• Anonym

Är det ok att spela in soc bakom deras ryggar?

Kan jag åka dit för något om jag spelar in mina möten med soc? Jag fick inte ha med en journalist som stödperson, socialen tål tydligen inte granskning, men eftersom denna jounalist vill skriva om vår historia så fick jag dennes utrustning. Mötet pågår i vårt hem, som jag fattat det är det helt ok att ha inspelningsutrustning i sitt eget hem, någon som vet lite närmare? Journalisten har inget intresse i att hänga ut socarbetarna men det finns dock grunder som gör denna utredning intressant i ett granskningsperspektiv...

Sedan undrar jag, eftersom alla anser att det är helt ok att anmäla anonymt och komma med falska påståenden, är det olagligt att göra anmälningar som är falska? Eller kan jag ringa och anmäla samma peson som anmält oss för att vara exempelvis pedofil utan att åka dit för det (vi bortser från förtal och sådant... Jag gör bara en orosanmälan om vad jag har sett han gjort med sina barnbarn, inte min sak att kolla om det är sant, eller hur?)...

Inga moraliska aspekter nu tack, jag är trött på att vara så jävla moralisk när andra inte är det och nu är min gräns nådd...     

• Svar på tråden Är det ok att spela in soc bakom deras ryggar?
  • Anonym (soc.)

Om du anmäler nån falskt och inte har en genuin oro eller misstanke är du en stor jävla idiot, och om du ens funderar i de banorna så är det nåt som är allvarligt fel med dig och som i alla fall skulle få mig som handläggare på att allvarligt fundera på hur du fungerar i andra relationer exempelvis med dina barn.

Förvövrigt har du rätt att ha med exakt vem du vill på möten med socialtjänsten som du upplever att du behöver, de kan de inte säga nej till. Bara att ha med vederbörande ändå.

• Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2012-01-05 12:13:03 följande:

Om du anmäler nån falskt och inte har en genuin oro eller misstanke är du en stor jävla idiot, och om du ens funderar i de banorna så är det nåt som är allvarligt fel med dig och som i alla fall skulle få mig som handläggare på att allvarligt fundera på hur du fungerar i andra relationer exempelvis med dina barn.

Förvövrigt har du rätt att ha med exakt vem du vill på möten med socialtjänsten som du upplever att du behöver, de kan de inte säga nej till. Bara att ha med vederbörande ändå.

Inga moraliska aspekter tack, jag bryr mig faktiskt inte då denna person gjort allt i sin makt på olika sätt att göra livet surt för oss... Nu ger jag igen med samma grej. Det får du tycka vad du vill om. Jag tolkar dock ditt svar som att det enligt svensk lag är ok. Bra då vet jag det. Punkt.

För övrigt så nej, denna person får inte medvara. Detta på grund av att den kan skriva om fallet. Detta enligt socialtjänsten själva. Så jag återgår till sakfrågan, är det lagligt att spela in dessa med utrustning i sitt eget hem?  
  • Solaika

Så länge man själv är med i inspelningen har du full rätt att spela in. Även utan de andras vetande.

• Anonym

Tack för ett sakligt svar... Glad

• Anonym

Du är en stot idiot om du gör falska anmälningar till soc, hoppas innerligt att du åker dit för det. Kan inte tänka mig att det på något sätt gynnar din framtida kontakt med soc om det kommer fram.

Ledsen att göra dig besviken men personer med moral mår illa av det du skriver och bör reagera med att berätta det för dig. Att någon annan gör orätt ger inte dig rätten att göra det samma.

• Anonym

Det gör min också - därför har jag inte gjort det - hittills. Att döda personen i fråga hade gjort mig till en idiot. Att ge igen är på gränsen. Men som sagt. Det kvittar vad ni säger. Det kommer inte fram... Alla har rätt att vara anonyma hos soc, så jävla bra va?

• Anonym (iiii)

TS hade jag varigt dig hade jag spelat in ALLT med soc för soc kan och skriver/säjer OFTA falska saker om personer som inte är sanna till ett skit.
    Soc skriver ofta på ett vis för att deras skall låta bäst.
    Vill du ha med en person så ska dom ine neka dig utan DU väljer vem du vill ha med eller ej.
    Låter jävligt skumt i mina öron att dom vägrade ha den personen med alltås låta dig ha med den andre personen.
    Har soc nått i görningen?    

