• Aprilia77

Ska jag gå vidare med potträning, 22 månader dotter?

Hej! Jag behöver lite tankar från andra kloka föräldrar! Min dotter är precis 22 månader, hon har en bror som är två år äldre. För någon månad sedan plockade vi fram pottan, inte med syfte att potträna henne utan mest att hon kanske skulle få upp intresset. Nu, speciellt den senaste veckan, så går hon nästan enbart på pottan när vi är hemma. Helt självvalt. Vi har så klart uppmuntrat henne men inte mer än så. Hon har själv dragit av sig blöjan hemma och valt att gå med rumpan bar. Har inträffat olyckor på golvet emellanåt men inte ofta.

Frågan är nu om vi ska ta detta steget vidare och försöka få henne blöjfri även när vi är ute och på förskolan?

Eller ska vi låta det vara som det är ett tag? Hon är ju fortfarande liten. Hon säger klart och tydligt "Pottan" när det är dags att gå, de senaste dagarna har hon tom bajsat på pottan. 

Behöver input! 

• Svar på tråden Ska jag gå vidare med potträning, 22 månader dotter?
  • fågelungarna

Tycker definitivt att ni ska fortsätta. Jag tror det blir betydligt svårare att göra det vid t ex 2,5 år när det är mycket annat som pågår i barnets utveckling. I mina ögon är din nästan tvååring stor, kör hårt! Ingen anledning att tveka. Skaffa trosor om ni inte redan har det och låt henne gå med det hemma. Hon verkar ju nästan vara i mål alla redan. Kanske kommer ett bakslag om några veckor, men när ni passerat det så är blöjfriheten förhoppningsvis ett faktum. På förskolan kan de ju hjälpa till att rutinpotta med till en början.

• Aprilia77

Tack för era tankar! Nu känna det helrätt att fortsätta! Ska inhandla trosor imorgon, sedan är vi lediga fyra dagar i streck så det blir ju perfekt att köra igång nu.

Tack ska ni ha!!!

• Numminen

Vi är i samma läge (dottern är ett par månader äldre dock) och kommer fortsätta ha blöjfritt inne men ha blöja på när vi går ut eftersom det blir lite besvärligt annars nu när det är vinter. Sonen var också blöjfri inne vid den tiden men hade blöja ute tills våren kom. Han var bra på att göra skillnad på om han hade blöja eller inte så jag tror inte det behöver bli förvirrande. Vi pratade alltid om varför vi tog på blöja. Lycka till!

• Aprilia77
    Numminen skrev 2012-01-06 20:14:48 följande:
    Vi är i samma läge (dottern är ett par månader äldre dock) och kommer fortsätta ha blöjfritt inne men ha blöja på när vi går ut eftersom det blir lite besvärligt annars nu när det är vinter. Sonen var också blöjfri inne vid den tiden men hade blöja ute tills våren kom. Han var bra på att göra skillnad på om han hade blöja eller inte så jag tror inte det behöver bli förvirrande. Vi pratade alltid om varför vi tog på blöja. Lycka till!
    Tack för att du delar med dig! Har också funderat på om man vågar ta ut henne utan blöja nu på vintern med alla kläder som ev blir nerkissade. Men jag är nog alldeles för ivrig att inte försöka! Jag var och köpte trosor i dag och hon älskar dem, nu protesterar hon lite när blöjan ska på inför natten.
  • Aprilia77
    fågelungarna skrev 2012-01-06 20:07:55 följande:
    Lycka till. Min blev torr vid 18-19 mån både dag och natt, så jag vet att det går!
    Gud så skönt! Jag pratade med förskolepersonalen i går och de är positiva till att hjälpa henne. Känns som hon blir allt mer medveten för varje blöjfri dag som går.
Svar på tråden Ska jag gå vidare med potträning, 22 månader dotter?