gavagai skrev 2012-01-08 22:25:26 följande:
Vi har valt två könsneutrala namn till vår Mika, och nästa barn kommer med största sannolikhet också att få två könsneutrala namn. Jag tycker att det är lite tveksamt att ge ett barn ett genuskodat namn som andranamn med argumentet att det ska få välja själv, om man inte ger ytterligare ett genusskodat "åt det andra hållet" som tredjenamn. Annars visar man ju ändå att det enda alternativ till genuskodning man ser hos sitt barn är det som råkar höra ihop med dess könsorgan (för att uttrycka sig lite hårt).
Jag har svårt att tro att mitt barn kommer att tänka så, då två av mina närmaste vänner är transsexuella. Lite just på grund av deras erfarenheter vill jag med ett andranamn ge någon typ av "erkännande" för vad hen troligtvis kommer att identifiera sig som. Det är onekligen så att detta med könsidentitet är väldigt viktigt för de flesta ändå.
Sedan har jag förstås för avsikt att vara öppen för namnbyte om så skulle önskas.
Filuren i min mage har redan ett påtänkt namn. Nu gäller det bara att hoppas på att allt kommer att gå bra - och att namnet faktiskt passar