• Anonym (1234)

Alla kysser bruden/brudgummen på bröllopet?

Jag och min sambo har planerat att gifta oss, vi pratade om det med hans familj när de var här på besök. Då börjar de snacka om att det är "tradition" och "sed" att brudgummen lämnar rummet utan bruden och då springer alla närvarande killar fram och pussar på bruden, och att sen ska bruden göra likadant så alla tjejer kan springa och pussa på brudgummen? Tex när man går på toaletten! Jag har aldrig hört om detta, eller något liknande så jag ställer mig ju skeptisk till att det verkligen funkar så!

Och i vilket fall så är det inte så jag vill ha mitt bröllop ändå! Men enligt dom så kan man liksom inte undvika det, det bara händer, om man inte håller varandra i handen hela kvällen typ..

• Svar på tråden Alla kysser bruden/brudgummen på bröllopet?
  • Pickeli

På alla bröllop jag har varit på så har det varit så. En kindpuss eller kram. Men om ni inte vill ha så så kan ni ju skriva det i ert program eller informera om det på festen. Inga konstigheter

grattis till giftermålet föresten!

Google it!
  • Anonym (1234)
    Pickeli skrev 2012-01-05 09:09:13 följande:
    På alla bröllop jag har varit på så har det varit så. En kindpuss eller kram. Men om ni inte vill ha så så kan ni ju skriva det i ert program eller informera om det på festen. Inga konstigheter

grattis till giftermålet föresten!

Tack! :) Men vad skriver man då, "inga pussar" haha.. jag är högst obekväm med att folk pussar på mig, förutom mina barn och min blivande man då.
  • Lindis1974

Jag ja varit på ett bröllop där ser var så. Verkar vara väldigt olika. Beror nog på om man brukar göra så i sin umgängeskrets. Det är ingen gammal tradition som görs på alla bröllop.
    Om folk sedan gör kan man ju inte direkt undvika det men en ide är att nämna det för toastmastern som kan ta upp det med folk.

• Anonym (1234)
    Lindis1974 skrev 2012-01-05 09:10:18 följande:
    Jag ja varit på ett bröllop där ser var så. Verkar vara väldigt olika. Beror nog på om man brukar göra så i sin umgängeskrets. Det är ingen gammal tradition som görs på alla bröllop.
    Om folk sedan gör kan man ju inte direkt undvika det men en ide är att nämna det för toastmastern som kan ta upp det med folk.

Nej men det räcker väl med att man avböjer när nån kommer fram och vill pussa på en? Enligt min sambo så är det typ att bryta en urgammal tradition och i princip göra bort sig om jag skulle göra så, och förstöra festen för alla andra.
  • Lindis1974

Kan nämna att jag varit på över 20 bröllop och det var endast på ETT som de gjorde så.
    Det var massor med människor på det bröllopet som aldrig hört talas om det innan.
    När vi gifte oss så klingade alla i glasen mellanåt och då skulle vi pussas.

• Lindis1974

Nej det är inte en gammal tradition och du gör inte bort dig. Som sagt olika i olika kretsar. Lite svår att avböja för alla springer fram och det är bättre att toastmastern eller värdpar tar detta innan ni kommer fram till festen.

• Anonym (1234)
    Lindis1974 skrev 2012-01-05 09:12:32 följande:
    Kan nämna att jag varit på över 20 bröllop och det var endast på ETT som de gjorde så.
    Det var massor med människor på det bröllopet som aldrig hört talas om det innan.
    När vi gifte oss så klingade alla i glasen mellanåt och då skulle vi pussas.

Jag har bara varit på ett bröllop innan, och det var inte alls på det sättet överhuvudtaget och jag har aldrig hört om det, så det är väl olika då antar jag!
  • munterlitensak

Jag har med varit med om detta. Dock var det inget jag var delaktig i. Och man började klinga på glasen så fick man springa fram. Dessutom verkade de lämna varandra med jämna mellanrum för att det SKULLE bli så!

Nej, jag vet inte. Undvik deras pussar/kramar. Rygga tillbaka när de kommer fram.

Bröllopet jag var på hade en egen hemsida dit man blev hänvisad till i  inbjudan. Där stod det lite om vilka presenter som var passande, vilken klädsel, menyn, var festen skulle hållas osv. Så inbjudan hölls väldigt stilren! Och sen stod allt annat, som hade varit överflödigt, på deras hemsida! :) Super fiffigt! :)

• Tant Groda

De bröllop som jag varit på har detta hänt och hände på mitt eget också. Men det är inre säkert att det händer på alla bröllop. Lite upp till gästerna. Var väl inte helt överväldigad inför detta, men var helt ok. Vet inte hur man ska uttrycka sig för att slippa och utan att låta "tråkig"

• PAOW

några gäster på vårt bröllop drog igång en sån lek men min man ville bara gå under jorden när det inträffade. han tyckte det var otroligt jobbigt att få alla dess pussar. så vi informerade en gäst som informerade vidare till alla andra o det blev inga fler gånger den kvällen

Svar på tråden Alla kysser bruden/brudgummen på bröllopet?