• Julibarn

    Räknas arvode för familjehem som inkomst när jag söker a-kassa?

    Hej! Lite osäker på om tråden ligger på rätt ställe, men det var bara här jag hittade något familjehemsrelaterat :) Jag sitter med en stor hög blanketter för att söka a-kassa och under den period som de kommer titta på för att se min inkomst så var vi familjehemsföräldrar (placeringen är avslutad nu). Vad jag undrar är därför om arvodet för detta räknas som en inkomst. Det var främst jag som hade hand om barnet och det innebar att jag inte kunde jobba som tidigare, ibland en del och ibland inte alls. Arvodet från soc kom utställt på mig. På a-kassans hemsida står bara att tid som familjehemsförälder kan räknas som överhoppningsbar tid men det är inte aktuellt för mig eftersom jag ändå jobbade en del. När jag ringde a-kassan och frågade visste inte handläggaren hur det funkade, men tyckte att jag skulle kontakta soc för att kanske få motsvarande ett arbetsgivarintyg. Innan jag gör detta vill jag veta mer om hur det brukar vara, är det någon som har erfarenhet? Jag vet att jag ju inte var anställd, men har för mig att arvodet var pensionsgrundande (eller är det fel?) och framförallt så påverkade det ju min arbetsinkomst att vi hade ett barn placerat här. Har någon varit med om att söka a-kassa och de tog hänsyn till familjehemsarvode? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Räknas arvode för familjehem som inkomst när jag söker a-kassa?
  • Julibarn

    Jag vet (skrev det i ts), men arvodet är ju ändå en ersättning för bland annat förlorad arbetsinkomst så jag tycker inte att det känns solklart att det inte skulle räknas. Tyckte därför att det var intressant att höra hur det har bedömts i andra fall.

Svar på tråden Räknas arvode för familjehem som inkomst när jag söker a-kassa?