• Kajee

Gillar du Anna Wahlgrens uppfostringsmetoder?

Appropå en tidningsartikel och en tråd här på FL...
    Jag är mest intresserad av hur många som är för eller emot här på FL. Vill ni diskutera artikeln eller AW så ta gärna det i tråden som redan finns.

www.familjeliv.se/Forum-26-434/m62812307.html

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14164603.ab

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du Anna Wahlgrens uppfostringsmetoder?
  • Kajee

Ingen diskussion om själva metoderna här således...

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • April barn

Verkligen inte !! Kräks

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Krake

Eget alternativ:

Jag gillar inte allt men tycker att hon har en del vettigt att säga. Det finns nog ingen uppfostringsguru jag bara gillar eller bara ogillar. För min del skulle en helt genomförd Wahlgren-uppfostran bli för inrutad. Jag skulle inte palla att följa rutiner på minuten hela tiden, och är för lat för att lära mig att buffa på ett exakt rätt sätt osv. Men hennes tankar om små bebisars själsliv tycker jag stämmer med hur jag upplevde min son som nyfödd. Där tog jag med mig en del.

Jag har inte läst hennes böcker utan bara det hon skriver på sin hemsida (vilket iofs är mycket). 

Moster, inte monster.
  • Nilam

För 25 år sen läste jag Barnaboken, när jag fick mitt första barn. Jag ville aldrig följa hennes metoder men minns att den gav mig en viss trygghet som mamma och jag tyckte om boken. De andra böckerna som fanns då i samma ämne, gav mig noll och ingenting. Idag är metoderna helt förlegade och jag skulle inte rekommendera den till någon.

• Coyote

Nej. Jag gillar en del av hennes tankar som man kan läsa i Barnaboken, som det trotsiga barnet och liknande, men just uppfostringsmetoderna spyr jag på.

• Sarilariz

Nej.

Visst finns det några vettiga småsaker hon säger. Men det mesta är inte vettigt. 

• Dimisi

Eget alternativ: Jag gillar vissa bitar, som t ex att man ska amma länge vid varje amningspass och ge en slurk till efter en liten paus, och jag gillar starkt hennes syn på att barn ska få vara delaktiga i hushållets sysslor och att arbetslivet borde öppna upp för familjer med barn.

Men hennes filosofi kring hur barn bör sövas tycker jag är ganska knäpp, och jag tycker att hon mässar för ihärdigt att "standardmodellen" är exakt rätt för alla barn.

Hon är överlag väldigt tvärsäker - ibland är det skönt när nån pekar med hela handen och man slipper välja, men när det inte funkar blir det lätt så att man lägger skulden på sig själv och kör på för länge istället för att ta till sig andra alternativ.

Svar på tråden Gillar du Anna Wahlgrens uppfostringsmetoder?