• Anonym (mine)

Titan ring som vigselring

Vi har kollat på förlovnings och vigsel ringar, och kommit fram till att det är DYRT med guld.

vi har kollat på jättefina titanringar.
    och för att även köra budget där kan man byta ut briljanten med tex silver, palladium? och guld....detta är ett billigare alternativ.

hur skulle det se ut med silver jämfört med briljanten? och VAD är palladium?

sedan funderar vi på att  resa till ex Thailand och gifta sig. någon som har erfarenheter från det?

det finns ju arrangerade bröllopsresor men även det är ju snordyrt.....tänkt om det är lätt ordnat att fixa något själv i Thailand.....vi ska verkligen inte ha något stort och pampigt..... 

• Svar på tråden Titan ring som vigselring
  • foffe

Titanringar kan vara jättefina, har en kompis som har det. Nackdelen är om man går upp/ner i vikt, då du inte kan ändra storlek på en titanring. kan inte en guldring med en vitguldspärla vara ett alternativ? vad ligger er ringbudget på?

• Anonym (mine)
    foffe skrev 2012-01-04 16:29:17 följande:
    Titanringar kan vara jättefina, har en kompis som har det. Nackdelen är om man går upp/ner i vikt, då du inte kan ändra storlek på en titanring. kan inte en guldring med en vitguldspärla vara ett alternativ? vad ligger er ringbudget på?
    gillar inte guldfärgen....så vitt guld eller silver skulle väl kunna vara ett annat alternativ, men vitt guld är ju fortf dyrt.

vår ring budget ligger på totalt 6000:-,.....för det har jag bara sett fula ringarRynkar på näsan 
  • foffe

Jag hade valt silver då, nackdelen är att det repas och mattas av. men det gör ju titan och guld också. Palladium är en metall som man blandar ut gulguld med för att skapa den legering som kallas vitt guld. Gillade inte heller gulguld tidigare, men är sjukt traditionell av mig, så här sitter jag med två gulguldsringar och ÄÄÄÄLskar dem :)

• Lacey

Silver är för mjukt för att ha som vigselring. Slits snabbt.
    Palladium är en metall som är väldigt hård och hållbar som titan. Finns mycket billiga ringar i stål, titan och Palladium på ebay. Dessa ringar bör dock sitta perfekt då det inte går att ändra dem.

En giltig vigsel kan du inte få i Thailand, många som gifter sig i Thailand gifter sig först borgerligt innan de åker, den ceremonin kan utföras på Arlanda. Och sen har de en till ceremoni med fest i Thailand. Och ja, du kan ordna allt själv.

• Anonym (mine)
    Lacey skrev 2012-01-04 16:39:41 följande:
    Silver är för mjukt för att ha som vigselring. Slits snabbt.
    Palladium är en metall som är väldigt hård och hållbar som titan. Finns mycket billiga ringar i stål, titan och Palladium på ebay. Dessa ringar bör dock sitta perfekt då det inte går att ändra dem.

En giltig vigsel kan du inte få i Thailand, många som gifter sig i Thailand gifter sig först borgerligt innan de åker, den ceremonin kan utföras på Arlanda. Och sen har de en till ceremoni med fest i Thailand. Och ja, du kan ordna allt själv.
    Men jag läser ju gång på gång att man kan gifta sig lagligt där, man behöver ansöka om hindersprövning.

ja det verkar lite krångligt, men att man inte skulle kunna gifta sig där lagligt har jag inte läst någonstans 
  • Lacey

detta krävs:

Äktenskapslicens baserad på hindersprövning via folkbokföringen (kan göras via Internet)

Inkomstuppgift på mannen där yrke framgår, t ex lönespec eller inkomstuppgift för egenföretagare.

Referensbrev där det intygas att båda är ogifta. Har någon varit gift tidigare ska detta styrkas med dom från tingsrätt.

Passkopior.

Sen måste vigseln efterregistreras i Sverige.

Alla papper och intyg måste översättas till thailändska.
    Kontakta svenska Ambassaden i Bangkok får hjälp.
  • Anonym (mine)
    Lacey skrev 2012-01-04 17:49:49 följande:
    detta krävs:

Äktenskapslicens baserad på hindersprövning via folkbokföringen (kan göras via Internet)

Inkomstuppgift på mannen där yrke framgår, t ex lönespec eller inkomstuppgift för egenföretagare.

Referensbrev där det intygas att båda är ogifta. Har någon varit gift tidigare ska detta styrkas med dom från tingsrätt.

Passkopior.

Sen måste vigseln efterregistreras i Sverige.

Alla papper och intyg måste översättas till thailändska.
    Kontakta svenska Ambassaden i Bangkok får hjälp.
    Ja alltså går detGlad
  • spillerkiller
    foffe skrev 2012-01-04 16:29:17 följande:
    Jo det går, har fått ändra min storlek på förlovningsringen. Materialet är mycket hårdare än guld, så det är mer jobb, men det är möjligt.
  • Anonym (mine)
    spillerkiller skrev 2012-01-04 17:55:28 följande:
    Jo det går, har fått ändra min storlek på förlovningsringen. Materialet är mycket hårdare än guld, så det är mer jobb, men det är möjligt.
    låter bra det!
Svar på tråden Titan ring som vigselring