• Anonym (Blomman)

Vad är det för skillnad på terapi och samtalskontakt?

Luddig fråga kanske. Jag har i många år, från och till haft en samtalskontakt med en skötare. Det har funkat sådär. Nu är jag återigen under isen. Svår depression är diagnosen. Jag fick återigen en skötare. Själv är jag också skötare och undersköterska så det känns ju som att prata med grannen.

Idag ringde jag och pratade med en sjuksköterska på öppenpsykiatrin och sa att jag ville byta. Det var rejält pirrigt men jag stod på mig. Sa att jag ville ha en psykolog för att bearbeta min traumatiska barndom bla. Känns inte som att han jag har idag förstår mig. Han sa till mig att jag har lyckats bra i livet och att jag borde rycka upp mig. Det har jag ju på sätt och vis. Men för att göra en lång historia kort så frågade sjuksköterskan om det var terapi jag var ute efter. Ja, säger jag, mitt dumma spån. Jag vet ju inte vad hon menar egentligen. Vad är det jag fått förut då? Hon skulle ringa upp imorgon efter deras vårdmöte. Kan ju fråga då, men skulle kännas bättre om jag vet vad jag pratar om.

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på terapi och samtalskontakt?
  • Anonym

Samtal med en skötare / ssk är väl mer sk "stödsamtal" om vardag och hälsa...? Terapi är ju när man går hos en psykolog, utbildad terapeut och bearbetar olika problem. Finns ju psykodynamisk terapi och kognitiv beteendeterapi (Kbt) ( finns säkert fler former...) som hjälper väldigt många har jag förstått.

Själv har jag gått i psykodynamisk under några år och det har varit jättebra för mig. Finns säkert någon annan som kan förklara mer ingående

Stödsamtal kan ju vara jätteskönt att ha men jag tror treapi hjälper en mer långsiktigt. Lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Psyk)

Samtalskontakt handlar mycket om att prata av sig, ha någon son lyssnar, kanske kommer med lite råd. En terapi handlar om mer djuplodade samtal som handlar om att på kort och/eller lång sikt förändra din situation, ditt mående etc.

Det är en djungel för icke insatta men för att förklara kort vilka som kan bedriva terapi:

Psykolog: har en femårig grundutbildning som enbart inriktar sig på människans psyke. Därefter ingår ett år ptp som är en praktik.

Psykoterapeut: har en steg 2 utbildning som det heter i psykoterapi. Steg 1 kan vara psykologutbildningen men också sjuksköterska, kurator, präst m fl.

Att sjuksköterskan sa åt dig att rycka upp dig när du har en svår depression är under all kritik. Hoppas att du får komma till en kompetent person som förstår din problematik och kan hjälpa dig. Stå på dig.

• Anonym (Blomman)

Tack för svaren, snälla ni!!! Nu blev jag faktiskt lite klokare.Det är ju detta jag velat ha i alla år. Får se om jag får något gehör imorgon på vårdmötet eller vad det nu hette. Sjuksköterskan som jag pratade med på ÖPM ska ha en eloge. det var hon som lovade att försöka hjälpa mig. Det var skötaren, min samtalskontakt som sa åt mig att rycka upp mig . Men skönt. Då har jag inte överreagerat iallafall. Ursäkta om det är 1000 stavfel. Skrivit på telefomen. Tack för att ni tog er tid att svara!

• Anonym (Terapeut)

Håller med inlägg #2. eller denne skrev vad jag tänkte skriva.

Du behöver någon med en ordentlig utbildning som kan hjälpa dig vidare i detta. Och hur du blev bemött när du sa att du ville prata med en psykolog är under all kritik. Förstår om du inte orkar men jag tycker du borde vända dig till chefen och påtala detta. Det är ett fruktansvärt dåligt uttalande.

• Anonym (Terapeut)
    Anonym (Terapeut) skrev 2012-01-04 21:26:26 följande:
    Håller med inlägg #2. eller denne skrev vad jag tänkte skriva.

