• tezz840

Hur funkar det med dagis om man jobbar som vikarie?

Har blivit uppsagd på mitt jobb. Så efter mina 2 månaders uppsägningstid så kommer jag att hoppa in vid sjukdom m.m. och stämpla upp resten, tills jag hittar ett nytt jobb.

Hur gör man med dagis om man jobbar som vikarie?
    Har man dom 3/5 tim dag som en arbetslös och fler timmar om man hoppar in och jobbar, eller hur funkar det.
    Och hur långt i förväg måste man meddela om man ska jobba.
    Om chefen ringer samma morgon och frågar om jag kan jobba, går dagis med på det då? att man lämnar dom direkt på morgonen fastän dom bara räknat med 3/5 tim.

Har ingen aning om hur det funkar så ni som jobbar som vikarier får gärna berätta.... =)

Förhoppningsvis hittar jag ett fast jobb snart igen men det blir ju lite såhär rörigt sålänge...

• Svar på tråden Hur funkar det med dagis om man jobbar som vikarie?
  • Eillen09

Jag har dottern 15 timmar , men lämnar mer om jag jobbar. Ringer på morgonen och säger att jag ska jobba o att hon kommer :). Prata med dagis , säkrast så.

• AnkiC
    tezz840 skrev 2012-01-03 19:27:35 följande:
    Har blivit uppsagd på mitt jobb. Så efter mina 2 månaders uppsägningstid så kommer jag att hoppa in vid sjukdom m.m. och stämpla upp resten, tills jag hittar ett nytt jobb.

Hur gör man med dagis om man jobbar som vikarie?
    Har man dom 3/5 tim dag som en arbetslös och fler timmar om man hoppar in och jobbar, eller hur funkar det.
    Och hur långt i förväg måste man meddela om man ska jobba.
    Om chefen ringer samma morgon och frågar om jag kan jobba, går dagis med på det då? att man lämnar dom direkt på morgonen fastän dom bara räknat med 3/5 tim.

Har ingen aning om hur det funkar så ni som jobbar som vikarier får gärna berätta.... =)

Förhoppningsvis hittar jag ett fast jobb snart igen men det blir ju lite såhär rörigt sålänge...
    Ja jag skulle tro att det är precis som du säger. 15 timmar i veckan och mer när du behöver jobba. Bara att ringa samma morgon. Man kan ju inte neka föräldern att arbeta.
  • gullanborg

ta upp det med dagiset och fråga hur snart dom vill veta. ofast min sons dagis har stor förståelser jag fick oftast mina tider några dagar innan jag jobbade men de kunde lika väl ringa samma dag så då ringde jag snabbt till dagis och sa men idag skall ja jobba så ja lämnar då och då och det var heeelt okej så länge man hade förvaranat dagis innan detta..

• MissAdelaide

Förskolan måste ju ta emot barnen när föräldrarna arbetar. Har jag fått tid för flera dagar framåt så lämnar jag tiderna i förväg. Får jag veta samma morgon så ringer jag då förskolan och meddelar vilken tid de ska ska vara emellan. De dagar jag inte får jobb (händer sällan) måste ju barnen vara hemma med mig. Det är ju arbetstid + restid som gäller för barnomsorg.

• tezz840

ok.
    då borde det inte vara några problem då.
    är bara orolig att dom inte har tillräckligt med personal inne o så.
    vi ska flytta nämligen och byta dagis så jag vet inte hur det är på det nya.
    på det som vi har nu så är det inget barn som kommer innan 7.30 så då har dom ingen personal innan dess....
    så då hade det varit lite svårt att få tag på personalen om dom inte var där....
    men det är förhoppningsvis inte så på det nya dagiset.

• tezz840
    MissAdelaide skrev 2012-01-03 19:39:33 följande:
    Förskolan måste ju ta emot barnen när föräldrarna arbetar. Har jag fått tid för flera dagar framåt så lämnar jag tiderna i förväg. Får jag veta samma morgon så ringer jag då förskolan och meddelar vilken tid de ska ska vara emellan. De dagar jag inte får jobb (händer sällan) måste ju barnen vara hemma med mig. Det är ju arbetstid + restid som gäller för barnomsorg.
    men får dom inte vara på dagis dom dagarna du inte jobbar? eller väljer du att ha dom hemma?
  • Oklok

Du har alltid rätt till barnomsorg om du jobbar så visst går det bra att lämna om dy blir inringd på morgon. Meddela dock förskolan att du står som vikarie så de vet om att dina barn kan komma med kort varsel.
    Här fungerar det så att de går 15timmars som vanligt och att du utökar tiden vid behov, om du betalar för de. Jobbar du mycket tex du jobbar fulla dagar mån, tis och du vet kanske att du jobbat tors så lämnar du inte på ons om du är ledig då trots att 15timmars barnen går då. Det eftersom du redan har stigit över 15 timmar. Nån timme hit eller dit spelar ingen roll, men som sagt om det blir mycket över 15 timmar.
    Så ser det ut här. Men prata med din förskola om hur de ser på saken.

