• AnniPanni

Varning för Trygg Hansas MammaBarn försäkring!!!

Vill bara varna för Trygg Hansan MammaBarn försäkring som enligt TH är en bra försäkring för barn 0-6 månader. Detta stämmer dock inte helt!

Skulle ditt barn ha oturen att senare i livet få en diagnos som tex ADHD så gäller inte ditt barns försäkring över huvudtaget på grund av denna MammaBarn försäkring.
    Kravet för att få ut ersättning är att barnet är helförsäkrat med Trygga Barn Plus och att detta sker INNAN 6 månaders ålder.

Många av dessa neuropsykiatriskastörningar som ADHD ADD Aspergers diagnostiseras ofta först när barnet är 5år och över (tex Aspergers är ofta inget man märker av under barnets första 6 månader i livet)

Vi gjorde som TH rekomenderade och tecknade Trygga Barn plus som började gälla när hon var 6 månader och 1 dag gammal.

Nu är hon 9 år, har fått Aspergerdiagnos och får ingen som helst ersättning för sitt livslånga funktionshinder!

• Svar på tråden Varning för Trygg Hansas MammaBarn försäkring!!!
  • AnniPanni

Vi hade MammaBarn + tillägget Väntabarn.

Rekomenderas EJ dessa så då man aldrig kan se på ett barn om de har någon slags neuropsykiatriskstörning.

Tecknar man rätt försäkring dvs Trygga Barn plus INNAN 6 månaders ålder har man rätt till 100.000kr, en engångssumma som kan betyda en massa för barnet när det blir myndigt och ska klara sig självt.

• Helena Samuelsson

Hej Anni! Jag heter Helena och jobbar på Trygg-Hansa. Jag förstår din frustation. Vi vill aldrig behöva neka någon ersättning och därför är det extra ledsamt att läsa detta. Vår ambition är att alla ska vara rätt försäkrade och vi är först nöjda när vi vet att så är fallet.

MammaBarn respektive VäntaBarn är våra två gravidförsäkringar. MammaBarn (gratis) innehåller bland annat en livförsäkring för barnet från graviditetsvecka 26. VäntaBarn (1 050 kr) innehåller mer och ersätter bland annat skador som kan uppstå vid för tidig födsel eller i samband med förlossningen. Det är ett skydd man bara kan få med en gravidförsäkring eftersom en barnförsäkring kan tecknas först efter födseln. Vi rekommenderar alltid att man ska teckna Tryggbarn (vår barnförsäkring) med tillägget TryggaBarn Plus så fort barnet är fött. Gravidförsäkringarna innehåller ett enklare skydd för barnet under 0-6 månader men det är bara under tiden man ansöker om en barnförsäkring. Tecknar ni vår barnförsäkring direkt efter födseln, så betalar ni inget för försäkringen förrän ert barn har fyllt 6 månader.

Vår rekommendation är alltså att man tecknar en gravidförsäkring när man är gravid och sedan ansöker om en barnförsäkring med tillägget TryggaBarn Plus direkt efter födseln. Gör man på detta vis så har man ett skydd för t ex. neuropsykiatriska störningar såsom: ADHD och Aspergers. Det är svårt att kommentera ditt ärende här via familjeliv men ring oss gärna om det är så att ni har frågor kring ert ärende. Med vänliga hälsningar Helena

• AnniPanni

Vi fick höra det att de försäkringar vi hade på barnet var fullt tillräckliga fram till 6 månaders ålder för att sedan lätt ändras till Trygga Barn+ vilket vi också gjorde. 

Det är bra att  att det idag ges ut korrekt inforamtion.

Vi hade utan tvekan skaffat Trygga BarnPlus omedelbart om vi vetat det vi vet idag.

Vi har full förståelse för att det finns krav och vi inte uppfyller dessa med ett par dagar.
    Det personliga ansvaret ligger läsa och ta reda på fakta, men tyvärr så litar man ju faktiskt på den information man får muntligt.

Vi har fått all den information vi behöver ifrån er.

• La Lola
    AnniPanni skrev 2012-01-03 18:00:48 följande:

Vi fick höra det att de försäkringar vi hade på barnet var fullt tillräckliga fram till 6 månaders ålder för att sedan lätt ändras till Trygga Barn+ vilket vi också gjorde. 

Vem fick ni höra det av? TryggHansa?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • AnniPanni

Ja ifrån Trygg Hansa.

Har alltid varit så där övernoga med försäkringar men tydligen inte tillräckligt.

Lärt mig en läxa i alla fall

• La Lola
    AnniPanni skrev 2012-01-03 18:28:38 följande:
    Ja ifrån Trygg Hansa.

Har alltid varit så där övernoga med försäkringar men tydligen inte tillräckligt.

Lärt mig en läxa i alla fall
    Ok.
    Jag blev bara nyfiken.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mammasgullar

Vi fick hem brev om att försäkra så fort som möjligt, och sedan har jag lärt mig att lika bra att fixa allt på en gång, då sonen pågrund av sin start i livet vägras försäkring. Vi får se hur det går när han är 5 och ett halvt :/

• april79

Nä fy vad dåligt! Minns att även vi fick denna info men en extern försäkringsagent "tjatade" på oss så att vi tecknade dubbelt innan sex månader (utan att förstå fördelarna med det då). Tycker synd om er! Oerhört konstigt att de har en så underlig regel när det som du säger inte är möjligt att ana den typen av funktionsnedsättning innan sex månaders ålder! 

• AnniPanni

Vi har full förståelse för TR krav på vad som krävs för att kunna få ut något på försäkringen. Och vi uppfyller inte dessa krav som det ser ut nu. Vi har svårt att bevisa vårt fall och får snällt låta det vara så.

Försäkringar etc handlar dock till stor del om förtrodenn. Jag personligen har inte krävt ut någonting alls på någon försäkring de senaste 15 åren. Försäkrad upp över öronen men har tacksamt nog aldrig råkat ut för något som kräft att jag behövt använda någon av mina försäkringar, och det är ju en stor glädje! Men det är mycket pengar under dessa 15 år jag hade kunnat lägga på en sparande till barnet ( ca 25.000kr per år)

Att en dag inse och få på papper att ens barn har ett livslångt ej synligt funktionshinder kan få vilken förälder som helst att bli aningen rädd rent ut sagt. Jag har ett barn som ser ut som alla andra, pratar som alla andra men hennes tankar är på helt andra håll. Ibland kan jag önksa att jag hade hennes underbara naiva syn på tillvaron men tyvärr lever jag mer i den hårda verkligheten och ser livet som det är utan de rosa molnen, som vi alla gör som inte har Aspergers.

Det enda vi önskade var att vår dotter på något sätt skulle få lite extra stöd även som vuxen (dvs efter 18 års ålder). I detta fall ekonomisk så att hon har en möjlighet att kunna bo själv men med stöd. Vi har stöd ifrån BUP och LSS men det är ju absolut inga ekonomisk stöd vi pratar om.

Försäkringen hade varit en mycket bra grundplåt för henne att ha möjlighet till ett eget boende.

Svar på tråden Varning för Trygg Hansas MammaBarn försäkring!!!