• mariemaruschka

Familjerådgivning?

Är det någon som har erfarenheter av familjerådgivning/parterapi? Har det lappat ihop er? Eller har det haft motsatt effekt?

• Svar på tråden Familjerådgivning?
  • snorkan

vi har gått. och det är det bästa vi gjort, blev SÅ mycket bättre!

• Maniac

Snorkan: hur funkar de? Får man övningar som man ska göra!?

Jag är lite intresserad av hur de är upplagt, förstår ju oxå att de är lite individuellt :)

• snorkan
    Maniac skrev 2012-01-05 10:18:50 följande:
    Snorkan: hur funkar de? Får man övningar som man ska göra!?

Jag är lite intresserad av hur de är upplagt, förstår ju oxå att de är lite individuellt :)
    Ja man kan få övningar att göra, man får även tips på att förändra sitt beteende.

Och när man minst förstår sin sambos resonemang och man tycker att han är helt dum i huvudet....får man hjälp att försöka förstå sin sambo i sitt tänkande.....grymt bra!

men det gäller ju att man får tag i en terapeut som man trivs med 
  • Bullerjan

Den familjerådgivningen som kommunen ger "gratis" är säkert ingen nackdel om ni båda är 100% på att det verkligen ska lappas och om ni går på den i tid. Är någon av er osäker finns det nog bättre alternativ.

• mariemaruschka
    Bullerjan skrev 2012-01-22 19:13:29 följande:
    Den familjerådgivningen som kommunen ger "gratis" är säkert ingen nackdel om ni båda är 100% på att det verkligen ska lappas och om ni går på den i tid. Är någon av er osäker finns det nog bättre alternativ.

Har du några tips på andra alternativ?
  • Bullerjan

Jag och sambon gick på kommunens när vi var riktigt ur balans och jag tror vi kände oss båda väldigt utlämnade. Tyvärr tog jag inte upp problemet förrän efter många besök, då fick vi plötsligt 2 familjerådgivare. Det var positivt när vi hade både en manlig och kvinnlig familjerådgivare.

Om nu den ena väldigt gärna vill lappa kan det kanske va svårt om det kostar en hel del pengar? Ev. har jag ett tips om du är intresserad.

Vissa församlingar har också "gratis" familjerådgivning, den kan säkert variera ännu mer i kvalité. Ni märker nog ganska omgående om familjerådgivaren har "ork" med alla era gamla underliggande problem, om inte byt!

På vårt 2:a besök fick min sambo rådgivaren till och avslöja att hon var singel. I efterhand kan jag tycka att hon blev "förbrukad" då...

• snorkan
    Bullerjan skrev 2012-01-25 00:38:52 följande:
    Jag och sambon gick på kommunens när vi var riktigt ur balans och jag tror vi kände oss båda väldigt utlämnade. Tyvärr tog jag inte upp problemet förrän efter många besök, då fick vi plötsligt 2 familjerådgivare. Det var positivt när vi hade både en manlig och kvinnlig familjerådgivare.

Om nu den ena väldigt gärna vill lappa kan det kanske va svårt om det kostar en hel del pengar? Ev. har jag ett tips om du är intresserad.

Vissa församlingar har också "gratis" familjerådgivning, den kan säkert variera ännu mer i kvalité. Ni märker nog ganska omgående om familjerådgivaren har "ork" med alla era gamla underliggande problem, om inte byt!

På vårt 2:a besök fick min sambo rådgivaren till och avslöja att hon var singel. I efterhand kan jag tycka att hon blev "förbrukad" då...
    varför ville han veta om hon var singel?

var inte HAN förbrukad då? 
  • Bullerjan

Jag är man och min ex-sambo kvinna.
    Egentligen tycker jag själv att en familjerådgivare inte ska prata om sitt privata liv. Jag tror inte min sambo var intresserad av det, det bara blev så. Vi gick på familjerådgivningen under ett helt år, jag fick mer en känsla av att familjerådgivaren hade en hel del problem själv och för att hantera det kunde hon t.ex. säga att vi var det värsta par hon hade träffat vilket jag har väldigt svårt att tro...

• kiddo

det är jättebra

ni får chans att tala till punkt inför en människa som förhåller sig neutral och ni kan få hjälp för att hitta strukturer för att skapa en bättre vardag

om det gör att ni glider isär så är det bättre att ta det samtalet nu än att sakta men säkert bråka slut på ert förhållande under x år eller gå in i det ökända "jag fokuserar på barnen och hoppas att resten ordnar sig..." 

• Bullerjan

En av orsakerna till att man har kommit till familjerådgivningen är att man har tappat en hel del av förtroendet för den andra partnern. Det finns dock en hel del frågor där det är sunt av familjerådgivaren att säga vad som är rätt eller fel även om det ligger mode i att lämna alla frågor öppna idag.

Ett nergånget förhållande behöver styras upp är min åsikt. Att man sedan jobbar på en ny aktiv, fungerande kommunikation mellan parterna är naturligtvis väldigt positivt.

• Kajee

Fungerade inte för oss eftersom parterapi kräver att båda lyssnar och tar in och tänker över hur just man själv tänker och agerar. Vad kan man själv göra för att förbättra situationen. Eftersom mitt ex såg allt som enbart mitt fel så slutade det inte bra. Fyra terapeuter och tre gånger reste han sig och gick därifrån eftersom han ansåg att terapeuten bara höll med mig. Det enda terapeuten gjorde var att be honom tänka över sitt eget också. Men så har mitt ex en del problem också. Jag tror säkert att det fungerar bättre än så för de flesta.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Bullerjan

Jag tyckte själv att jag hade extremt svårt för att uttrycka mig under den tiden, brukar dock inte ha svårt i andra sammanhang. Jag gick inte därifrån, vi var bara det "värsta paret". Väldigt lika på att kränka varandra enligt familjerådgivaren...

Svar på tråden Familjerådgivning?