• Tazzme

    Kokosfett i babymaten? *behöver snabbt svar*

    Vi har börjat ge lite hemlagad puré (potatis, morot, ärter, palsternacka) till vår son (han är snart 5 mån). Jag har lie kallpressad kokosolja hemma och undrar om det går bra att blanda ut den i babymaten för att göra den lite mer näringsrik.

    Vet inte om det är av nån betydelse, men vi har inte bytt ut ngt "mjölkmål" mot puré utan ger purén som tillägg till kvällsmålet.

    Har försökt googla lite men inte ännu hittat nåt bra svar. Tänkte att kanske ngn här vet Glad

  • Svar på tråden Kokosfett i babymaten? *behöver snabbt svar*
  • Tazzme

    Tänkte väl främst ifall just kokosfett skulle råka vara nåt som babymagar inte tål. Typ som att man inte ska ge gluten åt dom förrän de är 6(?) månader, samma med komjölk(?) etc.

    Men jag testade googla på engelska istället (coconut oil for babies) och hittade lite olika fakta. Bl.a. att man tydligen ger det som tilläggsnäring till bebisar på BB på vissa ställen osv. Så, nu fick han smaka lite kokosolja i maten och det var tydligen riktigt gott Glad

  • Krake

    Skulle pröva med en liten mängd först och avvakta då det ju är en nöt = kraftigt allergen. Man brukar ge nötter först efter första året, men det finns ju olika bud, vissa anser att de ska utsättas för potentiella allergener tidigt.


    Moster, inte monster.
  • kixan
    Krake skrev 2012-01-04 21:32:27 följande:
    Skulle pröva med en liten mängd först och avvakta då det ju är en nöt = kraftigt allergen. Man brukar ge nötter först efter första året, men det finns ju olika bud, vissa anser att de ska utsättas för potentiella allergener tidigt.
    "Kokosnöten kommer från en palm och är inte släkt med andra nötter.
    Man kan vara allergisk mot kokosnöt även om det är mycket ovanligt."
    www.slv.se/sv/Settings/Topplankar/Lattlast/Allergi-och-overkanslighet/Allergier/Allergi-mot-notter-och-froer/
    A -03, F -05, V -10
  • Krake
    kixan skrev 2012-01-04 21:34:42 följande:
    "Kokosnöten kommer från en palm och är inte släkt med andra nötter.
    Man kan vara allergisk mot kokosnöt även om det är mycket ovanligt."
    www.slv.se/sv/Settings/Topplankar/Lattlast/Al.../
    Ok... jag utgick från de nötallergiker jag känner, de tål inte kokosnötter heller.
    Moster, inte monster.
  • Jsmhoshm

    Eftersom detta är en äldre tråd vill jag bara inflika för alla som läser att allergiläkarna numer rekommenderar introduktion för nötter efter 4mån ålder i mikroskopisk mängd till att börja med. Gluten efter 6 mån. Man ser nu att tidig introduktion ger mindre allergier. Allt handlar om att börja små mängder. Men att börja tidigare ger inga hälsofördelar och kan konkurrera med amningen.

Svar på tråden Kokosfett i babymaten? *behöver snabbt svar*