• villockså

MENSVÄRK!

Någon som har riktigt heta tips på hur man blir av med mensvärk?! Eller lindrar åtminstone...
    Har så sjuhelvetes ont nu, och varken ipren eller alvedon hjälper (vilket de brukar göra) 

• Svar på tråden MENSVÄRK!
  • mfe

För mig funkar det att lägga sig i fosterställning med någonting varmt, annars ut och gå, funkar för en del :)

• Schwanna

Rör på dig! Jag försöker att inte ta för mycket tabletter...brukar göra som ovanstående och ta något varmt på magen! Har du ingen riskudde så koka två stora potatisar och vira in i en kökshandduk:) 

• Randig

Jag brukar fylla en 2 liters coca-cola perflaska med varmvatten och trycka mot magen, skööööönt.

• villockså

Tack för tipsen! Har fått höra 1000 ggr att det är bra att röra på sig, men usch vad jag inte är sugen på det. Tvivlar på att det blir bättre av det för mig... orkar inte ens ta mig upp ur soffan. Får dessutom sån hemsk värk i benen vid mensvärk så någon promenad skulle jag inte klara :P

• VildVittra

Köpte en värmedyna på Clas Olsson.....ÄLSKAR DEN.
    Har den i sängen eller i soffan...ja där jag är....ligger på den eller har den bakom rygenn.

Den, massage och Ipren funkar för mig....=)))

Ps. Ett långt kokhettbad är inga fel heller =))) Gärna med ett glas rött eller en drink på badkarskanten...ja det förgyller i allafall.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • Scream2

NAPROXEN hjälpte mig. Går att köpa receptfritt på apoteket numera. Kombinera med paracetamol (ex Pamol, Panodil, Alvedon).
    Och värme, värme värme..... 

• Rocky 79

TENS-apparat! Funkar hur bra som helst, när jag hade värst mensvärk brukade det räcka med att jag använde den i typ en halvtimme så fort jag började känna nåt.

• Cherrry

Rocky 79: vad är det du använder? Tar i mot alla tips ja får har så fruktansvärt ont i inget hjälper:(

• Rocky 79

Googla på det, är som en liten apparat med elektroder som man fäster på magen. Här kan man få prova ut en via sjukgymnast.

• Rocky 79
    Cherrry skrev 2012-01-04 12:07:46 följande:
    Rocky 79: vad är det du använder? Tar i mot alla tips ja får har så fruktansvärt ont i inget hjälper:(

http://www.holorgon.se/Kvinnor.htm

Hittade lite mer info åt dej. Jag som jobbar som sjukgymnast och provar ibland ut TENS-apparater till såna med kraftig mensvärk. Vet inte hur det funkar där du bor, men här brukar man försöka boka in en tid när man har mens så att man kan få prova och se om det funkar. 
Svar på tråden MENSVÄRK!