• Lindis77

Vanligt med "stor" glugg mellan framtänderna?

Min ettåring har nu fått 2 små framtänder men det är en rejäl glugg emellan, är det vanligt? Jag googlade lite på det och läste nåt om att det kunde försvinna allteftersom tänderna blir fler...

• Svar på tråden Vanligt med "stor" glugg mellan framtänderna?
  • caroline88

Samma för vår dotter men nu har hon fått tänder vid sidan om, vilket st resulterat i att gluggen minskar successivt ;)

• Lisastina

Min syster hade kvar en sådan glugg upp i tioårsåldern. Då gick man till tandregleringen och de skar av något som kallades "läppbandet". Då växte tänderna ihop i fortsättningen. Vet inte om det är en operation som fortfarande görs eller om det finns nyare metoder. Lustigt att du nämnde de, har inte tänkt på den där gluggen på åratal! Förr var det ganska vanligt att se vuxna med en sådan, men inte numer. Antar att man åtgärdar det, det var ett litet ingrepp.

• JeanneDArc

Jag har alltid haft glugg, fast min dotters glugg växte bort när resten av tänderna kom.

• MHM

Båda mina hade en jätteglugg mellan framtänderna tills dom andra tänderna kom, då försvann gluggen.

• Caliin

Jag läste nånstans att de ska ha glugg när de är små för att sedan successivt gå ihop mer ju fler tänder de har. Om de inte har den gluggen när de är små är risken väldigt hög att de får sneda framtänder eftersom de andra trycker på så mycket.

• Elinb90

Jag hade det, men inte så länge. Tills jag började skolan kanske. Men min farfar har det och han kan typ stoppa in en tiokrona emellan. Min pappa kan stoppa in en femma mellan tänderna och min växte bort. Men sen har min pappa inte haft så tätt mellan resten av tänderna heller och han har aldrig haft problem med tänderna. Aldrig hål och så ;) så det kanske är bra? Haha. Min dotter är två år och hon har ju sin lilla glugg men den växer nog bort tror jag ! Ni får fråga tandläkaren annars om ni är oroliga eller något. Lycka till!

• IVFmamma

Min stora flicka(3år) har en rejäl glugg, den har tryckts ihop lite av de andra tänderna men hon får utan problem in en 10 krona, jag hoppas hoppas hoppas att hon får behålla den men tyvärr kommer den nog att ändras när hon tappar tänderna och jag tror inte att hon kommer att vara nöjd med den men jag tycker att det är enormt fint och charmigt

• Hoppfull84

hade själv stor glugg som liten, mjölktänderna satt ca 8mm ifrån varandra, när de nya tänderna kom var gluggen kvar men kanske 5mm från början. runt 8-9 års åldern var den borta efter att de andra stora tänderna kommit upp och tryckt ihop glappet. oroa dig inte det löser troligtvis sig självt, och gör det mot förmodan inte det så finns det tandställning gratis om ni ändå vill åtgärda det

• FinastE2010

Får jag inflika med en fråga?

Är det lika vanligt att ha mer mellanrum mellan alla tänderna? Min son är snart 2 år och hans 4 sista är på väg..
    Men han har rätt glest mellan alla sina framtänder, sen baktill vet jag inte riktigt..

• caroline88

Det är lika vanligt det vad jag vet :)

• JeanneDArc
    FinastE2010 skrev 2012-01-05 00:14:21 följande:
    Får jag inflika med en fråga?

Är det lika vanligt att ha mer mellanrum mellan alla tänderna? Min son är snart 2 år och hans 4 sista är på väg..
    Men han har rätt glest mellan alla sina framtänder, sen baktill vet jag inte riktigt..
    Så har jag med. Kindtänderna sitter normaltätt. Jag behöver bara använda tandtråd på kindtänderna iaf Har inte heller fått problem med visdomständerna, de har fått plats där bak.
  • Minika

Det är inte ovanligt att det är glest mellan tänderna. När mjölktänderna är framme är det snarare bra om det är glest eftersom de permanenta tänderna är större och måste kunna få plats i käken.
    Glugg mellan framtänderna gör man inget åt förrän de permanenta tänderna kommit, men oroa dig inte!
    /Tandsköterska under utbildning!

• Erki

Hoppas hon får behålla lite av gluggen när hon blir äldre för det är så fruktansvärt fint! :)
    Jag har några vänner som haft glugg och även min syster. Ända upp i tonåren faktiskt. Och alla utom en har varit så stolta över den! Man blir liksom lite speciell :)
    Hon som inte var stolt klippte av det där bandet tror jag och det växte ihop.

• Runguska

Första sonen hade tätt mellan tänderna från början. Nummer två däremot har just nu  stort mellanrum, men på bvc sa de att det nog trycks ihop av de andra tänderna, blir tätare med "riktiga" tänderna då de är större än mjölktäderna. Och blir det ingen skillnad tar man ställning till det senare men att det sällan är ett problem.

Vet inte varför jag frågade på bvc, tror mest vi diskuterade tänder och gled in på det.

• liah86

min snart 4-åriga flicka har glugg och många av hennes kompisar också. har kanske blivit lite mindre när de andra tänderna kom men gluggen kommer hon nog ha till hon får sina permanenta tänder

Svar på tråden Vanligt med "stor" glugg mellan framtänderna?