• Anonym

Orolig för kejsarsnitt!

Hej!

Jag är gravid i vecka 22 nu och utreds just nu angående kejsarsnitt. Har en cysta i huvudet som tydligen skulle kunna påverka mig under en förlossning och neurologen i Falun ska titta på huruvida han tycker det är säkert eller inte för mig att genomgå en förlossning vaginalt med alla dessa påfrestningar!

Jag är verkligen livrädd för kejsarsnitt! För bedövning, för snittet, för allt. Hur mycket sämre är det för barnet att bli fött via KS istället för vaginalt? För vad jag förstått så är en vaginal förlossning med mest optimala för barnet. Och hur stora är egentligen riskerna vid KS? Och hur långt innan BF, har BF 15 maj, lägger man ett planerat snitt?

Och vet du hur det funkar på sjukhuset? Det är vårt första barn och om jag blir snittad kommer jag vara livrädd för att vara ensam. Får sambon stanna kvar under natten när man gjort KS?

Jag vill verkligen inte göra kejsarnsnitt och kommer att känna mig så besviken för att jag inte får genomgå en "riktig" förlossning. Jag är rädd att jag och barnet ska drabbas av saker som inte inträffar under en vaginal födsel!

• Svar på tråden Orolig för kejsarsnitt!
  • lena2012

Hej !
    Det är alltid en sammantagen  bild som gör att man som läkare  tycker att kejsarsnitt som i ditt fall är bäst. För din hälsas skull är det bättre .
    Visst har det kommit många rön om att vaginal  förlossning är bra  och till nytta för barnet  . Det kan man inte bortse ifrån  men barnet behöver en frisk mamma  också  eller hur?

Kejsarsnitt  görs ca 1 vecka innan beräknat datum.
    Ryggbedövning i de allra flesta fall , upplevelsen brukar ofta vara positiv. 
    Mår du och ditt barn bra så är vårdtiden ca 3 dygn.

Lokala rutiner  på  varje sjukhus  , så du får nog prata med din barnmorska  om hur det är där du bor.    
    Hälsningar
    Lena    

Svar på tråden Orolig för kejsarsnitt!