• Anonym

Få barn under studietiden?

Jag lägger tråden i känsliga rummet då jag vill vara anonym.

Saken hör till följande.
    Jag påbörjade min treåriga universitetsutbildning i Jan-11. 
    Jag och sambon är väldigt sugna på att försöka utöka vår familj. Det optimala hade självklart varit att studera färdigt, arbeta och sedan försöka bilda familj. MEN att behöva vänta 4-5 år till finns inte med på kartan. Att försöka bli gravid som nyexad känner jag inte heller riktig för då jag vill ut i arbetslivet och skaffa mig erfarenhet.

Därför planerar vi nu att börja försöka lite smått i vår och om det tar sig så skulle det betyda att vi förhoppningsvis får en liten i början av 2013. Jag har då hunnit läsa klart 4 av 6 terminer, vilket skulle kännas skönt då jag bara behöver gå tillbaka till de sista året. Jag planerar att vara borta ett år, dvs att jag tar ett studieuppehåll och hoppar in i klassen under mig året därpå. För så vitt jag förstått så är det väl tillåtet?

Min fråga till er är om det är någon som har erfarenhet av att just få en liten under er studietid? Hur fungerade det med ett studieuppehåll? Är lite orolig för att man ska tappa allt för mycket i studierna när man är borta ett år. Hur har det gått och läsa med ett småbarn?  Erfarenheter/råd tack!  

• Svar på tråden Få barn under studietiden?
  • Anonym

Du bör först kolla upp om din utbildning tillåter uppehåll, alla gör inte det. Jag har gjort ett års uppehåll och ska snart göra mitt examensarbete. Jag har iof pluggat lite småkurser under denna tid dock långt ifrån heltid. Jag tror att det beror lite på vad man pluggar, hur lätt det är att komma tillbaka. Jag pluggar typ webbprogrammering och det håller jag även på med på fritiden och därför håller man ju igång sin kunskap. Att ha barn när man pluggar kan självklart vara jobbigt men du är ju inte ensam och barnet går ju på dagis. Man får helt enkelt planera sina studier lite bättre än annars. Tror dock att det är smart som du tänkt att gå större delen av utbildningen innan bebisen kommer...

• Tvilling Mamma11
    Anonym skrev 2012-01-03 16:48:42 följande:
    Du bör först kolla upp om din utbildning tillåter uppehåll, alla gör inte det. Jag har gjort ett års uppehåll och ska snart göra mitt examensarbete. Jag har iof pluggat lite småkurser under denna tid dock långt ifrån heltid. Jag tror att det beror lite på vad man pluggar, hur lätt det är att komma tillbaka. Jag pluggar typ webbprogrammering och det håller jag även på med på fritiden och därför håller man ju igång sin kunskap. Att ha barn när man pluggar kan självklart vara jobbigt men du är ju inte ensam och barnet går ju på dagis. Man får helt enkelt planera sina studier lite bättre än annars. Tror dock att det är smart som du tänkt att gå större delen av utbildningen innan bebisen kommer...
    Studieuppehåll pga föräldrarledighet tillåter alla skolor.
  • cid

Vi fick två av våra barn under min studietid, och jag tycker verkligen att det är lättare att ha barn under studietiden än då man arbetar. Ofta kan man själv planera sin tid vilket innebär att man kan hämta tidigt från dagis och så vidare. Barnen behöver inte heller börja extremt tidigt på morgonen.

När jag fick mitt första barn var jag ledig ett år, med det andra barnet, som kom i april, gick jag färdigt terminen, tog sommarlov och skrev c-uppsats på höstterminen.
    Den andra varianten är kanske inte riktigt att rekommendera...

Det som är viktigt att tänka på, vilket jag också fick erfara är att även om det kommer en årskurs under så är det inte säkert att de läser enligt samma kursplan. När jag började klassen under hade de läst helt annorlunda, vilket innebar att när jag väntade barn nummer två fick jag också läsa på halvfart under ett år på kvällstid. Samtidigt som jag läste 100% dagtid. Det var TUFFT!

Om kursplanerna ser exakt likadana ut så ser jag absolut inte något bekymmer med det. Att vara gravid under studietiden är väldigt bra då man ganska ofta kan få må dåligt i fred, man kan läsa i princip ända fram till förlossning i och med att det inte är något ansträngade, mer än mycket sittid. Det är relativt enkelt att hitta tider hos barnmorskan.

