NU var det ju ett par år sedan jag gick, så jag kan ju inte svära på hur det är nu, men svarar iaf...
Behörighet:
Vanlig högskolebehörighet. (ur mitt eget perspektiv skulle jag säga att det bara är bra om du har några extra år "ute i verkligheten" i bagaget innan du börjar, men det är ju inget krav det heller.)
Innehållet (där jag gick):
* Juridik - du läser grundläggande juridik som är bra för "alla" samt specifikt om de lagar som socialtjänsten har att jobba med, samt om sekretess etc.
* Psykologi - lite "allmänbildning" om psykologi, störningar även lite grunder i samtalsterapi etc.
* Sociologi
* Missbruk och kriminalitet ur olika vinklar
* Sociala skyddsnät ur ett historiskt perspektiv (tex hur det sociala skyddsnätet sett ut i Sverige genom historien, samt hur det ser ut i andra länder etc.)
* Praktik
* Uppsatser som du får skriva ett par stycken
Sen kan du ju välja lite olika inriktningar ibland, en del läser genuskurser, andra inriktar sig på äldre eller ungdomar/barn, missbruk, kriminalitet eller pedagogik/socialpedagogik.
Svårighet:
Svårt och svårt... Vi hade inte jättemycket föreläsningar och mycket var valfritt att gå på. Men det var dock en hel del litteratur att läsa och uppgifter att lämna in, så i genomsnitt tog det absolut 40h/vecka, och lite mer runt tentorna. Vi hade många hemtentor och få salstentor, men det var inte nödvändigtvis lättare, eftersom du måste göra helt andra typer av uppgifter, resonera och reflektera etc. En hel del av litteraturen var på engelska, men det beror ju helt på vad skolan väljer för böcker.
Vet att det finns en del som hävdar att socionomutbildningen är lätt, men det var absolut inget för lata där jag gick. Men det var jättekul.