• Pink Rose

Vilken är den godaste havremjölken?

Vilken tycker ni är den godaste havremjölken? Är det stor skillnad på de olika märkena?

• Svar på tråden Vilken är den godaste havremjölken?
  • Vem där

Jag känner bara till ICAs Solhavre och Oatlys havredryck men jag har inte ens tänkt på att det är någon skillnad. Vi använder dem i all mat här hemma för jag orkar inte göra olika sorters mat till familjen.

• Pink Rose

Tarax
    Tack Då är det nog ingen större skillnad med andra ord Har bara hunnit testa solhavren så jag var lite nyfiken.

• Vem där

Nej absolut ingen större skillnad, det blir gärna flockigt/skär sig när man lagar mat av havremjölk tex om man gör gratänger i ugnen, då är det bra om man reder med lite mjöl så blir det inte så.

• Pink Rose

Oh, tack för tipset! Jättebra att man vet sådant innan man börjar laga något

• Chaia

Gogreen har en havremjölk också, men den har jag inte sett så ofta i affärerna. Oatly har ju två varianter-en oberikad magrare och en berikad. Solhavre är också berikad. Jag köper alltid de berikade varianterna, etersom jag vill åt kalciumet. Jag tycker att de är ganska lika i smaken. Rismjölk är mums också!

• Vem där

Jag väljer oxå de som är berikade. Rismjölken är god, speciellt om man ska göra risgrynsgröt på julafton

• Pink Rose

Jag håller med er... köper också den som är berikad

Åh, älskar rismjölken... Smakar ju inget alls, havremjölken tycker jag har stark eftersmak om man dricker den naturell. Men när man bakar eller tillagar den så smakar den ju inget

• Chaia

Havregrädden tycker jag är helt fantastisk! Jag saknar inte vanlig grädde alls faktiskt.

Det har kommit en ny chokladmjölk från Oatly-den är riktigt smaskig!

Nån mer än jag som saknar "hoppla"? Jättesynd att den försvann!

• Vem där

Ni känner väl till att man kan köpa ett pulver som man blandar med vatten, Rapsy Frutty, som kan användas som creme fraîche, gräddfil, youghurt eller filmjölk, underbar och användbar produkt.

Man kan beställa på www.allergimat.com. Där finns även en ny sojagrädde som är vispbar, så nu kan man göra gräddtårta igen ... hurra

• Chaia

Ja, sojagrädden (soyatoo) är suverän! Men använd inte den i sprayflaska till tårtor osv, eftersom den sjunker ihop snabbt. Tetran som man vispar själ däremot håller bra!

Jag har länge funderat på att köpa rapsy frutty.. Såg att den finns på Hemköp i närheten av mig. Smakar den någonting? Kan man värma den?

• Vem där

Ja den smakar lite syrligt, inte precis som fil eller så men den funkar jättebra som ersättning för creme fraiche och gräddfil om man skall göra kalla såser. Jag blev jättelycklig när jag hittade den. Jag tror att man kan koka den, jag har nog blandat i den i sån kreolsk gryta någon gång om jag inte minns fel men jag kommer inte ihåg om den skar sig. Går ju alltid att reda med lite mjöl, eller maizena om man vill.

Jag älskar mjölkprodukter i alla varianter och mjölkallergin blev en stor sorg för mig, ibland längtar jag ihjäl mig efter vanlig fil. Då är jag jätteglad att Rapsy fruttin finns och med en klick sylt i så är jag ganska så nöjd

• Ladyn

Jag hann smaka hoppla EN gång o blev förälskad direkt Sen dess har jag letat o letat...fram tills nu då jag fick veta att den utgått..... Men varför då? *stampar argt med foten i golvet*

• Chaia

Ladyn: Det var tydligen något strul med tillverkningen. Jag skrev ett argt mail och frågade Tråkigt..

Svar på tråden Vilken är den godaste havremjölken?