• Cikoria83

Hur långt in i graviditeten orkar man med detta arbete?

Ni som varit gravida kan ni tänka er in i denna arbetssituation och fundera på hur länge ni hade orkat arbeta med dessa sysslor innan det hade blivit för påfrestande.

Beskrivning av arbetet
    Ett säsongsarbete som fältinventerare av vilda växter. Maj till september. Alltså utomhus i alla väder inkl de allra varmaste månaderna.

10 timmars arbetsdagar. Arbetar ca 8 dagar i rad sen ledig 5 dagar osv.

Arbetet sträcker sig över hela landet vilket innebär att man sover på vandrarhem och reser långa sträckor. Dvs man är inte hemma speciellt mycket under denna period.

Man ska ta sig fram i all möjlig terräng och bära utrustning på ca 10-15kg under arbetsdagarna.

Jag har haft denna typ av arbete tidigare och verkligen trivts. Men jag har aldrig varit gravid (längre än till vecka 10) så jag vet inte hur det är att arbeta längre fram i graviditeten.

Hur länge hade ni klarat detta arbete? Hade tredje månaden varit fullt tillräckligt eller hade det varit sprätt lätt fram till 9e månaden?

• Svar på tråden Hur långt in i graviditeten orkar man med detta arbete?
  • stjierna

Det är nog helt individuellt, och beroende på graviditet. Med sonen (första grav) hade jag kunnat jobba så ända tills dagen innan han föddes. Med dottern (nuvarande grav) hade det inte funkat längre än v 8-10.

• whitetrach86

håller med innan... när jag vänta dottern hade jag nog kunnat arbeta tills hon kom, denna graviditet hade jag inte ens orkar lyfta packningen första dagen...

• Cicek

Samma här.. Hade funkat länge första graviditeten, men nu blev jag sjukskriven från mina studier precis i början och har bara blivit värre och värre sen dess.

• Humhum

Första graviditeten hade jag nog orkat. Jobbade till dagen innan förlossningen som i och för sig satte igång för tidigt. Dessutom var jag ringsekreterare på hundutställning tre dagar innan och stod eller gick ca 12 timmar i sträck.

Andra var med tvillingar och även om jag mådde bra och inte hade någon foglossning, blev man ganska otymplig mot slutet. Jobbade tills en vecka innan planerat snitt.

Svar på tråden Hur långt in i graviditeten orkar man med detta arbete?