• marna

ALS- risk för att min son "ärver" av farfar??? Nån som kan hjälpa

Vet inte om detta är rätt forum att skriva i....

Min sambos riktiga pappa gick bort i ALS för 9 år sedan och nu har jag börjat fundera på om min kille kanske kan drabbas av detta då han är vuxen.
    Jag vet ju att det i viss mån är ärftligt men har inte hittat nån procenttal.

Jag är helt värdelös på att söka på nätet då oxå

Finns det kanske nån som sitter inne med nån kunskap??

• Svar på tråden ALS- risk för att min son "ärver" av farfar??? Nån som kan hjälpa
  • Mattie

Hej

Är i samma sits som du, fast det var mina barns farmor som fick ALS. Hon gick bort för ca 7 månader sedan. Det är verkligen en fruktansvärd sjukdom och vi saknar henne väldigt mycket allihop. Jag har oroat mig för samma sak som du men har fått hör att risken att ärva ALS är ca 5% om det är den ärftliga sorten (från mor/far till barn). Tydligen är inte alla sorter ärtftliga. Risken att sjukdomen ärvs i två generationer är alltså ännu mindre om inte barnens far/mor får sjukdomen. Risken att drabbas av någon annan sjukdom (typ cancer eller annan hemsk sjukdom) är alltså större än att ALS går i arv. Vet inte om detta är någon tröst, men det har i alla fall hjälpt mig att sluta oroa mig.

Mattie

• Alva2

Hej!

Min pappa gick bort i ALS för 5 år sedan och efter det har jag också haft mina funderingar om hans sjukdom kan vara ärftlig.
    ALS finns i 2 varianter, en som kallas "sporadisk ALS" och som kan drabba vem som helst. Ungefär 90 % av alla med ALS har denna formen.
    Sedan finns det en variant som kallas "familjär ALS" och som drabbar mellan 5-10%.
    (Inom den ärftliga ALS finns det både dominanta anlag ( där ofta flera personer i samma släktled blir sjuka) och anlag som inte är så starka, ( den kan hoppa över släktled)

Egenligen kan ingen säga om min pappa hade den ärfliga formen eller inte. Att det inte finns någon annan i släkten som dött i ALS minskar risken för att den skulle vara den ärfliga formen han hade. Men eftersom ALS kan debutera även i 90 -års åldern så ska alla i släkten bli minst 100 år för att man ska vara säker på att ingen har haft (eller skulle ha fått den), tidigare.

Jag försöker låta bli att oroa mig, även om det är lättare sagt än gjort.
    Förhoppningsvis finns det någon bättre bromsmedicin (kanske tom ett botemedel) inom en snar framtid.

Svar på tråden ALS- risk för att min son "ärver" av farfar??? Nån som kan hjälpa