• Anonym

En fråga om utvecklingsersättning (försäkringskassan)

Jag har precis studerat klart och får utvecklingsersättning från försäkringskassan, 136 kr om dagen, fem dagar i veckan.

Nu har jag fått napp på ett jobb där jag kommer börja på i februari, jag kommer jobba en dag i veckan. Kommer min utvecklingsersättning försvinna då? Eller får jag utvecklingsersättning för fyra dagar i veckan? Annars tackar jag nej till jobbet, för jobbet kommer inte ens vara under en längre tid och den lilla summan jag får från jobbet klarar jag mig inte på. Nu får man inte tacka nej till jobb, men försäkringskassan vet ju inte om att jag blivit erbjuden det jobbet. Lite fult gjort ja, men jag måste ju klara mig också. Bor inte hemma längre utan tillsammans med min sambo.

• Svar på tråden En fråga om utvecklingsersättning (försäkringskassan)
  • Anonym (rääka)

Jag springer som vikarie, ibland rätt ofta och ibland nästan aldrig. Har då ändå fortsatt att skicka in mina papper om aktivitetsstöd. Fått ut en del..
    De som är är ju de att du måste kryssa i vilken dag du jobbar och sedan hur många timmar :P
    Min handläggare på af har ju då godkänt de varje månad i ca 8 månader, så de vore ju konstigt annars.. :P

• Anonym

Okej men då så, då tackar jag ja till jobbet.

• Anonym

Att jag undrar var för att min mamma sa att det är ju för arbetslösa, och man kunde ju enligt henne inte räknas som arbetslös om man arbetade en gång i veckan.. så därför ville jag ta reda på hur det var. Hade ju varit träligt att gå från 3000 kr i månaden till kanske någon tusenlapp.

• Anonym

En fråga till bara.. jag får ju som sagt 3000 kr i månaden, om jag skulle jobba säg mån, tis och ons och får ut 8000. Skulle jag ändå få utvecklingsersättning för tor och fre då? Eller får man bara utvecklingsersättning om man får lön under 3000, så att dom "fyller ut" det som fattas?

Rörigt inlägg.. hoppas du förstår  

• Dr Mupp
    Anonym skrev 2012-01-03 17:55:14 följande:
    En fråga till bara.. jag får ju som sagt 3000 kr i månaden, om jag skulle jobba säg mån, tis och ons och får ut 8000. Skulle jag ändå få utvecklingsersättning för tor och fre då? Eller får man bara utvecklingsersättning om man får lön under 3000, så att dom "fyller ut" det som fattas?

Rörigt inlägg.. hoppas du förstår  
    Jobbar du måndag till onsdag och är på din praktik eller vad du nu har för åtgärd på torsdag och fredag så får du ersättning för torsdag och fredag. Spelar ingen roll vad du har för lön.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden En fråga om utvecklingsersättning (försäkringskassan)