Era bästa recept på falukorv?
Tänkt ha falukrov med ris till middag men vet inte riktigt vad jag ska hitta på köpte även hem broccoli och två tetrapack med krossad tomat med örter.. har ni något tips?...morot och lök finns med hemma i grönsaksväg..
Tänkt ha falukrov med ris till middag men vet inte riktigt vad jag ska hitta på köpte även hem broccoli och två tetrapack med krossad tomat med örter.. har ni något tips?...morot och lök finns med hemma i grönsaksväg..
Jag brukar göra hela falukorven i ugnen (räcker till min kille + 5 dagars matlåda)
skär skåror och pillar in skivad lök, (man kan ha i äpple, vitlök eller purjolök också) häller krossade tomater runt den, kryddar och har i extra lök, ibland även pressad vitlök/pepparrot
brukar också smeta på senap på falukorven, ibland kryddar jag extra eller blandar den med ketchup ^^
min kille brukar älska det!
sen kan du ju koka broccolin och morots bitar och ha till
Korvgryta? Bara att slänga ihop grönsakerna med falukorven och krossade tomaterna.
Jag gör Falukorv i ugn, på ungefär samma sätt som Tess1990, har i lite ost i skårorna och senap uppe på. Korv stroganoff är gott till ris; krossade tomater, tomatpure, lök, matlagningsgrädde, cayenne, paprikapulver, salt & peppar.
700 g falukorv skuren i 1/2 cm tjocka stavar
Gulaschsås:2 1/2 medelstor finhackad gul lök 1 1/2 msk paprikapulver 3 msk tomatpuré 2 msk matolja 6 dl höns-, kött- eller grönsaksbuljong ev salt och några varv vitpeppar från kvarn
Kryddning: 2 vitlöksklyftor finhackade 1 tsk mejram finhackat 1 tsk hel kummin finhackat citronrasp från en hel citron (bara det gula) 2 msk crème fraiche
2) Tillsätt paprikapulver, tomatpuré och kryddblandningen. Fräs några sekunder och tillsätt buljongen. Låt koka under lock i 15 minuter till en simmig sås. Smaka av och tillsätt eventuellt salt och peppar.
3) Tillsätt falukorven skuren i stavar
4) Häll på lite uppvispad crème fraiche över varje portion, servera gulaschen med exempelvis gröna ärtor eller någon pasta.
tack alla för svar
Kokt falukorv med kokt potatis och pepparrotssås. Himmelskt gott!
Sonen som har matfobi äter faktiskt korv på detta vis.
Korv steks i tärningar med lök, svart o vitpeppar, salt och vetemjöl.
Häll på standardmjölk och låt koka ihop lite. (Eg nästan korv med bechamelsås)
Till det är det mosad potatis med smör i och inlagda rödbetor.
Faktiskt en av mina favorit vardags-middagar med.
Korvgryta? Bara att slänga ihop grönsakerna med falukorven och krossade tomaterna.
Jag gör grekisk korv-i-ugn eller korvsoppa på falukorv (och gör tunna skivor som pålägg åt sonen, som älskar falukorv på mackorna).
Grekisk korv i ugn gör man genom att halvt skiva hela korven, peta ner soltorkade tomater, skivade oliver och massor med fetaost mellan skivorna. Lägg i en form med mosad vitlök och krossade tomater, strö över rikligt med parmesan och grovmalen svartpeppar. Grädda i ugn tills korven fått en stekyta och osten har smält. Servera med vad som helst (hemgjort potatismos är ju gott, men ris duger också )
Korvsoppa gör jag genom att koka upp vatten, buljong och hela pepparkorn. Lägg ner potatis, morötter och andra rotsaker, koka i en kvart. Lägg ner små bitar av falukorven (typ kuber med 2cm sida) och tunt skivad purjolök. Salta om det behövs. Om man vill gör man klimp som i norrländsk soppa, blanda 1 ägg, 1 tsk salt, 1 dl vätska (mjölk, vatten eller valfritt alternativ) och ca 5 dl vetemjöl. Klicka ner smeten i den kokande soppan, de är klara när de flyter upp.
Skåra korven halvt.
Lägg i form med lite smör, pilla i ost i skårorna, ha på ketchup och senap , sen har jag lökhalvor, äpplen, krossade tomater, pepparmix, chili och grädde runt om. Stek i ugn.
jag brukar göra korvgryta det älskar alla barn även sambon.
jag skivar korven och sen delar jag varje skiva i 4 sedan steker jag den i en gryta med lök,äpple, krossade tomater kryddar med svartpeppar.
Jag brukar ha pasta till.