Ja, och jag som är läs-freak och som trots att jag egentligen inte riktigt orkar läser kvällskurser då jag jobbar 100%, har tre barn och villa skulle se det som en fantastiskt möjlighet att under föräldraledigheten kunna läsa kurser på detid som är bara för skojs skull!            

• lotta78

Jag fick min första som under studietiden. Jag hade läst 2 (av 6 terminer) och det var helt perfekt. Min man ställer upp mycket så det var aldrig något problem med studier på kvällstider och helger. Det som var lite tråkigt var att min son fick gå ganska långa dagar på förskolan under sista terminerna. 
    Sedan är det ju den lilla detaljen med pengar:) jobbade du innan du började plugga? Kan ju vara bra att kolla upp sin sgi. 

• Anonym
    Tvilling Mamma11 skrev 2012-01-03 16:49:30 följande:
    Studieuppehåll pga föräldrarledighet tillåter alla skolor.

nej inte våran... eftersom man har gjort om utbildningarna och vi är dom sista ut med denna sorts utbildning så får inte vi göra uppehåll...
  • Tvilling Mamma11
    Anonym skrev 2012-01-03 16:59:13 följande:

nej inte våran... eftersom man har gjort om utbildningarna och vi är dom sista ut med denna sorts utbildning så får inte vi göra uppehåll...

Studieuppehåll får ni göra, det kan inte skolan hindra er från. Men det blir svårare att ta igen om de gör om utbildningarna.
  • Anonym
    cid skrev 2012-01-03 16:55:55 följande:
    Vi fick två av våra barn under min studietid, och jag tycker verkligen att det är lättare att ha barn under studietiden än då man arbetar. Ofta kan man själv planera sin tid vilket innebär att man kan hämta tidigt från dagis och så vidare. Barnen behöver inte heller börja extremt tidigt på morgonen.

När jag fick mitt första barn var jag ledig ett år, med det andra barnet, som kom i april, gick jag färdigt terminen, tog sommarlov och skrev c-uppsats på höstterminen.
    Den andra varianten är kanske inte riktigt att rekommendera...

Det som är viktigt att tänka på, vilket jag också fick erfara är att även om det kommer en årskurs under så är det inte säkert att de läser enligt samma kursplan. När jag började klassen under hade de läst helt annorlunda, vilket innebar att när jag väntade barn nummer två fick jag också läsa på halvfart under ett år på kvällstid. Samtidigt som jag läste 100% dagtid. Det var TUFFT!

Om kursplanerna ser exakt likadana ut så ser jag absolut inte något bekymmer med det. Att vara gravid under studietiden är väldigt bra då man ganska ofta kan få må dåligt i fred, man kan läsa i princip ända fram till förlossning i och med att det inte är något ansträngade, mer än mycket sittid. Det är relativt enkelt att hitta tider hos barnmorskan.

Ja, och jag som är läs-freak och som trots att jag egentligen inte riktigt orkar läser kvällskurser då jag jobbar 100%, har tre barn och villa skulle se det som en fantastiskt möjlighet att under föräldraledigheten kunna läsa kurser på detid som är bara för skojs skull!            
    Har också tänkt på det faktum att det blir lättare att planera sin tid när man studerar just med tanke på förskola och så vidare. Sedan är det ju en del hemstudier och eftersom vi är två om saken så kan barnet vara hemma med mig de dagarna jag är hemma. Pluggandet får jag ta ikapp under eftermiddagen/kvällen då min sambo är hemma. 

Planen är att sambon tar över min mammaledighet efter ett år och blir hemma med barnet i minst ett halvår. Så det är först under min sista termin som det blir inskolning på förskola i sådana fall.

