• Anonym

uppsats utan handledare?

Undrar om någon känner till regelverket eller har egen erfarenhet.
    Jag och min kursare slutförde inte vår D-uppsats inom föreskriven tid. I efterhand sett borde vi ha bett att få byta handledare i ett tidigt skede (h*n varken behärskade den metod vi använde eller hade någon tid för oss pga egna åtaganden) men det gjorde vi inte och nu är det som det är; vår handledningstid ses som förbrukad.

För att ytterligare komplicera det har utbildningen nyligen ändrats så att de nya studenterna skriver kandidat- eller masteruppsatser och D-uppsatserna försvinner; man har varit tydlig med att ytterligare handledning inte kommer att erbjudas.

Att vi inte tog tag i att det inte fungerade under handledningstiden har vi oss själva att skylla (och mer drivna studenter hade kanske haft mer nytta av doktoranden vi fick än vad vi hade) men hur funkar det nu? Finns möjligheten att skriva färdigt på egen hand och gå upp? (Med en större risk att få den underkänd då givetvis utan någon som kan bromsa om bristerna är för stora.) Eller finns det formella krav på att ha handledare?

• Svar på tråden uppsats utan handledare?
  • Anonym

Är någon av med i kåren så tycker jag att ni ska prata med dem, de är ju som facket fast för studier.

• Tvilling Mamma11
    Anonym skrev 2012-01-03 16:52:40 följande:
    Undrar om någon känner till regelverket eller har egen erfarenhet.
    Jag och min kursare slutförde inte vår D-uppsats inom föreskriven tid. I efterhand sett borde vi ha bett att få byta handledare i ett tidigt skede (h*n varken behärskade den metod vi använde eller hade någon tid för oss pga egna åtaganden) men det gjorde vi inte och nu är det som det är; vår handledningstid ses som förbrukad.

För att ytterligare komplicera det har utbildningen nyligen ändrats så att de nya studenterna skriver kandidat- eller masteruppsatser och D-uppsatserna försvinner; man har varit tydlig med att ytterligare handledning inte kommer att erbjudas.

Att vi inte tog tag i att det inte fungerade under handledningstiden har vi oss själva att skylla (och mer drivna studenter hade kanske haft mer nytta av doktoranden vi fick än vad vi hade) men hur funkar det nu? Finns möjligheten att skriva färdigt på egen hand och gå upp? (Med en större risk att få den underkänd då givetvis utan någon som kan bromsa om bristerna är för stora.) Eller finns det formella krav på att ha handledare?

Du skriver att D-uppsatsen kommer att försvinna och att det bara kommer att finnsa kandidat- och magisteruppsats?! Du är medveten om att D-uppsatsen är en magsiteruppsats och att en kandidatuppsats är en C-uppsats.

Som föregående säger borde ni ta upp hur ni ska göra med kåren. Men nje, jag tror inte att ni kan skriva en D-uppsats (magisteruppsats) utan handledare.   
  • Anonym
    Tvilling Mamma11 skrev 2012-01-03 19:07:31 följande:
    Du är medveten om att D-uppsatsen är en magsiteruppsats och att en kandidatuppsats är en C-uppsats.
    Jadå. Därav att D-uppsatsen försvinner ur "sortimentet".
  • Tvilling Mamma11
    Anonym skrev 2012-01-03 19:25:06 följande:
    Jadå. Därav att D-uppsatsen försvinner ur "sortimentet".

D-uppsatsen försvinner ju inte...
  • Anonym

Jo, ni kan slutföra er uppsats utan handledare, om ni behärskar vad ni gör.
    Det examinerande är opponeringen och betygsbedömningen, inte att ni har haft x antal handledningstimmar. Det är inte handledaren som bedömer om ni är godkända.

Ni kan säkert få feedback om ni skriver ihop er uppsats och ber någon på institutionen läsa den. Institutionen får ju pengar per examination, så de har ju incitament att hjälpa er. Men kasta inte bort den möjligheten, utan gör det när ni verkligen behöver hjälp.

Alternativt så bakar ni in arbetet ni har gjort i en ny masteruppsats. Då börjar ni ju om på nytt och får en handledare igen, och har en massa material som ni kan fortsätta med.

• Anonym

Vad är det inom för ämne?

• Anonym
    Tvilling Mamma11 skrev 2012-01-03 19:27:20 följande:
    D-uppsatsen försvinner ju inte...
    Möjligheten att ta (en ny) magister kommer inte att finnas kvar på vår institution.
  • Tvilling Mamma11
    Anonym skrev 2012-01-03 19:37:34 följande:
    Möjligheten att ta (en ny) magister kommer inte att finnas kvar på vår institution.

