• Alvi

Har ätit 1330 kalorier idag enligt kalori-app. Är det verkligen möjligt?

Jag tappar massor i vikt eftersom jag ammar min 5-månadersbebis och för nyfikenhets skull tog jag hem en app som hjälper mig att räkna kalorierna.

Det finns färdiga listor på hur många kalorier alla slags maträtter innehåller, både per styck och i gram. Jag tyckte det var jättesvårt att veta hur mycket makaroner jag åt, men gissade.... Vad tror ni, kan denna lista verkligen bara "generera" 1330 kalorier? För isåfall är det ju inte så himla konstigt att jag tappar massa vikt....   Eller har jag räknat fel?

(Jag äter oftast inte bara en halv fralla till middag, men det är första dagen med appen, och detta är dagens intag. Annars är middagen lagad mat, som lunchen. Ofta en frukt på förmddagen också.)

Frukost:
    Havregrynsgröt, lingonsylt

Lunch:
    8 köttbullar
    100 g idealmakaroner
    1 tomat

Mellanmål:
    1/2 äpple
    1/2 banan
    1/2 klementin
    1 näve hasselnötter
    10 g kokosflingor

Middag:
    1/2 fralla
    1 skinka
    8 g gurka

2 bitar sockerkaka

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-04 22:31
    Jag kan inte äta några mjölkprodukter då min dotter mår dåligt av det.
  • Svar på tråden Har ätit 1330 kalorier idag enligt kalori-app. Är det verkligen möjligt?
  • Mynta

Ja, att det blir 1330 kcal ser jag som fullt rimligt faktiskt. Försök att slänga in någon macka till mellis kanske? Och drick ett par glas mjölk?

• Alvi
    Mynta skrev 2012-01-04 22:30:48 följande:
    Ja, att det blir 1330 kcal ser jag som fullt rimligt faktiskt. Försök att slänga in någon macka till mellis kanske? Och drick ett par glas mjölk?
    Åh, DÄR kan vi ju ha en förklaring förstås... Min dotter mår dåligt när jag äter mjölkprodukter, så inget med mjölk går ner, dricker bara vatten eller te, aldrig något annat. Youghurt och ost och annat sånt "bra" kan jag inte heller äta tycärr.
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Majsan70
    Alvi skrev 2012-01-04 22:32:24 följande:
    Åh, DÄR kan vi ju ha en förklaring förstås... Min dotter mår dåligt när jag äter mjölkprodukter, så inget med mjölk går ner, dricker bara vatten eller te, aldrig något annat. Youghurt och ost och annat sånt "bra" kan jag inte heller äta tycärr.
    Det finns ju annat man kan äta som ger dig nyttiga kcal...det finns ju ersättning för mejeriprodukter idag tex. Ammar du behöver du äta lite mer om du skall behålla din vikt.
  • Mynta

Visst kan det vara så. Mjölk innehåller ju relativt mycket kcal, mellanmjölk 45 kcal/dl, vilket ju gör en hel del om man dricker några glas om dagen.

Men det finns absolut andra kaloririka mellanmål! Avokado, ägg, nötter? Lätt att äta mellan måltiderna.

Svar på tråden Har ätit 1330 kalorier idag enligt kalori-app. Är det verkligen möjligt?