Du behöver någon med en ordentlig utbildning som kan hjälpa dig vidare i detta. Och hur du blev bemött när du sa att du ville prata med en psykolog är under all kritik. Förstår om du inte orkar men jag tycker du borde vända dig till chefen och påtala detta. Det är ett fruktansvärt dåligt uttalande.
    Aha, nu förstår jag...tror jag! Det var skötaren du har som samtalskontakt som sa åt dig att rycka upp dig?!
  • Anonym (Psykolog)

Om du är diagnostiserad med svår depression som ju också tycks vara återkommande så behöver du prata med psykolog och kanske också få en bedömning av psykiater om medicinering är aktuell.

Stå på dig! Du ska inte behöva ha koll i detalj på vad som är vad. Men att år ut och år in gå i en stödkontakt hos skötare med den diagnosen är INTE acceptabelt när du kanske kan få må bättre med rätt behandling!

Lycka till!   

• Anonym (Tina)

Tror att du är på helt rätt väg! Va modigt och starkt gjort av dig att stå på dig!
    När man går i terapi arbetar man mer aktivt med sig själv än i dem samtalen du har haft med skötaren. Oavsett vilken typ av terapi de kan erbjuda så kommer du att få ett annat typ av stöd.
    Kan verkligen rekommendera KBT (kognitiv beteendeterapi.  Jag har varit med i en KBT-grupp, det var det bästa jag har gjort. Sen har jag även gått i enskilda samtal med en annan terapeut.

Jag har i KBT:n verkligen fått gått till botten med och förstått hur min uppväxt/tidiga barndom/familjeförhållanden har påverkat mig och vilka samband det har med mått mående i dag.

Jag har varit sjukskriven för djup depression och ångest en längre tid men har kunnat börja arbetsträna nu och är helt klart mitt friska JAG på spåren! . Stort lycka till!

• Anonym (Tina)

Jag måste ju tillägga att jag även har fått hjälp med hur jag ska göra för att sakta men säkert bygga upp min förlorade självkänsla. Hur jag ska hantera tankar och känslor som dyker upp i vardagen osv. =)

• Anonym (Terapeut)
    Anonym (Tina) skrev 2012-01-04 21:32:22 följande:
    Tror att du är på helt rätt väg! Va modigt och starkt gjort av dig att stå på dig!
    När man går i terapi arbetar man mer aktivt med sig själv än i dem samtalen du har haft med skötaren. Oavsett vilken typ av terapi de kan erbjuda så kommer du att få ett annat typ av stöd.
    Kan verkligen rekommendera KBT (kognitiv beteendeterapi.  Jag har varit med i en KBT-grupp, det var det bästa jag har gjort. Sen har jag även gått i enskilda samtal med en annan terapeut.

Jag har i KBT:n verkligen fått gått till botten med och förstått hur min uppväxt/tidiga barndom/familjeförhållanden har påverkat mig och vilka samband det har med mått mående i dag.

Jag har varit sjukskriven för djup depression och ångest en längre tid men har kunnat börja arbetsträna nu och är helt klart mitt friska JAG på spåren! . Stort lycka till!
    Så kul att höra! Bra jobbat!

Jobbar själv med KBT och tycker det är en fantastisk (men tuff) terapiform.
  • Anonym (Blomman)

Jag har medicinerat med Zoloft i 14 år och som komplement Mianserin i 6 år. Jag har varit sjukskriven i 4 år för utmattningsdepression och ångest. Men sedan 3,5 år är jag ute på marknaden igen. Har haft massiva besvär sedan barndomen och har aldrig vågat att säga ifrån eller kräva något. Det kändes som en revanch att jag vågade ringa och säga upp min nuvarande samtalskontakt.

Jag pratade återigen med sjuksköterskan för en timme sedan och de hade haft sitt möte. Min samtalskontakt blev avbokad och jag ska sättas upp på väntelista till en psykodynamisk terapeut. Det kunde ta några månader, men satan vad gött det känns! Jag har börjat ta kontroll över mitt liv!!

Tack för era stödjande ord. Är det någon som har erfarenhet av psykodynamisk terapi så skriv gärna och berätta. Kan man kanske få tillbaka minnen från barndomen med hjälp av en terapeut?

Svar på tråden Vad är det för skillnad på terapi och samtalskontakt?