• Mare pacificum

I förening: hur dela filer på nätet?

Hej!

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. .

Är med i en lokal förening (ej sport) där vi skulle vilja ha ett ställe på nätet där alla medlemmar kan nå mötesprotokoll. Inga komplicerade grejer, bara typ pdf-filer. Men så att de inte ligger öppet på nätet för alla att se utan att man behöver någon form av inloggningsuppgifter så man kan logga in för att se dem. 

Vi har ett program centralt ifrån för det här ändamålet, men det är uselt och helt oanvändarvänligt. Jag skulle hellre se en enkel lösning för ett enkelt behov.   

Är det någon som känner till någon sajt som har någon sådan bra tjänst? Försökte leta lite på nätet, men hittade mest ställen för bilder, eller för hela stora företag med massa funktioner. Något litet och enkelt skulle jag behöva. Eftersom det är jag som ska ha hand om detta, så bör det vara något som man inte behöver vara data-snille för Flört

Tack så mycket!       

• Svar på tråden I förening: hur dela filer på nätet?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Google Documents
    Dropbox (om ni vill dela andra småfiler också)

I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Mare pacificum
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-03 12:21:49 följande:
    Google Documents
    Dropbox (om ni vill dela andra småfiler också)

Hm, det låter som något, Google Documents. Har du testat? Är det enkelt?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, det är ganska enkelt, kräver inga större tekniska kunskaper.

I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Mare pacificum
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-03 12:29:56 följande:
    Ja, det är ganska enkelt, kräver inga större tekniska kunskaper.

Har läst lite mer, och det verkar ju himla bra faktiskt!

Det enda jag inte fattar ännu är exakt hur andra får tillgång till dokumenten, vad de måste göra om de vill komma åt dokumenten. Om de måste logga in med sin e-mail på något sätt eller hur det funkar.
  • solskina

Vi använder dropbox i föreningen, men bara till verksamma inte medlemmar.
    Men visst kan man gör som du säger med låta protokoll ligga där men gör pdf av dom så ingen går in i dok. och ändrar.
    Finns alltid risker när man lägger ut material.

Men fördelen är att fler kan jobba med samma dokument. Vi har idag 8-10 datorer som är kopplade till  dropboxen fungerar bra.

• DataProffs1

Allt beror på VAD föreningen är i för typ av situation..

Att lämna ut sin information till gratisleverantörer innebör att man inte har någon garanti för säkerheten kring informationen.. 

Finns det t.ex. motståndare eller konkurrenter (t.ex. ett fotbollslag på väg upp i en liga) så är det bäst att sköta fildelningen internt! Detta då motståndarna/konkurrenterna annars kan försöka luska reda på information om t.ex. VILKA spelare de möter och vilken position de har eller ännu hellre ert lags TAKTIK kring matchen som ni möts i.
    Allt för att de ska få fördelar, som de annars inte fått 

Och vill man ha kontroll över liknande så sköter man fildelningen bäst internt
    T.ex. genom att skaffa en FTP-server (http://sv.wikipedia.org/wiki/FTP-server ) som kräver användarnamn och lösenord med minst 8 tecken.

Dessa är enkla att sätta upp (Behöver dara en dator uppkopplad mot internet, bakom en brandvägg/Router)
    och programvaran är lika lätt att hitta, GRATIS t.o.m..

Nackdelen är just användarkonto-tilldelningen.
    Enklast är att alla delar på samma konto och lösenord. Men då tappar man spårbarhet!

Spårbarhet (dvs. man kan i loggar se vem som loggade in och när etc.) kräver ett konto och unikt lösenord per användare.. vilket kräver lite mer tid för den som sätter upp lösningen..
    Men problemen med spårbarheten fins ju även i de övriga förslagen ovan!

Varken google doks eller dropbox är i dessa fall att anse som säkra lösningar, och bör isåfall undvikas.

Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
Svar på tråden I förening: hur dela filer på nätet?