• JennieJ

ultraljud i Alingsås

Hejsan! Tänkte höra om någon varit och gjort ultraljud på bm-mottagningen i Alingsås och vet om dom utför könsbestämelse där? 3- graviditeten och 7 år sedan sist så ingen aning hur saker å ting ser ut? Vet att på visa går de och på andra inte! Tacksam för svar

• Svar på tråden ultraljud i Alingsås
  • slemtorsk i din bralla

landstingsanknytna mottagningar gör inte könsultra i Västra Götaland.

Det får du betala för, de utför väl inga ultraljud hos BM, utan det får man åka till sjukhuset och göra.

Barnmorskegruppen i Göteborg är ett jättebra ställe där du kan göra könsultra.

• JennieJ

Ska göra de på alingsås på barnmoskemottagningen där och alla i alingsås å lerums kommun blir skicka ditt är intresserad å veta om man får veta könet om dom ser under RUL vet för 7 år sedan såg dom men ville inget säga då de finns en risk att de blir fel och teknik å allt går framåt och man hör en del som får veta under RUL men de finns visa ställen som fortfarande är emot och just därför undrar jag om alingsås är ett av ställerna?

• sanning och konsekvens

Inget könsul, det sköts privat. Rekommenderar Emma i Gbg.
    Vanligt ul gör det på bm mottagning i Asås:) 

• slemtorsk i din bralla

som sagt.. landstingsägda mottagningar FÅR inte säga könet, oavsett om de ser det eller ej. Sen finns det alltid barnmorskor som man kan flirta lite med och ändå få veta men eftersom rutinultraljudet är så tidigt i graviditeten är det svårt att avgöra och det tar extra tid, tid som inte finns och som kostar pengar. RUL är ju till för att kolla upp andra saker.

De som gör könsultra brukar ha som regel att inte göra det förrän efter vecka 25.

• JennieJ

Tack för svaren ska kolla upp privata i gbg och ringa och höra hur de ligger till med väntetider

• slemtorsk i din bralla
    JennieJ skrev 2012-01-03 15:38:34 följande:
    Tack för svaren ska kolla upp privata i gbg och ringa och höra hur de ligger till med väntetider
    Barnmorskegruppen har ingen väntetid så vitt jag vet.. men de gör inte könsultra före vecka 25, eller gjorde inte förr iaf. De har det som regel för att kunna vara så säkra som möjligt samt att de vill undvika "könsrelaterade aborter" även om det inte är så vanligt som man tycks tro.
    De utför även KUB och NUP-tester och utökat ultraljud där.
  • Gummsan

Mammamia har vi vart på tre gånger. Dom är kanon. 

Va på gyn i alingsås för en kontroll och hon sa kön men jag hade redan sett det ändå:-P 

• JennieJ

Återstår och se helt enkelt viktigaste är så klart att den lilla mår bra så får jag ta de som bonus om dom ser å vill säga. Om inte får man tänka genom om de blir en tur till en privat för kolla vidare på kön vill tilllägga att könet i sig är inte viktigt då jag redan har en av varje utan största anledningen är att få bebisen mer personlig om man kan säga så utan att de misstolkas då. Då genom namn som barnen kan börja använda och man kan inreda barnrummet å allt så de står klart så man kan fokusera helt på bebisen och barnen här hemma

• slemtorsk i din bralla
    JennieJ skrev 2012-01-03 16:12:29 följande:
    Återstår och se helt enkelt viktigaste är så klart att den lilla mår bra så får jag ta de som bonus om dom ser å vill säga. Om inte får man tänka genom om de blir en tur till en privat för kolla vidare på kön vill tilllägga att könet i sig är inte viktigt då jag redan har en av varje utan största anledningen är att få bebisen mer personlig om man kan säga så utan att de misstolkas då. Då genom namn som barnen kan börja använda och man kan inreda barnrummet å allt så de står klart så man kan fokusera helt på bebisen och barnen här hemma
    jag tog könsultra förra gången och blir jag gravid igen så kommer jag göra det igen.. inte för att det spelar någon roll utan för att jag vill lära känna den lilla så fort som möjligt eftersom jag haft otur med män (en som var infertil men ändå lyckades presetera fram en bebis-duglig spermie och en som är handikappad så vi måste gå via ivf) och känner att man har kämpat så mycket och så länge att man är otålig för den skull

Det är som du säger, det blir mer persoligt på något vis.
  • JennieJ

Skulle vara så gott att ha allt klart när bebisen kommer och slippa köpa neutrala kläder osv som man egentligen inte vill ha då dom könsbestämda kläderna ofta är finare. Sedan är jag inte rädd att sätta tex rosa och lila på min pojk hemma men i storlek 50 är de mer än bara färgen som gör plagget nä får kolla den 16e var dom säger kommer vara i 19+1 då om jag inte ändras så klart så tid finns än att beställa tid

Svar på tråden ultraljud i Alingsås