• Glass

Enkla, goda smårätter till fest...

Vi ska ha en buffé och vi behöver massor med tips på enkla rätter som man kan förbereda innan. De bör inte vara för dyra och de måste vara enkla att göra, annars klarar vi inte va att få ihop dem

Behöver massor av tips!

• Svar på tråden Enkla, goda smårätter till fest...
  • idaflisan

provar lite:potatissallad,potatisgratäng,kyklingfile,kassler,grönsaksstavar,olika dipsåser,små snittar,olika rörar(räkor,skinka eller dyl)gravad lax m hovmästarsås kan egentligen fylla faten med allt möjligt ta gärna olika ostar oxå lycka till

• elims

Här kommer lite blandat småplock:

Rödlöks och sötpotatisspett (skär i kuber, ha på lite sesamfrö och ugnsstek)

Laxbollar (mixa rökt lax, kokta kalla potatisar, lättfraiche. krydda och ställ kallt. forma till små bollar och rulla i gräslök. lägg på fat och stick en tandpetare i varje boll)

Kebabjärpar på spett med yoghurtsås

Supergod kålsallad (strimla vitkål fint. koka upp lika delar (1/2 dl) olja, vinäger och socker tills sockret har löst sig. låt svalna. blanda i ca 4 msk soja och blanda ordentligt. Blanda kålen med rostade nötter (mandlar, cashew, sesamfrön...vad man gillar) och häll på dressingen strax innan servering.

Jordgubbs och mangoshots:
    1 mango
    6 jordgubbar
    1 lime
    6 cl vin
    Mixa och häll i shotglas

• Chaia

Hummus:
    1 burk kikärter mixas med 3 msk tahini, 2 vitlöksklyftor, 4 msk citronsaft, 1 tsk spiskummin, 3 msk olivolja, 1 kryddmått cayennepeppar. Smaka av med salt och peppar. Ös upp i en skål, pudra med paprikapulver och ringla olivolja över. servera med pitabröd.

Grön linssallad:
    Koka gröna linser tills de är mjuka, men inte mosiga. Blanda med finhackad rödlök, finhackad tomat, olivolja, balsamvinäger, vitlök, finhackad chili, salt och peppar.

Bulgur:
    Blanda 2 dl kokt bulgur, 4 dl skuren slätbladig persilja, 1 kruka färsk mynta (hackad), 2 finhackade tomater, 2 msk citronsaft, 1 pressad vitlöksklyfta, 4 msk olivolja.

Spett med marinerad tofu i kuber varvat med coctailtomater

Skålar med goda oliver, cocktailkapris, marinerade vitlöksklyftor

Små pajer:
    Jag brukar använda en muffinsplåt. Smörj plåten och täck muffinsformarna med utkavlad smördeg (finns fryst eller färsk). Fyll med en svampstuvning gjord på blandad svamp och havregrädde. Grädda i ugn.

Köp små pumpernickelskivor på rulle. Klicka på avokadoröra gjord på avokado, chili, citonsaft, vitlök, salt och peppar.

Ha gärna ett stort härligt fruktfat.

Ett gott bröd.

• kassio

Tipsar om mina två favvo-röror:

Kuber av fetaost, strimlad rödlök, strimlade soltorkade tomater (om det är sådana som ligger i olja behövs oftast ingen extra sedan), kalamata-oliver. Strö över lite oregano och pressad vitlök, och eventuellt lite olivolja.

Kräftstjärtar, kuber av mango, kuber av avokado, hackad gräslök. Pressa över limejuice och häll på sweet-chili-sås. Går att "dryga ut" med tomat, gurka etc.

• Glass

Röror är spännande, men jag brukar inte göra eller äta såna. Vad har man det till, liksom? Sätter man bara en skål med såna och så äter man det till resten av maten, eller hur gör man?

• kassio

Tja, allt beror på sammanhanget. Jag använder ibland mina "röror" som förrätt, då funkar det alldeles utmärkt med en skiva gott bröd till - vilket väl skulle gå bra även på ett buffébord. Ett annat alternativ kan vara att göra ett antal "röror" och servera penne (eller annan lämplig pasta) till, kanske med lite gurka/tomat/majs i om man tycker det passar - voila, buffé!

• Glass

Bra förslag, men jag äter själv inte pasta, så det hade varit lite trist för mig

Måste berätta för er att jag har skrivit ut alla era tips och så ska jag ock sambon sätta oss och gå igenom dem tillsammans.
    Tack för all hjälp hittills, fast jag tar härna emot fler tips

• kassio

Då förstår jag att det blir trist!

Ett par förslag till...

Fyllda små tomater. 50/50 chevré/ricottaost och hackade gröna oliver med paprika eller avokado med pressad vitlök och citron, finhackade sardeller och svarta oliver.

Mingelköttbullar. Smaksätt färsen med hackad färsk koriander och sambal oelek. Forma till mindre köttbullar än vanligt och dekorera de färdigstekta köttbullarna med koriander med hjälp av tandpetare som man sticker i köttbullarna, smidigt sätt att servera dem på!

• Glass
    Jag gillar idéerna med pinnar i maten... Det är lite roligt och alldeles för ovanligt i min värld

Hur fyller man tomaterna?
    Ni måste tänka på att ni pratar med en matlagningsanalfabet
Svar på tråden Enkla, goda smårätter till fest...