• Sessan90

installation av tvättmaskin??

tjena, de e så att vi har inge uttag i badrummet för tvättmaskin o ja vill gärna ha en tvättmaskin hemma!! så min pappa hade en idé om att kanske borra ett litet hål i väggen och dra kontakten igenom ut i eluttaget i hallen, som sitter vägg i vägg med badrummet, då finns det ju ingen sladd som kan klämmas i dörren, men kan man göra så?? eller måste de va ett speciellt uttag för tvättmaskiner?? tacksam för svar!!

• Svar på tråden installation av tvättmaskin??
  • Sessan90
    Sea skrev 2012-01-04 21:44:36 följande:
    Det måste installeras av fackman, antar jag.

vad e en fackman? e det en vanlig elektriker?? i så fall, vet du vad de kan tänkas kosta?
  • MHM

Kolla med din hyresvärd först. Vi bor i ett äldre hus och huvudsäkringen skulle kunna gå om vi installerade en diskmaskin för att det inte finns el nog.

Har ni inte ett uttag kanske ni inte bör ha en tvättmaskin där... 

• Sea

Ja någon med F-skattesedel. Händer det något så blir du ansvarig för skadorna annars, och dessutom är det mer troligt att det händer något...

Borra hål genom våtrumsvägg är nog inte heller så populärt kan jag tänka mig.

Vi installerade trefasuttag för 500 kr, men jag vet inte vad det kostar normalt.

• Sessan90
    MHM skrev 2012-01-04 21:59:52 följande:
    Kolla med din hyresvärd först. Vi bor i ett äldre hus och huvudsäkringen skulle kunna gå om vi installerade en diskmaskin för att det inte finns el nog.

Har ni inte ett uttag kanske ni inte bör ha en tvättmaskin där... 

har kollat med hyresvärden men dom sa bara att jag skulle anställa nån elektriker men har hört att det kostar skjortan att göra sånt =/
  • Sessan90
    Sea skrev 2012-01-04 22:00:52 följande:
    Ja någon med F-skattesedel. Händer det något så blir du ansvarig för skadorna annars, och dessutom är det mer troligt att det händer något...

Borra hål genom våtrumsvägg är nog inte heller så populärt kan jag tänka mig.

Vi installerade trefasuttag för 500 kr, men jag vet inte vad det kostar normalt.
    jaha okeej tack!! aa fast tänkte ha tvättmaskinen innen på lilla toaletten som vi inte använder, där finns enbart en toa och handfat men det kanske räknas som våtrumsvägg också?? det finns alltså ingen dusch där inne .. oj de va billigt! har hört att de ska va svindyrt att anställa en elekrtriker o vet inte riktigt vilket bolag man ska kontaka o så, kan ingenting om sånt där o känner ingen annan som vet heller =/
  • MHM

Hur tänkte du koppla vattnet till och från tvättmaskinen? kan du det?

• Coyote

Du ska naturligtvis INTE göra en liknande installation på egen hand! Det handlar ju inte bara om att du ska få ström till maskinen, det är vatten som ska in och ut också. Anlita en elektriker, det behöver inte bli särskilt dyrt. Däremot blir det snordyrt om ni börjar pula på egen hand och det sedan händer något. Du FÅR inte installera tvättmaskinen på egen hand om det inte finns uttag färdigindraget.

• Sessan90
    MHM skrev 2012-01-04 22:11:07 följande:
    Hur tänkte du koppla vattnet till och från tvättmaskinen? kan du det?

nää   men min pappa är där emot VVS-montör o har varit det i 35 år så han kan den biten, de e bara de med elen =/
  • Sessan90
    Coyote skrev 2012-01-04 22:17:44 följande:
    Du ska naturligtvis INTE göra en liknande installation på egen hand! Det handlar ju inte bara om att du ska få ström till maskinen, det är vatten som ska in och ut också. Anlita en elektriker, det behöver inte bli särskilt dyrt. Däremot blir det snordyrt om ni börjar pula på egen hand och det sedan händer något. Du FÅR inte installera tvättmaskinen på egen hand om det inte finns uttag färdigindraget.

Okeej =/ behöver en så gärna, men antar att de e enda utvägen o anlita någon elektriker, får väl ringa o kolla priser då =/ tänkte bara ifall det fanns nåt sätt man kunde göra de själv på =/ men tack snälla för era svar!!
  • Coyote
    Sessan90 skrev 2012-01-04 22:25:19 följande:
    Okeej =/ behöver en så gärna, men antar att de e enda utvägen o anlita någon elektriker, får väl ringa o kolla priser då =/ tänkte bara ifall det fanns nåt sätt man kunde göra de själv på =/ men tack snälla för era svar!!
    Jag förstår dig, det är sjukt skönt med egen tvättmaskin! Jag TROR att det normala är runt tusenlappen i timmen, men om ni äger bostaden kan ni ju utnyttja ROT-avdraget, då blir det billigare såklart. Och om det bara är trefas-uttag som ska upp så tar det inte lång tid. Kolla först vad det är för typ av maskin ni har, vad det är för uttag som behövs. Och vad bra att din pappa kan installera vatten-delen, det blir billigare förstås.
  • Pappa G

Vanliga tvättmaskiner använder inte trefasuttag, utan ansluts med vanlig stickpropp till ett vanligt enfasuttag.
    Tvättmaskinen drar så mycket ström att den ska ha egen matning/ledning från elcentralen.
    Att dra fram sådan och sätta upp ett uttag är ett arbete för en behörig elektriker.
    Vad det kan kosta beror helt på förutsättningarna.
    Att själva installationen av en tvättmaskin blir dyrare än själva maskinen är mycket vanligt.

Svar på tråden installation av tvättmaskin??