• ewis1

Vad ska vi lägga för golv i hallen?

Vi har en ganska stor och mörk hall på ca 20 kvm och tänkte lägga in ett plastgolv. Vilket är bäst egentligen? Plastgolv vid entrén och resten klickgolv? Eller hela hallen plastgolv. Klinkers med golvvärme vill vi inte ha. Det verkar bli en ganska stor kostnad, vi har räknat lite på plastgolv och bara materialet går väl på 6000-7000 kr.

• Svar på tråden Vad ska vi lägga för golv i hallen?
  • Lena

Jag hade valt plastgolv. Vi har en plastmatta som ser ut som klinker.

• Majsan70

Vi har lagt in svart/grått klickgolv i hela hallen. Mycket snyggt o mycket slitstarkt. Ca 15 kvm mörk hall men det blev kanonsers med det möärka golvet o ljusare tapeter.

• SVejsan
    Majsan70 skrev 2012-01-04 21:30:26 följande:
    Vi har lagt in svart/grått klickgolv i hela hallen. Mycket snyggt o mycket slitstarkt. Ca 15 kvm mörk hall men det blev kanonsers med det möärka golvet o ljusare tapeter.
    Kör man laminatklickgolv, så skall man välja sådan med hög slitageklass och sådana som är avsedda för denna typ av miljö - finns klassning med extra täta skarvar (mot väta) . Ändå bör man vara snabb med att torka upp väta...
    Ett plastgolv som man rullar och svetsar är lite tåligare, men vi tyckte inte det passade in hos oss, då vi försöker "knyta ihop alla rum".
  • Phu

Skulle lägga klinker den första delen närmast dörren, kostnaden är inte så hög om ni väljer bort golvvärmen, och sedan lägga laminat vidare i rummet. Har både klinker, plast och laminat golv i mitt hus och klinker golvet är överlägset slitstarkt. I en hall där man garanterat kommer in med våta skor, är laminat inte ett bra alternativ även fast det finns bättre sådana. Baren torkar ju inte direkt upp efter sej då de kommer hem själva från skolan......fukten gör att det sväller i skarvar och inte blir snyggt efter ett par år.....men då kanske ni vill göra om igen?

• Fidelis ad urnam

Vi har en hall i två sektioner. En långsmal del vid ingången där alla skitiga skor traskar runt, där har vi lagt svarta stora klinkerplattor och ingen golvvärme. 
    Sedan har vi en stor rektangulär del som leder till alla rum, där har vi lagt klickgolv från IKEA.  
    Tycker inte golvet blir för kallt och tycker det är snyggt (självklart då det är jag som har valt det) 

• Majsan70
    SVejsan skrev 2012-01-05 09:13:42 följande:
    Kör man laminatklickgolv, så skall man välja sådan med hög slitageklass och sådana som är avsedda för denna typ av miljö - finns klassning med extra täta skarvar (mot väta) . Ändå bör man vara snabb med att torka upp väta...
    Ett plastgolv som man rullar och svetsar är lite tåligare, men vi tyckte inte det passade in hos oss, då vi försöker "knyta ihop alla rum".
    Jaaa....och? Hur vått blir det i er hall egentligen?
    Vi har haft klickgolv i hallen i 4 år nu tror jag o det är precis lika fint som när vi la in det.
    Plast är inget vidare alls..det har vi i köket o då enbart för att vi har vattenskålar o fontän till djuren där som kan spillas ut.
Svar på tråden Vad ska vi lägga för golv i hallen?