• Kimona

Skötsel av ros i kruka? Behöver lite hjälp

Köpte jättefina vita rosor som jag ställde i köksfönstret. Det är alltså en krukväxt, inte stjälkar i vatten :)
    Men de blir så fula och verkar inte alls må bra. Jag vattnar så fort det är torrt i jorden (med ljummet vatten) men det verkar inte hjälpa.

Något tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Skötsel av ros i kruka? Behöver lite hjälp
  • Hallonmumsan

Ha inte hög värme på elementet och se till att det inte drar i fönstret då kan blomman torka ut. När den inte blommar så brukar jag klippa till blomman så kommer det nya skott och även lite gödning.

• Hallonmumsan

En sak som jag gör med alla mina blommor är att när dom är Torra så doppar jag blomman i vatten så jorden suger upp och inget vatten står i ytterkrukan. Utom vissa blommor som ska vattnas underifrån.

• Kimona
    Hallonmumsan skrev 2012-01-05 13:54:11 följande:
    En sak som jag gör med alla mina blommor är att när dom är Torra så doppar jag blomman i vatten så jorden suger upp och inget vatten står i ytterkrukan. Utom vissa blommor som ska vattnas underifrån.
    det har jag försökte med
  • Kimona
    Hallonmumsan skrev 2012-01-05 13:54:11 följande:
    åh fan, elementet tänkte jag inte ens på. TACK!
  • Kimona

Har sänkt värmen på elementet för en vecka sen, men rosorna mår fortfarande inte bra. De är liksom bruna i kanterna men lever ännu.

Finns det något husmorstips att ta till eller måste jag köpa växtnäring och ge dom?

• Kimona
    Hallonmumsan skrev 2012-01-14 21:43:43 följande:
    Dom har inte spinn då? Det se ut som spindelväv och bladen blir torra.
    inte spindelväv har jag inte sett, men bladen blir torra och även ytterbladen på själva rosen, men det kommer knoppar och så
  • Hallonmumsan

Konstigt! Rosor kan ibland bara lite svåra men hemma hos mig trivs dom bra i fönster med morgonsol. Men nu på vintern borde dom ju inte ha fått för stark sol. Det kan ju vara ett dåligt exemplar helt enkelt.

• Kimona
    Hallonmumsan skrev 2012-01-14 22:42:52 följande:
    Konstigt! Rosor kan ibland bara lite svåra men hemma hos mig trivs dom bra i fönster med morgonsol. Men nu på vintern borde dom ju inte ha fått för stark sol. Det kan ju vara ett dåligt exemplar helt enkelt.
    ja de var ju billiga men ändå :/
Svar på tråden Skötsel av ros i kruka? Behöver lite hjälp