• Anonym

Jag är så jävla trött på att vara en bricka i ett politiskt spel bara. Och jag är trött på falska anmälningar hit och dit. Senaste anmälningen: Mina ungar får ingen mat och får inte gå på dagis och är understimulerade och får aldrig gå ut. Det roliga är att barnen går upp enligt kurvan på bvc, den ena går på dagis fyra dagar i veckan (den andra är jag hemma med) jag är dessutom på öppna förskolan med den lilla tre dagar i veckan som DRIVS av social/kommun och vi är ute i stallet varje dag. Detta VET dem, ändå håller de med den anonyma anmälaren (som även anmält oss till länsstyrelsen för vanvård av djur ett antal gånger, vi har hästarna inackorderade på den lokala ridklubben, tror någon hade reagerat om så hade varit fallet) och anmält till soc, tja, det är väl den sjunde gången nu... Varje gång startar de en utredning. Så fort den avslutas så blir det en ny anmälan så tystnadsplikten är det lite si och så med. De utredningar vi har fått är dåligt skrivna och där står saker som aldrig sagts, därför vill jag ha med en person som granskar exakt vad de säger... Jag är trött ¨på att bli förföljd. För det är så det känns. Vi bor i en kommun med dålig budget, det är inte konstigt att socialen vill verka mer upptagna än vad de är annars blir det väl indragningar, men vi mår väldigt dåligt över nåt som hade varit så enkelt att kolla upp (att ungarna går på dagis tillexempel)... Länsstyrelsen är i alla fall okej att snacka med, de tar inga fler anonyma anmälningar och då har faktiskt anmälningarna slutat. Vi vet ju som sagt vem det är... Vi har en rejäl dispyt med honom om en annan grej, efter det började trakasserierna och nu är mitt tålamod slut. Kan han kan jag. Sedan får alla andra tycka vad det vill... Not my problem.

Men enligt socialen kan de neka en journalist att vara med om de tror att denna ska skriva om det (det går att googla fram en jo dom på det också  så det är säkert rätt, synd att soc inte vågar granskas). 

• Anonym (iiii)
    Anonym skrev 2012-01-05 12:50:08 följande:
    Jag är så jävla trött på att vara en bricka i ett politiskt spel bara. Och jag är trött på falska anmälningar hit och dit. Senaste anmälningen: Mina ungar får ingen mat och får inte gå på dagis och är understimulerade och får aldrig gå ut. Det roliga är att barnen går upp enligt kurvan på bvc, den ena går på dagis fyra dagar i veckan (den andra är jag hemma med) jag är dessutom på öppna förskolan med den lilla tre dagar i veckan som DRIVS av social/kommun och vi är ute i stallet varje dag. Detta VET dem, ändå håller de med den anonyma anmälaren (som även anmält oss till länsstyrelsen för vanvård av djur ett antal gånger, vi har hästarna inackorderade på den lokala ridklubben, tror någon hade reagerat om så hade varit fallet) och anmält till soc, tja, det är väl den sjunde gången nu... Varje gång startar de en utredning. Så fort den avslutas så blir det en ny anmälan så tystnadsplikten är det lite si och så med. De utredningar vi har fått är dåligt skrivna och där står saker som aldrig sagts, därför vill jag ha med en person som granskar exakt vad de säger... Jag är trött ¨på att bli förföljd. För det är så det känns. Vi bor i en kommun med dålig budget, det är inte konstigt att socialen vill verka mer upptagna än vad de är annars blir det väl indragningar, men vi mår väldigt dåligt över nåt som hade varit så enkelt att kolla upp (att ungarna går på dagis tillexempel)... Länsstyrelsen är i alla fall okej att snacka med, de tar inga fler anonyma anmälningar och då har faktiskt anmälningarna slutat. Vi vet ju som sagt vem det är... Vi har en rejäl dispyt med honom om en annan grej, efter det började trakasserierna och nu är mitt tålamod slut. Kan han kan jag. Sedan får alla andra tycka vad det vill... Not my problem.

Men enligt socialen kan de neka en journalist att vara med om de tror att denna ska skriva om det (det går att googla fram en jo dom på det också  så det är säkert rätt, synd att soc inte vågar granskas). 
    Personen som anmäler verkar vara en dryg jävla buffel.
    Jag hade blixtrat till jag med.
    Jag hatar sånna som bara vill förstöra för vissa människor och bara sparka och trycka ner dom som redan lider  
  • Anonym (srhlm)

Japp, det är lagligt. Finns några fall i Sthlm där det inträffat.

Svar på tråden Är det ok att spela in soc bakom deras ryggar?