• tezz840
    Oklok skrev 2012-01-03 19:41:46 följande:
    Du har alltid rätt till barnomsorg om du jobbar så visst går det bra att lämna om dy blir inringd på morgon. Meddela dock förskolan att du står som vikarie så de vet om att dina barn kan komma med kort varsel.
    Här fungerar det så att de går 15timmars som vanligt och att du utökar tiden vid behov, om du betalar för de. Jobbar du mycket tex du jobbar fulla dagar mån, tis och du vet kanske att du jobbat tors så lämnar du inte på ons om du är ledig då trots att 15timmars barnen går då. Det eftersom du redan har stigit över 15 timmar. Nån timme hit eller dit spelar ingen roll, men som sagt om det blir mycket över 15 timmar.
    Så ser det ut här. Men prata med din förskola om hur de ser på saken.
    men jag kommer ju fortfarande vara arbetssökande och leta efter ett nytt jobb, så dom dagarna jag inte kommer att hoppa in kommer ju gå till att söka nytt och gå till arbetsförmedling och jobbcoach osv..
    jag betalar gärna för mer än 15 timmar, för jag måste ju skaffa mig ett nytt jobb...
  • Csillag

Du behöver inte oroa dej,Har du en dagis plats och du jobbar så fårdu lämna in barnet/barnen.
    Jag jobbade som vikarie i tre år o stötte på problem endast en gång.
    En ny förskolefröken hade problem att öppna mina barns förskola för hennes barn skulle lämnas på hennes barns förskola så hon sa att hon kan inte öppna vid klockan sex.
    jag vann den fighten då rektorn förklarade att enligt lag har jag rätt till de då jag har en förskoleplats och man inte får tacka nej till jobb för arbetsförmedlingen/akassan osv.
    Fröken fick lösa de med sitt barns förskola.
    Detta är enda problemet jag har haft.
    Vi har 3 andra tjejer på våra barns förskola som är vikarier o dom lämnar o hämtar efter deras jobb tider.
    är dom lediga så så är barnen hemma.

vet man ex

Måndag barnet ska gå 15 timmars för du är ledig
    tisdag barnet ska gå 15 timmars för du är ledig
    onsdag jobbar du heltid
    torsdag ska gå 15 timmars för du är ledig
    fredag jobbar du heltid

då ska du ha barnet/en hemma helst dina lediga dagar men ibland ser förskolan att de kan vara bra att dom oxå är på förskolan så du kanske bara har barnet hemma på torsdagen.

förskolan brukar vara flexibla och är man tillmötesgående o försöker säga till så fort man vet man ska jobba brukar de fuingera bra.huvudsaken är man komunicerar med fröknarna.
    har barnen nån matallergi så är de ju oxå viktigt att köket får veta om barnet/en kommer lr inte.

men du ska inte oroa dej för att du inte har rätt att ha dom där för de har du.
    om ett jobb ringer dej halv 6 o frågar om du kan börja klockan sex o du vet nån öppnar redan klockan sex på dagiset så kan du lämna in ditt barn där utan problem.

om dom behöver mer personal för dom blir fler barn så glr dom som dom som ringde dej o bad dej jobba...dom ringer in fler personal.

• Oklok

Du får prata med din förskola men så är det här. Är du ledig så får du givetvis lämna om du ska iväg på intervjuer eller möte på arbetsförmedlingen och liknande. Men har du överstigit 15timmarna mycket så får man hitta annan tid till själva jobbsökandet.
    Jag menar jobbar du såpass mycket så är du ju inte direkt arbetslös eller hur?

• Oklok

Är inte meningen att skriva som en kratta men urk, jag är inget vidare på att skriva fort på telen.

• tezz840

men jag förstår inte riktigt.

om jag är arbetslös men hoppar in om någon blir sjuk.
    säg 1 dag i veckan.
    då har jag haft barnen 9 tim på dagiset den dagen, då får jag bara ha barnen på dagis i 1-2 dagar till för att jag bara får ha dom i 15 tim?
    men det är väl bara om man är helt arbetslös som man har dom i 15 tim?
    jag måste ju få jobba om det skulle dyka upp nånting, och dom dagarna jag inte jobbar så måste jag ju söka ett jobb. för jag kan ju inte jobba nån dag i veckan hur länge som helst.
    bara för att jag inte jobbar så är jag ju inte ledig. jag får ju a-kassa för att jag är arbetssökande...

eller betalar man inte för dagis om man är arbetslös?

jag hänger inte med... =/

• Oklok

Jo du betalar ändå. Och jobbar du så lite som 9 timmar så kommer du få lämna in dina barn nån mer dag. Men skulle du jobba mer, säg 20 timmar så är barnen lediga när du är ledig.

• MissAdelaide

Vad jag förstått så fungerar det lite olika från kommun till kommun. Fråga vad som gäller där du bor. Jag behöver aldrig fundera på det där med om barnen får vara på förskolan de dagar jag inte får jobb för jag har haft jobb 99% sen jag började. Det finns liksom ingen ledig tid/dötid så ska jag hinna söka andra jobb så är det på kvällarna när barnen sover eller på helger. Vet jag att jag har ett möte på arbetsförmedlingen t.ex kl 15.00 en dag så lägger jag ju in i bokningskalendern att jag endast kan jobba till 14.30 den dagen. Så fungerar det ju om man har t.ex läkartid ëller tid på BVC också.  

Svar på tråden Hur funkar det med dagis om man jobbar som vikarie?