• pinguuu

Kommunikationsappar IPAD2

Undrar om det finns någon som har erfarenheter från IPAD2 och kommunikationskartor - kommunikationsappar som kan kopplas till den.

Hittar massor men alla är skrivna på engelska, finns det inte någon som är skriven på svenska?

Idag använder vi oss av IDAG-boken och det skall även finnas möjlighet att lägga upp dagens färger - fotografier - med mera i den. Vet bara inte hur man gör....

Har en son med grav språkstörning, och hans första språk är teckenspråk. Han har även atypisk autism.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kommunikationsappar IPAD2
  • mamma till 9

Vi använder oss utav kommunikations appen Picture Card Maker som är en gratis app till både Ipad och Iphone..
    Där får man lägga in egna bilder och även spela in eget ljud. Vår dotter på snart 6år som är Autistisk, har en utvecklingsstörning och inget tal valde det programmet före "Pratkort".

Vår dotter har ratat pec`s bilder hela tiden, bara kommunicerat med, åka bil, Nutella och åka vagn men nu efter att ha använt Ipad och Iphone i ca 2 veckor så har hennes kommunikation ökat markant och det är så underbart :o) 

Kanske inte det du var ute efter men ville ändå tipsa om det ;o)

• pinguuu

Ser jag på bilderna verkar den bra men den är väl även den på engelska.....

• mamma till 9

Jo, tyvärr.. Men den är lätt att förstå och eftersom man talar in själv så...

• Mamma till tre kottar

Är det en talapparat ni vill ha eller en motsvarighet till Idagbok?

För dagbok har jag sett Mental Note rekommenderat, jag har provat lite och den verkar lovande. Man kan välja olika färger, men inte riktigt de som finns i pictogramsystemet för veckans dagar. En kompis till oss använder Momento och tycker att den funkar.

Gäller det talapparat är det magrare. Det finns mycket på engelska som är bra. Proloquo2go skulle komma på svenska 2011, men har inte kommit än. Enklare typ är den som heter Pratkort och finns på svenska. Har inte testat den, men för oss är den för begränsad eftersom vi behöver en med talsyntes.    

Svar på tråden Kommunikationsappar IPAD2