• LillaBibbi

Hur mycket kan jag få av csn?

Fattar inte riktigt hur jag ska skriva i på deras hemsida för att kunna räkna ut...

Något jag oxå tycker låter obehagligt är att alla inte har rätt till studiestöd???????

Jag ska plugga upp gymnasie ämnena och en barnskötare utb.
    Vet någon om man kan göra dessa samtidigt eller behöver jag läsa dom var för sig?

Att csn krånglar med pengar kommer inte mitt boende klara av.. min sambo är arbetslös och kan inte betala alla räkningar själv...

Vet inte riktigt hur jag känner inför det här... ska iväg på torsdag och prata med en studievägledare och höra vad hon säger.. men om jag inte kan få studiestöd så kommer jag ju aldrig kunna plugga upp mina gymnasiebetyg heller... låter sjukt tycker jag

• Svar på tråden Hur mycket kan jag få av csn?
  • Theta

Isåfall så kanske det krävs att du behöver läsa en eller två kurser till för att komma upp i minsta antalet poäng per termin som krävs för att du ska ha rätt till ersättning..

• Äjjah

Jag läser på komvux nu till undersköterska (gymnasiutbildning) och jag pluggar 100%. 
    På våren får jag 8216kr med fullt lån och på hösten 8676kr :) Tror de är de exakta summorna.
    Har du barn så får du ju extra pengar för barnen och så :)
    Prata med studievägledaren och så för exakta summorna :) 

• LillaBibbi

ja kanske.. men jag kan ju inte plugga mer än heltid? för det är det som är tänkt att jag ska göra.. jag vet ju inte ännu men jag är rädd för att det kan drabba mig.

• LillaBibbi
    Äjjah skrev 2012-01-05 19:33:33 följande:
    Jag läser på komvux nu till undersköterska (gymnasiutbildning) och jag pluggar 100%. 
    På våren får jag 8216kr med fullt lån och på hösten 8676kr :) Tror de är de exakta summorna.
    Har du barn så får du ju extra pengar för barnen och så :)
    Prata med studievägledaren och så för exakta summorna :) 
    Läser du upp både betyg och en utbildning?
  • äppelmos

du kan läsa mer än heltid, iaf på vissa universitet. kolla upp det du

• Theta

Ska du plugga 100 procent så är det nog inga problem med studiestöd, såvida du inte har en skuld eller så till dem.

• Elephino
    LillaBibbi skrev 2012-01-05 19:33:42 följande:
    ja kanske.. men jag kan ju inte plugga mer än heltid? för det är det som är tänkt att jag ska göra.. jag vet ju inte ännu men jag är rädd för att det kan drabba mig.
    Jo, du kan plugga mer än heltid om skolan godkänner det - men du kan aldrig få mer än 100% studiemedel från CSN.
  • LillaBibbi
    Elephino skrev 2012-01-05 19:35:35 följande:
    Jo, du kan plugga mer än heltid om skolan godkänner det - men du kan aldrig få mer än 100% studiemedel från CSN.
    aaah okej:)
  • LillaBibbi
    Theta skrev 2012-01-05 19:35:34 följande:
    Ska du plugga 100 procent så är det nog inga problem med studiestöd, såvida du inte har en skuld eller så till dem.
    okej låter bra nej det har jag inte... första gången jag pluggar sen 9an!
  • Äjjah
    LillaBibbi skrev 2012-01-05 19:34:44 följande:
    Läser du upp både betyg och en utbildning?
    Ja, de gör jag :) 
    Valde undersköterska utbildningen för den ger mig 1550p till gymnasiebetyget så jag har bara få kärnämnen kvar som jag ska läsa i höst eftersom jag blir klar som uska till sommaren :)
    På komvux där jag läser måste du läsa (för att få fullt csn) är de 350p på våren och 450p hösten eller nått, är inte så insatt i de just eftersom allt har varit klart för mig sedan januari förra året då jag började så jag har inte behövt tänkt på de fören nu till hösten då jag ska läsa några kärnäämnen som sagt :)  

Man ska vara försiktigt då man söker csn. Jag blev lurad på gymnasiet där jag gick. Man har bara tre år på sig att bli klar med gymnasiebetyget på komvux, du får inte mer bidrag efter de och då jag gick på gymnasiet så utnyttjade jag tydligen ett år eftersom jag blev 20 innan jag slutade och då drabbade de mig på komvux så jag har bara två år på mig att bli klar och jag blir de precis,kanske får jag studera någon vecka utan pengar sedan.  

Sen får du bara pengar för en kurs en gång. Alltså läser du svenska A tex och får IG så får du läsa om den igen och får inge pengar för den kursen. De är svårt att förklara såhär, men prata med din studievägledare om de så får du reda på mer exakt :)  
  • Lajkie

Jag har inget slutbetyg, pluggar heltid på KOMVUX och får 7500kr i månaden i studiebidrag. Tar inget lån.

• Äjjah
    Lajkie
    Det var konstigt att man får så mycket utan lån men de är väl olika beroende på kommun eller nått, vet inte. Sen kanske du har några barn också som ger lite extra pengar ifrån csn. man får är de 500kr per unge eller nått, har för mig min kompis sambo hade de :)  
  • Elephino
    Äjjah skrev 2012-01-05 19:50:09 följande:
    Lajkie
    Det var konstigt att man får så mycket utan lån men de är väl olika beroende på kommun eller nått, vet inte. Sen kanske du har några barn också som ger lite extra pengar ifrån csn. man får är de 500kr per unge eller nått, har för mig min kompis sambo hade de :)  
    Nej, det är inte konstigt. Min gissning är att Lajke är över 25 år  ( ? Tror det var där åldersgränsen gick...) och inte har gymnasiekompetens. Det skiljer sig inte från kommun till kommun. Man får nån hundring extra i bidrag per barn.
  • LillaBibbi
    Lajkie skrev 2012-01-05 19:47:01 följande:
    Jag har inget slutbetyg, pluggar heltid på KOMVUX och får 7500kr i månaden i studiebidrag. Tar inget lån.
    Det skulle jag inte klara mig på.. Hoppas allt är bra med dig o barnen:) Kram Hanne
  • Äjjah
    Elephino
    Okej, ja de kanske är så också :) har inte kollat upp hur de är då man är över 25 då jag bara är 22 ännu så :) hihi!  

LillaBibbi
    Tyvärr så får man inte så jätte mycket pengar då man studerar. Jag får som sagt 8216kr nu i vår och de kommer räcka till hyra och räkningar och mat, inte så mycket nöjen men de är så studentlivet är antar jag :) Man får så man klarar sig precis.  
  • Twins2
    Äjjah skrev 2012-01-05 19:50:09 följande:
    Lajkie

Hon har det högre bidragsdelen som finns hos csn. http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/aktuellt/1.6892 
  • LillaBibbi

fattar inte så mycket av det som står.. jag kommer vara 26 nä jag börjar plugga iaf.. om jag kan få högre studiestödet eller ej får jag nog höra mig för om  på torsdag.. Vill bara kunna leva normalt och kunna plugga till det jag vill göra i framtiden..

• Äjjah
    Twins2
    Precis, hon är säkert över 25 år eftersom de står såhär på hemsidan
    "Du kan få det högre bidraget från och med det år du fyller 25, om du studerar på grundskole- eller gymnasienivå." 

Har inte brytt mig om att kolla upp de eftersom jag som sagt bara är 22 år :) 
Svar på tråden Hur mycket kan jag få av csn?