Ja då är det ju magisterprogrammet som försvinner och då blir det svårare för er att slutföra eran utbildning eftersom ni då inte kan få en examen via eran nuvarande instutition.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-03 19:30:56 följande:
    Jo, ni kan slutföra er uppsats utan handledare, om ni behärskar vad ni gör.
    Det examinerande är opponeringen och betygsbedömningen, inte att ni har haft x antal handledningstimmar. Det är inte handledaren som bedömer om ni är godkända.

Ni kan säkert få feedback om ni skriver ihop er uppsats och ber någon på institutionen läsa den. Institutionen får ju pengar per examination, så de har ju incitament att hjälpa er. Men kasta inte bort den möjligheten, utan gör det när ni verkligen behöver hjälp.

Alternativt så bakar ni in arbetet ni har gjort i en ny masteruppsats. Då börjar ni ju om på nytt och får en handledare igen, och har en massa material som ni kan fortsätta med.
    Det låter uppmuntrande (får jag fråga om du talar av egen erfarenhet? insyn i regelverket?)
    Om vi kan vårt ämne; nja, hade vi varit riktiga stjärnor så hade vi ju varit klara nu, med eller utan handledare. Saken är den att h*n godkände ett upplägg som vi senare förstått inte var riktigt genomtänkt, och det var vi för gröna att begripa och nu sitter vi med ett mycket stort empiriskt material som vi får försöka trycka in i omarbetade frågeställningar och teori...
    Att få det till en masteruppsats känns inte riktigt realistiskt. Vi vill bara vara av med det nu för att vara ärlig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-03 19:40:52 följande:
    Det låter uppmuntrande (får jag fråga om du talar av egen erfarenhet? insyn i regelverket?)
    Om vi kan vårt ämne; nja, hade vi varit riktiga stjärnor så hade vi ju varit klara nu, med eller utan handledare. Saken är den att h*n godkände ett upplägg som vi senare förstått inte var riktigt genomtänkt, och det var vi för gröna att begripa och nu sitter vi med ett mycket stort empiriskt material som vi får försöka trycka in i omarbetade frågeställningar och teori...
    Att få det till en masteruppsats känns inte riktigt realistiskt. Vi vill bara vara av med det nu för att vara ärlig.
    Jag handleder uppsatser på universitetsnivå. Vi har inte heller kvar D-uppsatserna i de nya kurserna, men jag har svårt att se att de som vill göra klart skulle motarbetas. Ibland kommer det in 6-7 år gamla uppsatser som ska bli examinerade.

Det krävs inte så jättemycket för att få en uppsats godkänd, om man ska vara krass. Lägg er på en lägstanivå om ni bara vill bli av med skiten. Vad har ni för material och på vilket sätt känner ni att det är svårt att styra upp det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-03 19:48:40 följande:
    Jag handleder uppsatser på universitetsnivå. Vi har inte heller kvar D-uppsatserna i de nya kurserna, men jag har svårt att se att de som vill göra klart skulle motarbetas. Ibland kommer det in 6-7 år gamla uppsatser som ska bli examinerade.

