• Anonym (bilen?)

Kommer Kronofogden att sälja min bil trots finans?

Har ett par skulder till Kronofogden som jag självklart avser att betala så snart det bara går. Problemet är att jag verkligen är i behov utav en bil. Min bil är värd ca 55 000 kr (har fått den värderad) och lånet är på ca 50 000 kr. Bilen är köpt på finans så lånet är bundet till bilen. Om bilen säljs så måste lånet betalas omgående. Kan Kronofogden ändå sälja bilen för utmätning av de skulderna jag har hos dom idag? Det kommer ju isåfall leda till en ny skuld som måste utmätas eftersom jag såklart inte kan betala 50 000Kr. Vad gäller?

• Svar på tråden Kommer Kronofogden att sälja min bil trots finans?
  • Anonym

Tror inte dom bryr sig om den. Det är ju så att dom gör en värdering av dina saker och är det så att dom anser att bilen är värd 5000kr  som är det dom kan få så vill dom att du säljer bilen. Dom skulle aldrig ta 55 000kr.

Det har lite med hur stora skulderna är.  Har du en större skuld så är det ju större saker dom vill ha ut pengar för.
    Dom står inte och säljer dvd skivor för en skuld på 500 000kr liksom. (ett exempel).

Vi har haft dom här för värdering av vårat hem. Min bil var inte intressant att ta ca 30 000kr eftersom jag är i behov av den. Att min man har ett garage med massa maskiner var inte heller intressant. Om man säljer allt i hans garage så skulle vi säkert bli skuldfria. Men att stå och sälja en hammare, ett skruvstycke mm är inte värt det verkar det som.  

• Waldo

Nej det gör man inte

Det beror på att den inte är din, att den är under avbetalning
    Man kan inte mäta ut tredje parts egendom. I detta fallet finansbolagets bil

Hade det varit din bil hade situationen varit annorlunda

• Anonym (bilen?)

Tack för era svar! Då känner jag mig lugnare. Jag får tillbaka på skatten nästa år och det täcker nästan mina skulder så jag hoppas att Kronofogden kan vänta på dom pengarna. Tror inte att det går att mäta ut på min lön heller då jag inte tjänar så mycket och är ensam med två småbarn.

• Anonym (Fattig)

Jo de kan visst möta ut bilen, de mäter ut över värdet, de betalar alltså bort den del som är kvar på finansieringen, Http://omstarten.wordpress.com

• Waldo
    Anonym (Fattig) skrev 2012-01-08 14:57:41 följande:
    Jo de kan visst möta ut bilen, de mäter ut över värdet, de betalar alltså bort den del som är kvar på finansieringen, omstarten.wordpress.com
    Vad pratar du om?
  • Anonym (Fattig)
    Waldo skrev 2012-01-09 12:31:36 följande:
    Vad pratar du om?
    mäta naturligtvis..

Anser KF att bilen har ett värde som överstiger det som finns kvar på finansieringen så gör de ett försäljningsförsök

m.ao
    är det 50 000,- kvar på finansieringen och de anser att bilen är värd 60 000,-
    då finns det 10 000,- utmätningsbara kronor i kf's värld
    och ett försäljningsförsök kommer att göras. 
  • Waldo
    Anonym (Fattig) skrev 2012-01-16 21:08:38 följande:
    mäta naturligtvis..

Anser KF att bilen har ett värde som överstiger det som finns kvar på finansieringen så gör de ett försäljningsförsök

m.ao
    är det 50 000,- kvar på finansieringen och de anser att bilen är värd 60 000,-
    då finns det 10 000,- utmätningsbara kronor i kf's värld
    och ett försäljningsförsök kommer att göras. 
    Jag hade gärna velat att du utvecklade ditt svar lite

Vid ett finansieringsköp av en bil ligger det en annan ägare i botten av bilen. Så gör det tills lånet är löst
    Bilen ägs av tredje person och kan inte mätas ut så länge den ägs av finansbolaget

Har du däremot bilen på ett blancolån kan den mätas ut när som helst
  • Anonym (Fattig)

Ja men kronofogden löser ut lånet (finansieringen), det är därför det bara finns utrymmet ovanför finansieringen kvar för utmätning.

• Waldo
    Anonym (Fattig) skrev 2012-01-17 08:13:06 följande:
    Ja men kronofogden löser ut lånet (finansieringen), det är därför det bara finns utrymmet ovanför finansieringen kvar för utmätning.

Nej
  • elmadumle

Jag har pratat med kf om just det när vi hade billån kvar på våran bil och hon sa att de kan sälja en bil som man har på avbet och bilen som säkerhet på lånet, då måste det ge mer pengar än vad man har kvar på lånet om de ska sälja den, så visst kan de göra det.

• Anonym (Fattig)
    elmadumle skrev 2012-01-17 14:38:15 följande:
    Jag har pratat med kf om just det när vi hade billån kvar på våran bil och hon sa att de kan sälja en bil som man har på avbet och bilen som säkerhet på lånet, då måste det ge mer pengar än vad man har kvar på lånet om de ska sälja den, så visst kan de göra det.
    Ja jag har råkat ut för det så jag är helt säker på det. Trots att den var finansierad vi avbetalning, ej blancolån 
  • Anonym (Fattig)
    Waldo skrev 2012-01-17 10:20:41 följande:
    Nej
    Det är märkligt att du säger nej då jag vet att det är sant, jag har själv råkat ut för det!!
  • Anonym

Men om ni har lån på bilen, kan du betala det fast du har utmätning?

• Anonym (Icket)

Fast er diskussion är ju irrelevant då hon skriver att det inte finns något övervärde i bilen.

• Waldo
    Anonym (Icket) skrev 2012-01-18 04:49:44 följande:
    Fast er diskussion är ju irrelevant då hon skriver att det inte finns något övervärde i bilen.
    Precis.

Och så länge det inte finns det så kan man inte mäta ut en bil som ligger under ett finansköp.
    elmadumle skrev 2012-01-17 14:38:15 följande:
Svar på tråden Kommer Kronofogden att sälja min bil trots finans?