• Anonym

ADHD och ätstörning?

Hur är det angående ätstörningar och ADHD?? nån som vet hur relationen däremellan är?? Jag har länge haft ett jobbigt förhållande till mat, lite bulimi tendenser. Min dotter 7 år hetsäter (hon har troligen också ADHD) och min syster har haft anorexia och min pappa har alltid också varit viktberoende så att säga och tränat överdrivet osv.

Jag klarar inte att stoppa fingrarna i halsen och framkalla kräkningar så jag brukar svälta mig och ägna mig åt överdriven motionering istället. Jag försöker svälta och mår dåligt för jag ätit men så blir jag hungrig och klarar det inte längre... så jag äter massor istället och sen samma sak igen.

Sen är ju grejen att jag har dålig motivation att hålla igång träningen nån längre tid på egen hand, så det händer liksom inget med vikten nästan. Jag mår bara dåligt hela tiden, känner mig tjock fast folk säger att jag är smal och jämför mig KONSTANT med andra, kan se en mullig tjej som ser jättebra ut och så tänker jag att ahmen jag ser faktiskt ok ut sen ser jag en smal tjej och så känner jag neej jag är fan för feeet o så håller det på en ständig jämförelse.

• Svar på tråden ADHD och ätstörning?
  • Anonym (lilla jag)

Mitt liv har bestått av ätsörningar i alla  tänkbara former, träningsmissbruk, tvångshandlingar, rastlöshet, tomhetskänsla, sömnsvårigheter och ångest.. Jag fick som vuxen diagnosen Adhd.. Önskar att jag fått den som barn så kanske jag fått hjälp tidigare med att hantera de svårigheter jag har.

• Anonym (Bee)

Jag tror det är vanligt! Jag utreds för ADD och har alltid haft ett skitförhållande till mat! När jag var liten var jag besatt av att äta onyttiga saker typ godis och pizza och nu när jag är vuxen pendlar jag mellan att inte äta något alls och perioder med hetsätning av onyttiga grejer. Jag pallar hålla en bra kost ungefär 2 veckor och sen faller jag och skiter i allt i 1-2 veckor - får ångest och äter ingenting i tåv veckor osv! Blir sockerberoende av typ en godis! Jag lagar aldrig mat själv (oftast orkar jag inte ens göra en macka utan tycker det är lättare att gå till Ica och köpa en färdig) och så fort min sambo inte är hemma lever jag på lösgodis! När jag inte jobbar äter jag bara godis eller färdigmat också osv osv. Mina matvanor fungerar nog bäst när allt annat är rutin!

• Anonym
    Anonym (Bee) skrev 2012-01-04 23:38:47 följande:
    Jag tror det är vanligt! Jag utreds för ADD och har alltid haft ett skitförhållande till mat! När jag var liten var jag besatt av att äta onyttiga saker typ godis och pizza och nu när jag är vuxen pendlar jag mellan att inte äta något alls och perioder med hetsätning av onyttiga grejer. Jag pallar hålla en bra kost ungefär 2 veckor och sen faller jag och skiter i allt i 1-2 veckor - får ångest och äter ingenting i tåv veckor osv! Blir sockerberoende av typ en godis! Jag lagar aldrig mat själv (oftast orkar jag inte ens göra en macka utan tycker det är lättare att gå till Ica och köpa en färdig) och så fort min sambo inte är hemma lever jag på lösgodis! När jag inte jobbar äter jag bara godis eller färdigmat också osv osv. Mina matvanor fungerar nog bäst när allt annat är rutin!
    Känner igen det där att inte laga mat till sig själv, jag har ingen sambo heller utan det är jag och min dotter. Försöker få henne att äta nyttigt men när man inte orkar så är det svårt, köper hellre färdiga rätter och enkla saker som hon mättas av, dumt jag vet. Jag är glad att hon äter bra i skolan iaf, hon FÅR mat hemma men kanske inte så bra som det borde vara och ofta vill jag inte äta med henne pga ångesten av att äta. Hon är också sockerjunkie men jag håller socker borta från henne i så stor mån som möjligt.

Jag får ångest av att äta en morot för tusan, jättejobbigt.

När jag jobbade mer och åt lunch på jobbet var det oerhört jobbigt att laga lunch att ha med sig till jobbet.

Jag har inte tålamodet att hålla fast vid en diet eller nåt nån längre tid heller, ser jag inte resultat direkt så tappar jag tålamodet och skiter i det.

Kanske skulle behöva hjälp av en dietist eller nåt med maten, helst skulle jag ha nån som kom hem och såg till att hjälpa mig med att laga nyttig mat då jag hatar att laga mat verkligen, på sin höjd lagar jag makaroner och blodpudding osv, ju färre ingredienser ju bättre!

Det är jobbigt att leva såhär också men jag kommer aldrig klara att fixa mat o så själv, om jag fick det serverat skulle jag äta troligen sen skulle ja ha nån som piskade mig angående träning så jag inte kom undan. Jag har inte motivationen att själv hålla fast vid något nån längre tid.
  • Anonym

Efter att ha tränat hårt som tusan idag på gymmet så borde jag varit duktig och låtit bli godis osv... MEN jäkla PMS som kommer och slår klorna i mig och drar ut mig till affären för o inhandla choklaaaaaaaad!!! Är så oerhört sötsugen nu alltså att det är omöjligt att stå emot det. Jag skulle kunna gå över eld bara för att få tag i choklad eller annat sött när det är den tiden i månaden. Jättejobbigt men jag måste ge in för begäret då annars kan jag bli så sur och grinig att jag klipper till nån Så vi myser oss lite här med choklad lillfredag som det är med ledig dag imorgon.

Svar på tråden ADHD och ätstörning?