Det krävs inte så jättemycket för att få en uppsats godkänd, om man ska vara krass. Lägg er på en lägstanivå om ni bara vill bli av med skiten. Vad har ni för material och på vilket sätt känner ni att det är svårt att styra upp det?
    Nej, i början hade vi höga ambitioner men nu är en bra uppsats en klar uppsats känns det som. Vi har ett knappt hundratal enkäter  vars (en gång godkända) innehåll dessvärre visat sig svårt att relatera till några nya för ämnet vettiga frågeställningar.  Bara att erkänna att de (likaså av tidigare handledare godkänd) problemformulering och frågeställningar  visat sig vara rätt så kassa och ovetenskapliga. (Vilket påpekades av annan handledare på skolan som snällt nog tagit en titt på materialet nu - de har visat god vilja på så sätt och vill ju säkert som du skriver att vi skall bli klara men nu är vi inte det.) Att vi har brister i våra statistikkunskaper  och att sådan undervisning i dagsläget bara erbjuds på högre nivå på vår institution och bara på "matematikernivå" i närområdet har inte underlättat. Visserligen har vi haft en (tror jag) ganska låg andel studenter som blivit klara i tid, runt hälften, vilket gjort att man tittat över upplägget,  men det är ju ingen hjälp eller ursäkt för oss.
    Jag uppskattar svar. Hoppas du inte utsätts för alltför många studenter som vi
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-03 20:04:00 följande:
    Nej, i början hade vi höga ambitioner men nu är en bra uppsats en klar uppsats känns det som. Vi har ett knappt hundratal enkäter  vars (en gång godkända) innehåll dessvärre visat sig svårt att relatera till några nya för ämnet vettiga frågeställningar.  Bara att erkänna att de (likaså av tidigare handledare godkänd) problemformulering och frågeställningar  visat sig vara rätt så kassa och ovetenskapliga. (Vilket påpekades av annan handledare på skolan som snällt nog tagit en titt på materialet nu - de har visat god vilja på så sätt och vill ju säkert som du skriver att vi skall bli klara men nu är vi inte det.) Att vi har brister i våra statistikkunskaper  och att sådan undervisning i dagsläget bara erbjuds på högre nivå på vår institution och bara på "matematikernivå" i närområdet har inte underlättat. Visserligen har vi haft en (tror jag) ganska låg andel studenter som blivit klara i tid, runt hälften, vilket gjort att man tittat över upplägget,  men det är ju ingen hjälp eller ursäkt för oss.
    Jag uppskattar svar. Hoppas du inte utsätts för alltför många studenter som vi
    Det är svårt att ge råd när jag vet så lite om ert material och ämne.
    Måste ni göra så mycket av enkäterna då? Enkäter är ju skitsvåra att göra analyser av och kräver som sagt en hel del fnul. Det blir ju krångligare ju mer variabler ni väger in.
    Ni kanske kan använda de mest iögonfallande resultaten från enkäten som underlag för några kvalitativa intervjuer istället? Då får ni ju ett material som är enklare att resonera kring. Ni kan ju t.o.m. ha intervjuerna över mail, så blir det inte så tidskrävande - d.v.s. ingen transkribering t.ex.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-03 20:11:20 följande:
    Det är svårt att ge råd när jag vet så lite om ert material och ämne.
    Måste ni göra så mycket av enkäterna då? Enkäter är ju skitsvåra att göra analyser av och kräver som sagt en hel del fnul. Det blir ju krångligare ju mer variabler ni väger in.
    Ni kanske kan använda de mest iögonfallande resultaten från enkäten som underlag för några kvalitativa intervjuer istället? Då får ni ju ett material som är enklare att resonera kring. Ni kan ju t.o.m. ha intervjuerna över mail, så blir det inte så tidskrävande - d.v.s. ingen transkribering t.ex.
    Vi har funderat lite i de banorna. Samtidigt känns det som att vi bara vill bli av med det och att det blir ännu större om vi ska komplettera med mer empiri... Jaja, får se vad det blir.
  • Mallas

Det vanligaste är att uppsatsen godkänns av den som är kursansvarig alt utsedd examinator, dvs handledaren har oftast ingen formell betydelse för om uppsatsen blir godkänd eller inte. Handledarens roll är just att handleda studenterna så att den uppsats de går upp med är tillräckligt bra för att åtminstone få betyget godkänd. Eftersom den kurs du har läst ska försvinna (har försvunnit?) skulle jag kontakta den person som är ämnesansvarig för att stämma av hur examinationen ska gå till. Vanligtvis har man uppsamlingstillfällen då uppsatser examineras, tex januari och augusti. Är det en gammal kurs så kan det hanteras på andra sätt. Dvs mitt tips är att stämma av med lärosätet för att få veta exakt vad ni behöver göra för att bli godkända på uppsatskursen och att det fortfarande är möjligt att slutföra kursen. Ibland försvinner den möjligheten men då borde ni ha blivit informerade om detta.

• sötäpplet

aj då!

jag är inte avundsjuk på er sits. om jag var er skulle jag nu fundera på vilka frågeställningar era enkäter kan svara på. det kan räcka med bara 1 eller ett par bra frågeställningar.

Hur har ni hittills hanterat datamaterialet? SPSS finns i en gratis studentversion och på en del fakultet kan man få tillgång till stata. Båda är bra och relativt lätta att använda med hjälp av en enkel guidebok. T.ex. SPSS steg för steg är tydlig och lätt. Med datan snyggt införd i ett av dessa datasystem så är det lättare att hantera. De innehålle också analysverktyg men ni kan behöva läsa in er en del på kvantitativ metod men ert fakultet har säkert tips. På D-nivå borde det räcka om ni gör enkla fyrfältare t.ex. korskör kön mot ngn fråga. OM ni har ja och nej frågor eller frågor som går att sortera i två kategorier, vill säga.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-03 20:14:10 följande:
    Vi har funderat lite i de banorna. Samtidigt känns det som att vi bara vill bli av med det och att det blir ännu större om vi ska komplettera med mer empiri... Jaja, får se vad det blir.
    Jag tror inte att det nödvändigtvis blir jobbigare för er att göra kvalitativa intervjuer istället. Det behövs ju inte så många. Det finns doktorsavhandlingar som bygger på bara en handfull intervjuer!
    Att sätta sig ner med ett berg av enkätdata med otydliga frågeställningar är betydligt mer energikrävande isåfall.
    Enkäterna behöver ju inte vara bortkastade för det. Ni kan ju beskriva i ert metodavsnitt hur enkäterna har hjälpt er att skapa nytt material. Det ser ju jätteambitiöst ut!
    Vissa enkätresultat, som är lättare att plocka ut, kan ni ju säkert använda i er diskussion också.
Svar på tråden uppsats utan handledare?