• Anonym (Frustrerad)

Hur får man i sin 2 åring flytande pencillin???

Vår 2-åring har fått öroninflammation och vi har fått Ery Max utskrivet, 4 ml 2 gånger om dagen. Vi har gett han det nu sen igår och det är en kamp! Han är inte tillräckligt stor så vi kan förklara och locka han med något han vill ha eller gillar. Samtidigt är han tillräckligt stor för att kämpa emot och spotta ut!! Blir fullständigt galen och det skär verkligen i hjärtat på oss.

Vi hjälps åt båda två, har testat att ge med både sked och doseringsspruta. Min sambo håller han medan jag försöker ge han medicinen.. Han kanske får i sig hälften, resten spottar och fräser han ut...

HUR GÖR MAN???  

• Svar på tråden Hur får man i sin 2 åring flytande pencillin???
  • perla2010

Vi har nästan nyss avslutat kur med vår 15 månaders tjej för öroninflammation, fick byta antibiotika till Amimox o de gick ner som om de vore en godsak. Be att få byta!!

• Anonym (samma här)

Sitter i samma sits men min son har precis blivit fyra år.
    har försökt med honom men han bara vägrar och spottar ut
    har försökt blanda den med saft men han vägrar också
    jag har pratat med vårdcentral idag och läkare har skrivit nu tabletter
    jag ska försöka ge honom på något viss

ring vårdcentral kanske de kan hjälpa dig (jag förstår att det är svårt med 2-åring )

• Anonym (Frustrerad)

Jag ringde vårdcentralen i morse innan jag skrev här =) Jag frågade om det inte fanns stolpiller eller vad som helst som kan göra det liiite enklare. Men svaret var nej.. Alla smakar mer eller mindre illa sa hon så det spelar ingen roll om man bytar. Deras svar bara att man får göra så gott man kan..Man kan blanda ut det i li
    te saft men smaken försvinner inte utan det blir bara mer att få i sig, så det förslaget kunde ju kvitta...  Känns fruktansvärt att behöva ge honom detta 11 gånger till!

• Mummy

Amimox har funkat här också. Var en enorm skillnad mot vanlig pencilin

• perla2010

Stå på er TS! Jag smakade själv båda, amimox smakar ju jordgubbar!! Klart de måste låta er byta!!

• SandraP81

Såhär har jag gjort men det är ju inte säkert det funkar för er.

Låtit dottern (2 år) ge sig själv medicinen, dricker alltså själv ur doseringsmåttet. (Ibland frågar jag innan, ska jag ge eller vill du dricka själv?)

Mutat med godis. Dvs om du tar medicinen så får du godis sen. (I nödfall, gör inte så med alvedon eller liknande utan bara antibiotika) Man kan ju muta med annat än godis oxå.

• Anonym

Jag lurade min 4-åring med lite saft, med penicillin i.. 
    Kolla vad det står på etiketten. Kanske den går att blanda med t.ex. saft, vatten eller något..  

• Anonym
    Anonym (Frustrerad) skrev 2012-01-05 11:21:23 följande:
    Man kan blanda ut det i lite saft men smaken försvinner inte utan det blir bara mer att få i sig, så det förslaget kunde ju kvitta...  Känns fruktansvärt att behöva ge honom detta 11 gånger till!
    nu såg jag det.. 
  • hallandsliv
    SandraP81 skrev 2012-01-05 11:24:42 följande:
    Såhär har jag gjort men det är ju inte säkert det funkar för er.

Låtit dottern (2 år) ge sig själv medicinen, dricker alltså själv ur doseringsmåttet. (Ibland frågar jag innan, ska jag ge eller vill du dricka själv?)

Mutat med godis. Dvs om du tar medicinen så får du godis sen. (I nödfall, gör inte så med alvedon eller liknande utan bara antibiotika) Man kan ju muta med annat än godis oxå.

Precis så har vi gjort också. Funkar med alla sorters medicin, antibiotika, hostmedicin, Alvedon om hon bara får ta det själv, antingen med spruta i munnen eller dosmugg. Sen vill hon dricka vatten efter och när hon gjort det får hon en godis om jag behövt lova det.
  • Jenny 82

Haft samma problem med min dotter som varit öronbarn och man blir helt knäckt.... vi gjorde isbitar av saft att suga på efteråt men det var iaf medicinspruta och tvång =(..... tids nog lärde hon sig att det går bättre att ta den frivillig än tvång för då tar det längre tid och smakar illa mycket längre...

Lycka till!!!!

Svar på tråden Hur får man i sin 2 åring flytande pencillin???