• colouroflove

aqaba i Jordanien eller Hurghada i Egypten

Ska ta en sista minuten i början av februari. Valet står mellan Egypten och Jordanien. Vad ska man välja? Tips på hotell mm. Mottages tacksamt. Har vart i Egypten tre ggr så är mest nyfiken på vad folk ar att säga om Jordanien.

• Svar på tråden aqaba i Jordanien eller Hurghada i Egypten
  • MHM

Jordanien! Det är jättefint där! 

• MHM

Kan tyvärr inte tipsa om hotell och liknande då vi har hus där...

• colouroflove

Åh okej. Berätta gärna lite om vädret, havet, maten, folket, shopping och sånt

• Elli47

Jordanien såklart! Ett fantastiskt land med fantastiska sevärdheter, underbara människor, god mat, lugnt och trevligt! Vi älskade Jordanien, vi har rest väldigt mycket och kunde inte hitta något negativt med Jordanien faktiskt. Går icke att jämföra med Egypten eller andra länder   Jodå, jag har varit i Egypten också, 2 ggr t o m.

• grata

Bodde på Intercontinental i Aquaba, ett jättefint hotell! Prova maten på en liten sylta som heter Arabic Moon, supergoda falaffel och hoummus.

• enny signatur

Jordanien (har iofs inte varit i Egypten men det jag hört har inte varit bra även om folk gillat det som berättat så...)

Vädret var väldigt varmt, minns inget regn, kanske kort... havet är havet. Men stränderna var inget att hylla. Det var skitiga stränder, men mycket folk på kvällarna och mysigt. Åkte man en bit utanför Aqaba kunde man snorkla eller dyka (rekommenderas väldigt starkt). Maten beror ju på vad man äter och vill ha. Jag förälskade mig i ett av bagerierna och gillade en liten pizzeria intill vårt hotell. Sedan bjuds det på te överallt, väldigt gott sådant (och kaffe, inte min favorit dryck). Folket är super trevliga. De älskar barn och var väldigt mån om att dottern skulle ha det bra, gav henne saker när vi var utan och allmänt ville prata med henne. Mot oss var de också väldigt trevliga. Enda problemet är väl om man gör som mig och badar i bikini men man kan ju vara mer taktisk om man orkar. 
    Shopping har jag ingen koll på, vet att det skulle finnas billiga bärselar i närheten...

Ja jag gillade det hela.. sedan kan man ju stanna ett tag och ta båten över till egypten om man vill

• Lovva

Definitivt Jordanien! Jag har varit i båda länderna och jag tycker att allt var bättre i Jordanien. Maten var godare, människorna trevligare och "gladare", lugnare trafik, mer städat, vackrare byggnader osv. Staden Petra är helt fantastiskt, jag hade läst mycket om det men blev ändå så otroligt fascinerad.

Jag gillade Egypten också, Kairo är en fantastisk stad (om än smutsig) men jag kommer inte åka tillbaka. Till Jordanien återkommer jag däremot mer än gärna fler gånger! 

• smultronflickan88

Jag gillar hurghada. Sitter just nu i min säng på Hilton long beach :) väldigt trevligt hotell med god mat o nära till havet

Svar på tråden aqaba i Jordanien eller Hurghada i Egypten