• Segelvind

Någon sy-kunnig?

Jag tänkte lägga upp ärmarna på en kavaj som är alldeles för långa. Finns innerfoder i kavajen.
    Kan någon lite enkelt förklara hur jag ska göra? Har ju fattat att jag måste klippa av och vika in tyget en bra bit och sedan sy fast fodret.
    När jag tittar på en gammal kavaj ser det ut som att de sytt fodret på maskin men hur ska det gå till om man vill ha sömmen på insidan om ni förstår hur jag menar.....

Tack på förhand    

• Svar på tråden Någon sy-kunnig?
  • Lena

För att sy i fodret på maskin får man sy fast det innan man syr på ärmen. Vill du böra så får du sprätta bort hela ärmen.

• Segelvind

Herregud! Jag vill inte sprätta bort hela ärmen!! jag kan sy för hand, men hur gör jag? klipper av, viker in, (stryker??) och syr fast foder?

Tack för att du svarade! 

• Lena

Då börjar du med att sprätta isär ärm och foder i nederkanten.

• Segelvind
    Lena skrev 2012-01-05 20:05:49 följande:
    Då börjar du med att sprätta isär ärm och foder i nederkanten.

Behöver nog inte sprätta utan kan bara klippa...jag är så liten att jag får ta av nästan 1 dm...suck.
    Vad gör jag sen? 
  • Lena

Du vill inte klippa av rakt då blir inte fållen lika snygg du vill ha mer över på yttertyget än på fodret.

Har du pengar och inte vet hur du ska göra rekomenderas att lämna in det. Det kostar upp till 500

• Segelvind

Jo det förstår jag ju men det spelar ingen roll. Det är så mycekt jag måste klippa bort så om jag först klipper rakt av för att dela foder och yttertyg och sen klipper av fodret ytterligare lite och viker in.

Kavajen kostade 1200 spänn och var nedsatt till hälften på rea så att lägga 500 spänn på att korta ärmarna är INTE aktuellt.  

• Lena

Har kavajen knappar på ärmen? Går kanpparna att knäppa upp?

Är den helt slät klipp bara av precis så du klipper av sömmen. Sen klipper du fodret två centimeter längre än du vill ha ärmen och yttertyget 6cm längre.

• Segelvind

Ja det finns knappar men de ryker för de sitter för långt ner. Ska sy fast dem sen när det är klart. Jag antar att man stryker yttertyget så att det blir en skarp kant där man viker in det och syr fast i fodret.

Tack för att du orkar svara. 

• Lena
    Segelvind skrev 2012-01-05 21:33:16 följande:
    Ja det finns knappar men de ryker för de sitter för långt ner. Ska sy fast dem sen när det är klart. Jag antar att man stryker yttertyget så att det blir en skarp kant där man viker in det och syr fast i fodret.

Tack för att du orkar svara. 
    Men det är bara knappar för dekor?

Sen viker du in yttertyget så ärmen blir lagom lång. Viker in fodret så du får två centimeter men yttertyg på insidan av ärmen. Sen stryker du och syr fast för hand.
Svar på tråden Någon sy-kunnig?