• bluejean

Hjärtinfarkt hos kvinnor.När vet man?HUR ska man kunna veta?

OBS!INGET ATT LÄSA FÖR EN HYPOKONDRISK SJÄL.

Ser nu på ett Greys anatomy avsnitt där en kvinna som verkar helt till synes normal(hon kom väl in av nån anledning men det missade jag)får veta att hon har en pågående hjärtinfarkt.Hon hade inga bröstmärtor eller domningar..har hört detta förut och forkat lite i det.Tydligen så kan så vaga symptom son värk i skuldran eller rygg,nacke och en enkel sak som tandvärk vara hjärtinfarkt hos en kvinna.Så hur ska man(särskilt som hypokondriker som jag är)kunna veta när det är på allvar?Jag har panikångest också och tom där känns symptomen värre än en riktig hjärtinfarkt.Så vi kvinnor kan i princip dö rakt av utav en hjärtinfarkt  utan att det ens kändes som en hjärtinfarkt?Fyfan vad hemskt och fyfan vad orättvist.

• Svar på tråden Hjärtinfarkt hos kvinnor.När vet man?HUR ska man kunna veta?
  • Scream2

Ja, livet är orättvist.....

• bluejean
    Scream2 skrev 2012-01-05 19:55:53 följande:
    Ja, livet är orättvist.....
    verkligen!
  • Magnoliah

Jag jobbar inom akutsjukvård och har träffat på både män och kvinnor med brakinfarkter som inte har det minsta ont i bröstet. 
    Något eller några symtom har de, så som känsla av illabefinnande, illamående, kräkning och/eller ryggont.  Men inte nödvändigtvis det traditionella symtomet bröstsmärta.

Ja hur ska man veta? Så länge man är ung och frisk är risken liten att man skulle drabbas.
    Lev sunt och gå på regelbundna hälsokontroller är sätt att minska risken för att dö knall och fall i en hjärtinfarkt. Men visst kan man drabbas ändå. 

• Esmiso

kvinnor kan ju få en diffus magsmärta också...Men ja, hjärtinfarkt är svårt att vet...många med panikångest upplever samma symptom

Svar på tråden Hjärtinfarkt hos kvinnor.När vet man?HUR ska man kunna veta?