• bodimit

Nytt år och ingen ketchup! Hur ska detta gå? =P

Vi har hamnat i en dålig trend. Dottern äter ketchup till allt och hon vill ha hur mycket som helst också. (hon är bara fem) Nu så har jag tagit tag i matdelen för i år och vi köper ingen mer ketchup har vi bestämt. Men hur ska detta gå för nu matvägrar hon i princip totlat. (inte frukost iofs för det äter hon fil o macka)  Och på kvällarna säger jag att äter du inte nu så blir det ingen mer mat ikväll innan du lägger dig. nejdå säger hon jag är inte hungrig. (tagit en liten tugga och det är inte gott utan ketchup) Sen när vi ska lägga henne så är hon ju såklart hungrig men jag ger mig inte. Tyvärr säger jag då får du äta frukost imorgon bitti. hon grinar inte över det men gör jag rätt? Är det fel av mig att inte se till att min dotter äter? (Hon är ju definitivt inte underviktig iallafall) Ska jag fortsätta vägra ketchup och hoppas att hon ger sig nån dag? 

• Svar på tråden Nytt år och ingen ketchup! Hur ska detta gå? =P
  • Tow2Mater

Varför inte bara minska lite på ketchupen då om du tycker hon äter för mycket. Vad är fel med ketchup? Köp en bra sort.

• lunkentuss

Ja du kan fortsätta vägra ketchup och ja, hon kommer ge med sig. Hungrig = äta...
    Sen tycker jag ni någon gång i veckan kan äta mat som man har ketchup till tex köttfärsås/korv osv så kan ni ju liksom "locka" med det... Ingen ketchup idag, men imorgon ska vi äta korv o då ska du få ketchup... Typ =)

• lunkentuss
    Tow2Mater skrev 2012-01-05 14:56:51 följande:
    Varför inte bara minska lite på ketchupen då om du tycker hon äter för mycket. Vad är fel med ketchup? Köp en bra sort.
    Jag skulle tycka att det är själva grejjen att det inte går att äta utan ketchup som är problemet -inte ketchupen i sig...
  • bodimit

Jo vi har försökt att bara äta ketchup ibland eller bara lite förut. men då blir det att hon äter upp ketchupen relativt snabbt och vägrar äta resten av maten. Om det är en måltid utan ketchup och vi har ketchup så springer hon dit och ska hålla på hela tiden.. Så vi tyckte att det är bättre att inte ha ketchup hemma alls. så blir det inget sånt.

• whitetrach86

jag skulle köra på till hon lär sig att äta utan ketchup, hon kommer äta förr eller senare.. sen skulle jag troligen ta tillbaka ketchupen, till pasta rätter enbart! såklart

• bodimit

finns det såna små förpackningar med ketchup som dom har typ på mcdonalds nånstans att köpa? kan försöka ransonera ut ketchupen..

• bodimit

såklart att hon ska få äta ketchup ibland när vi tex äter korv med bröd oh såna maträttar där det är "ok" att äta med ketchup. men om man har lagat till en kycklinggryta med ris så vill hon plocka ut kycklingen och bara ta ris.  sen så är det mängder med ketchup på det som gäller. annars äter hon inte. jag vill att hon ska kunna äta ris med sås osv. Det gjorde hon förut innan ketchupen tog över hennes liv! =)

• PrincessOfIce

Min dotter ratar ketchup totalt såvida det inte är korv med bröd eller hamburgare.

Ställ ketchupflaskan där hon inte kan se den eller få tag på den och säg att den är slut och att om hon vill äta får hon klara sig utan ketchupen. När hon inser att den inte behövs och att det är gott ändå avtar nog besattheten av ketchup. 

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • bodimit
    PrincessOfIce skrev 2012-01-05 15:24:10 följande:

Min dotter ratar ketchup totalt såvida det inte är korv med bröd eller hamburgare.

Ställ ketchupflaskan där hon inte kan se den eller få tag på den och säg att den är slut och att om hon vill äta får hon klara sig utan ketchupen. När hon inser att den inte behövs och att det är gott ändå avtar nog besattheten av ketchup. 

Vi har minsann gömt ketchupen förut men då är det bärsärkargång på henne. hon springer runt och letar efter den. oavsett vart vi har gömt den.  Igår när vi skulle äta trodde hon att jag hade köpt nytt ketchup för vi var och handlade. Hon fick världens chock när jag sa att vi inte hade köpt det. men å andra sidan så verkar hon ändå förstå när hon inte äter upp sin mat att om hon ändå skulle bli hungrig sen så blir det ingen annan mat.   Jag tror att hon måste komma över "socker" beroendet i ketchupen.. eller bara vanan helt enkelt att få ketchup till allting.
  • Tow2Mater
    bodimit skrev 2012-01-05 15:17:59 följande:
    ...och bara ta ris.  sen så är det mängder med ketchup på det som gäller.
    Mums! Jag förstår henne - ris med ketchup är min favorit också :)
Svar på tråden Nytt år och ingen ketchup! Hur ska detta gå? =P