
    mitt hjärta verkligen trånar efter att få honom

• sheeba

Har du bestämt när du ska köpa honom?

Vårat var eller mitt står mellan guldhamster eller dvärghamster, har fastnat för dvärg nu lite har bara haft guld innan.

• fipa2

så fort min hyresvärd ger tillåtelse. det är egentligen så att man inte får ha djur, vet inte varför.

eftersom jag aldrig haft hamsyter innan så vet jag inget om vilka som är lättare att ta hand om. jag tror att risken med en dvärghamster är att den är så liten att jag imisstag trampar ihjäl den om den virrar runt på golvet och jag inte ser den

• sheeba

Vad konsigt att man inte får ha djur, men är det så så får man ju ta det.

Guldhamstren är den största av dem alla, säkrast för din del då
    Sedan läste jag att hanar blir fortare tama än honor och att de är mer glada än honorna för de löper tyck 2 gånger i mån tror jag det stod. Då blir de lite sura.
    Ja man kan ju tänka när vi har mens och det är bara en gång i mån

fast en guldhamster hade kanske varit bättre här med , annars kanske katten tror det är en leksak

• fipa2

mm kanske får bli en sån då för mig
    finns det nån risk att hamstern blir kåt och börjar jucka mot min hand när jag vill ta den i famnen? då blir jag nog lite skraj...

• sheeba

Jag har aldrig varit med om det inte en hamster, har bara haft hanar.
    De var så snälla och tama så de var som en liten vovve då

Men de är snabba de små liven, hade en kompis då när vi var små så hade vi den ena lös.
    Den fick springa mellan oss vi hade satt benen för. Då stack den in i hennes byxben och hon for upp, Stackar hamster

• Gabish

Jag vill ju också ha en hamster ju!!! Leif Roger

Jag har haft 2 hamstrar så jag är ganska så erfaren

• fipa2

åh va gulliga min får gärna klättra in i mina byxor om den känner sig trygg där

• sheeba

Vi ska dit så fort de öppnar i morgonbitti, sedan så sätter jag in bilder på den/dem.
    Ska stå utan för och stampa på morgonen

Den ena vi hade var så tam att den kom när jag kallade på den, jätte söt var han.
    Fast det var min syster som köpte dem så var det jag som tog hand om dem
    Det som är lite sorligt är att de inte lever så länge, runt 3 år bara

• fipa2

mm fast om jag skulle dö innan min hamster så skulle den iallafall inte behöva sörja mig i 50 år, utan bara några.

jag kanske också går till en djurbutik imorrn bara för att se på dem och fråga lite av personalen hur det är att ha såna

• MissLilo

Jag har haft 2 hamstar.....bröder.....den ena e sålld nu(försöker bli av med dem).....och de trivdes ba ihop. Även om det var maktkamp de första 3 månadern. Men sen kom de överns jettebra. De visste sin plats.

• sheeba

Så nu blev det en Piff Guldhamster.
    De hade dvärghastrar men bara den minsta sorten som bara blev som störst ca 6 cm. Känns lite litet

Den lille rackaren har redan hunnit bita och skälla ut mig Men nu ska jag låta honom vara så börjar träningen i morgon. men han verkar trivas jätte bra.
    Sätter in bild senare, kamerans batteri är slut

Svar på tråden Ska köpa hamster på månadag, någon som har haft 2 st i samma bur och det har funkat?