• Anonym (Anhörig)

Är det här att vara rultig eller riktigt överviktig? Gäller barn.

Flicka på nyss fyllda 5 år. Är 116 cm lång och väger 34,3 kilo.
    Jag som anhörig hävdar ordentlig övervikt medans föräldrarna påstår att det enbart är babyhull som kommer att rinna av henne när som helst.

• Svar på tråden Är det här att vara rultig eller riktigt överviktig? Gäller barn.
  • Anonym (Ojsan)

Övervikt helt klart, det är ju bara att kolla på kurvorna som man får på BVC, där finns ju hennes vikt inte ens med för den längden...

• Anonym

Om man tittar på norm kurvor och sånt så ska en tjej på 5år väga 19-20kg max 28kg... så nästan 35kg verkar ju vara övervikt..
    min mamma försökte också med babyhull på min syster.. hon är än idag (21) överviktig. Hon kommer visserligen aldrig bli jätte smal eftersom hon är bred över höft och bröst.. men som sagt, bara babyhull på en 5åring som väger 34-35kg.. näää 

• Anonym (BMI)

En normalviktig 5-åring har ett BMI omkring 15. Över 17 är barnet överviktigt och över 19 har det fetma. Det här barnet har ett BMI på nästan 26 så det är ju extremt. 

Jag vet att inte BMI säger allt, men det är mest om man är rejält muskulös som det slår fel, och jag antar att denna 5-åring inte är någon bodybuilder... 

• Anonym
    Anonym (BMI) skrev 2012-01-05 13:05:48 följande:
    En normalviktig 5-åring har ett BMI omkring 15. Över 17 är barnet överviktigt och över 19 har det fetma. Det här barnet har ett BMI på nästan 26 så det är ju extremt. 

Jag vet att inte BMI säger allt, men det är mest om man är rejält muskulös som det slår fel, och jag antar att denna 5-åring inte är någon bodybuilder... 
    bmi eller inte... barnet är helt klart överviktig, ingen babyhull som kommer smälta bort!
  • Anonym

Min dotter var som en buddha som bebis. Är nu i samma ålder och längd som barnet du pratar om och väger drygt 20kg. Hon är ändå inte särskilt smal, utan har fortfarande lite babyknubbigt över sig. 34kg hade jag varit riktigt oroad över och min gissning är väl att hon får kass mat, för mycket skräpmat och godis och inte aktiveras fysiskt ordentligt. Dags att styra upp NU innan det är en livsstil hon aldrig kommer från.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-05 13:40:44 följande:
    Min dotter var som en buddha som bebis. Är nu i samma ålder och längd som barnet du pratar om och väger drygt 20kg. Hon är ändå inte särskilt smal, utan har fortfarande lite babyknubbigt över sig. 34kg hade jag varit riktigt oroad över och min gissning är väl att hon får kass mat, för mycket skräpmat och godis och inte aktiveras fysiskt ordentligt. Dags att styra upp NU innan det är en livsstil hon aldrig kommer från.
  • Anonym
    . 34kg hade jag varit riktigt oroad över och min gissning är väl att hon får kass mat, för mycket skräpmat och godis och inte aktiveras fysiskt ordentligt. Dags att styra upp NU innan det är en livsstil hon aldrig kommer från.

• McIris

Oj, min 5-åring som är helt normalviktig väger 18 kg o är 111 cm. Det låter väldigt mycket!

• Anonym

Min fyraåring väger 15 kg så att hon skulle väga det dubbla plus några kg till om ett år låter helt absurt. 

• mamma till tre busungar

Det är fetma och de behöver hjälp. Troligen hela familjen.

Svar på tråden Är det här att vara rultig eller riktigt överviktig? Gäller barn.