• Kimona

Varför borstar ni tänderna INNAN frukost?

Har sett det i många amerikanska filmer, fått höra att vi gjorde fel när jag var liten OCH läst det här på familjeliv - att man borstar tänderna direkt på morgonen.... Varför?

Jag är uppvuxen med att man gör det efter frukost. Du har ju inte ätit något under natten och dessutom smakar allt skitäckligt när man borstat tänderna.... så varför?

• Svar på tråden Varför borstar ni tänderna INNAN frukost?
  • Majsan70

Det beror ju på NÄR man äter frukost. Själv käkar jag gärna frukost när jag kommit till jobbet o då borstar ju jag tänderna innan.

• Tow2Mater

Ofta finns tandborstarna i badrummen på ovanvåningen, och man borstar i samband med allt annat man gör innan man går ner till köket.

• enannan

Det har faktiskt en orsak, när du just ätit är emaljen skörare än annars och du borstar sönder tänderna lite  :) Därför gör man det innan man börjar äta :)

• JPT

Oj, har nog aldrig varit med om att någon har borstat tänderna innan frukost. För mig är det självklart att man gör det efter, men där ser man Glad 

• Majsan70
    enannan skrev 2012-01-05 18:25:18 följande:
    Det har faktiskt en orsak, när du just ätit är emaljen skörare än annars och du borstar sönder tänderna lite  :) Därför gör man det innan man börjar äta :)
    Jag måste fråga vart du har hört det där för jag har läst tandvårdsutbildning o aldrig hört detta faktiskt.
  • Fidelis ad urnam

Enda gången jag borstar tänderna innan frukost är när vi bor på hotell. Då vill jag inte riskera lukta illa när vi går ner till frukostbuffén

• IsDimma

För att jag äter frukost så sent oftast. Sen har jag ingen större lust att pussa honom hej då med oborstade tänder när han har borstat sina. No way

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Tjohalia
    Majsan70 skrev 2012-01-05 18:48:42 följande:
    Jag måste fråga vart du har hört det där för jag har läst tandvårdsutbildning o aldrig hört detta faktiskt.

Hon har delvis rätt, det beror på VAD man ätit. Många dricker juice till frukost och då är det mycket bättre att borsta tänderna innan. Annars spelar det faktiskt inte så stor roll om man borstar före eller efter frukost om man borstat tänderna noga på kvällen. Det är på kvällen det är viktigast att borsta tänderna så att dom blir fria från plack och får vila under natten.

/Tjohalia, färdigutbildad tandhygienist till våren  
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • enannan
    Majsan70 skrev 2012-01-05 18:48:42 följande:
    Överallt där man får info om tandborstning tycker jag. Googlade lite och hitta bland annat det här

http://www.pepsodent.se/goda_rad/grundrengoering

-Du kan borsta dina tänder på morgonen redan innan frukosten, eftersom fluor skyddar tänderna mot effekterna av syreangrepp.
    Du kan även borsta tänderna efter att du ätit, men inte direkt efter, i synnerhet inte om du ätit sura produkter som apelsinsaft eller läsk. Att borsta tänderna direkt efter maten tär på emaljen som redan blivit mjukare efter måltiden. Munnen bör dock sköljas noga direkt efter maten för att avlägsna matrester.

och det här
    http://sensodyne2010.bits2life.com/rad_o_tips#tip_5
    Det kanske överraskar men på frukostbordet står ju ofta produkter som apelsiner, grapefrukt och fruktjuicer som är frätande, och därför mjukar upp emaljen. Att borsta tänderna direkt efter du ätit eller druckit något surt är därför inget att rekommendera. Vänta en timma eller helst ännu längre.

http://www.tandborsten.se/dokument/tander.pdf
    har samma info :)
  • Mälaröbo

Jag bara måste borsta tänderna direkt jag vaknar för jag står inte ut med smaken. Sen äter jag sällan frukost öht och gör jag det så är det ett par timmar efter jag vaknat.

Svar på tråden Varför borstar ni tänderna INNAN frukost?