Vad är det för skillnad på terapi och samtalskontakt?
Luddig fråga kanske. Jag har i många år, från och till haft en samtalskontakt med en skötare. Det har funkat sådär. Nu är jag återigen under isen. Svår depression är diagnosen. Jag fick återigen en skötare. Själv är jag också skötare och undersköterska så det känns ju som att prata med grannen.
Idag ringde jag och pratade med en sjuksköterska på öppenpsykiatrin och sa att jag ville byta. Det var rejält pirrigt men jag stod på mig. Sa att jag ville ha en psykolog för att bearbeta min traumatiska barndom bla. Känns inte som att han jag har idag förstår mig. Han sa till mig att jag har lyckats bra i livet och att jag borde rycka upp mig. Det har jag ju på sätt och vis. Men för att göra en lång historia kort så frågade sjuksköterskan om det var terapi jag var ute efter. Ja, säger jag, mitt dumma spån. Jag vet ju inte vad hon menar egentligen. Vad är det jag fått förut då? Hon skulle ringa upp imorgon efter deras vårdmöte. Kan ju fråga då, men skulle kännas bättre om jag vet vad jag pratar om.