• Poppaloppa

Hur plugga teori på bästa sätt??

Jag börjar nu närma mig slutet av min körkortsutbildning och har teoriprov och uppkörning på torsdag nästa vecka. Är galet nervös!!
    Jag undrar lite om någon har tips på hur jag bör lägga upp teoriplugget nu under den sista veckan.
    Jag gjorde ett teoriprov 2006 (fortsatte aldrig med uppkörning tyvärr ) och klarade mig bra, 64 poäng av 65. Den gången pluggade jag i princip enbart med Bonniers trafikskola på datorn.
    Nu har jag också använt mig av den, fast den senaste versionen. När jag kör teoriproven i den så blir jag alltid godkänd utan problem. Nu har jag dessutom köpt ett paket med 1000 teorifrågor på körkortonline.se, och där lyckas jag inte alls lika bra. Har bara blivit godkänd en gång av åtta.
    Är det någon som har erfarenhet av både Bonniers och de här frågorna från körkortonline?? Skulle vara jättetacksam om någon som nyligen klarat sitt körkort har lust att dela med sig av erfarenheter!

• Svar på tråden Hur plugga teori på bästa sätt??
  • Loreena

Jag använde mig av programmet "Bonniers trafikskola" när jag tog körkort. Jag gjorde ingen annan teori och det räckte bra! :) Jag tyckte det var toppen! Jag har aldrig testat körkort online... men när jag skrev upp så var det inte med många poängs marginal som jag klarade teoriprovet, så det är säkert bra att komplettera så som du gör. :) Går det inte att se vilka frågor du fått fel på på körkort online och plugga extra på dem?

• Faber

Man läser boken, nej det är inget skämt. Program är bra som komplement men funkar inte till djupinlärning. De flesta bara lär sig frågorna utantill utan att egentligen förstå dem. Vad har du för glädje av att klara provet om du inte kan applicera kunskaperna i en riktig situation i trafiken?

Artibus et armis recuperatur gloria
  • Vardagspoesi

Jag tog körkort 7 december 2011 i Jakobsberg(Sthlm), första teoriprovet, andra uppkörningen. Läste Körkortsboken vid varje ledigt tillfälle. Man blir galen på boken emellenåt - men tro mig, det är värt det! Samtidigt använde jag mig också av appar till min iPhone, någon liten del av Bonniers Trafikskola, men gillade aldrig riktigt det. Använde också distansprov som man gör via internet och köps på trafikskola.

Mitt starkaste tips är att bara läsa boken, nöta nöta nöta! Hade teoriprovet den 7/11 2011 och fick 56/65. Var nöjd med tanke på hur klurigt de faktiskt formulerar frågorna. Kuggade sedan den 9/11 på uppköringen och tvingades vänta en hel månad på en ny körtid. Men skam den som ger sig!! 7 december 2011 var jag körkortsinnehavare. Bästa känslan ever!!!  

Tillsammans är vi starkare än Bamse, klokare än Skalman & coolare än Batman
  • Ahlmen

Jag håller också på att ta körkort nu och jag har lagt upp en studieplan för teorin. :)
    Jag är nämligen värdelös på teori så för mig gäller det verkligen att nöta in all information och det ska jag göra såhär:

Först läser jag igenom teoriboken, skummar lite så. Sen läser jag den en andra gång mer noggrant och stryker under det viktigaste. Efter det så gör jag egna frågekort på hela boken (väldigt många jag vet, men det funkar verkligen för mig och har gjort i tre år på gymnasiet) och på så sätt kan jag ta hjälp av andra eller förhöra mig själv. Sen har jag självklart lite tester på datorn och i telefonen som jag kan sitta lite med. :) Har planerat att göra mins ett test om dagen nu framöver. 

Någon annan som vet något bättre sätt för oss teori-tröga? :P

Körningen har jag absolut inga problem med :P 

Svar på tråden Hur plugga teori på bästa sätt??