Det där med kursplanen är såklart ett orosmoment. För det är som du säger inte alls säkert att klassen jag hoppar in i läser efter samma kursplan, och det är väl inget jag kan spå i förtid heller? Men det kanske är smällen man får ta. För som du säger så går det ju att lösa i alla fall även om det kanske blir lite krångligare. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-03 16:48:42 följande:
    Det finns studenter som läser samma program som jag på mitt universitet som fått beviljat studieuppehåll på grund av föräldraledighet, så jag tror att det är tillåtet. Men det är naturligtvis något som jag får kolla upp.
  • Anonym
    lotta78 skrev 2012-01-03 16:56:20 följande:
    Jag fick min första som under studietiden. Jag hade läst 2 (av 6 terminer) och det var helt perfekt. Min man ställer upp mycket så det var aldrig något problem med studier på kvällstider och helger. Det som var lite tråkigt var att min son fick gå ganska långa dagar på förskolan under sista terminerna. 
    Sedan är det ju den lilla detaljen med pengar:) jobbade du innan du började plugga? Kan ju vara bra att kolla upp sin sgi. 
    Vi är ju också två i det hela och jag vet att min sambo kommer ställa upp! Inget snack om saken! Som sagt så är vår plan att det inte blir inskolning på förskola förrän tidigast sista terminen jag läser. Och då kommer det vara mycket hemstudier med c-uppsats så förhoppningsvis så kommer vi kunna lösa så att barnet slipper gå för många timmar på förskolan.

Jag har arbetat innan jag började studera så jag har just nu min SGI vilande. Oavsett det så kommer man få klara sig på mindre pengar än vad man kanske är van vid. Framförallt det halvåret vi planerar att sambon är föräldraledig. CSN + Föräldrapenning är väl inget vi kommer bli rika utav, men det handlar om ett halvår och som tur är så har vi sparade pengar att ta av. Så jag tror allt att vi kommer klara oss på den ekonomiska biten!

Du ansåg inte att du "kom efter" med studierna när du tog uppehåll för att vara mammaledig? För jag antar att du gjorde det? Det är snarare det jag är orolig för. 
  • JePaLuLi

Jag pluggade till lärare då vi fick vår första son. Blev snabbt gravid med son nr 2 så jag hade ett studieuppehåll på 2 år och det gick hur bra som helst. Tyckte det var väldigt skönt att plugga det sista året med småbarn eftersom man kan planera mycket själv. Särskilt när man skriver examensarbetet.
    Lycka till!

• Anonym

Jag fick barn när jag läste sista året på min mastersutbildning. Det var ingen höjdare faktiskt när man tänker på det så här i efterhand. Jag var ledig i ca 8 månader och började sedan skriva min avhandling. Och då var det verkligen 8-10 timmar dag studier/skriva så vårt barn fick gå länge på dagis och det var svårt att koncentrera sig på studierna. Tyvärr så blev inte avhandlingen så bra som den kunde kunnat bli.

• Anonym
    Tvilling Mamma11 skrev 2012-01-03 17:06:26 följande:

Studieuppehåll får ni göra, det kan inte skolan hindra er från. Men det blir svårare att ta igen om de gör om utbildningarna.

vi har vart på möte och det går INTE göra studieuppehåll sa våra kursledare... vi har redan försökt få veta varför man inte får det men de säger abra det går inte då de har ändrat hela utbildningen... vi läser vissa kurser osm INTE dom andra läser och de har gjort om hela utbildningen...
  • cid

Just så som du skriver med uppsatsen tänker jag också, men jag har aldrig spenderat så mycket tid i skolan som jag gjorde då vi skrev uppsats. Kanske hellre vänta nån termin så att din man är hemma när du skriver uppsatsen? PÅ så vis kan du ju lägga precis så mycket tid som  behövs på den.

Jag tyckte inte jag halkade efter med studierna, man kommer snabbt in i det!     

• lotta78

Nej jag tycker inte jag kom efter utan snarare att kunskapen satt sig lite mer så jag hade fördel av det. Däremot så var det ju lite "jobb" med att komma in i ny klass. Personligen var jag lite socialt trött då man träffat så mycket nya människor och upplevt så mycket nytt under året jag var borta. Men det gick bra det också. 

• Anonym
    lotta78 skrev 2012-01-03 20:06:33 följande:
    Nej jag tycker inte jag kom efter utan snarare att kunskapen satt sig lite mer så jag hade fördel av det. Däremot så var det ju lite "jobb" med att komma in i ny klass. Personligen var jag lite socialt trött då man träffat så mycket nya människor och upplevt så mycket nytt under året jag var borta. Men det gick bra det också. 
    Vad härligt att höra! Känns bra och höra att andra har haft positiva upplevelser om att få barn under studietiden.
    I April drar vi igång och försöker.. Hoppas på en liten bebis nästa år :)
  • Anonym

hoppas ni lyckas träffa in att du föder vid sommaruppbehållet eller jan/feb efter ht.
    lycka till!! 

Svar på tråden Få barn under studietiden?