• azzxaa

Starta eget och kontakta kunder medans man jobbar kvar.

Hej!

Jag har sagt upp mig på min nuvarande arbetsplats för att starta egen konkurrerande verksamhet.
    Min Chef som jag har idag har sagt åt mig att jag inte får berätta det eller ta kontakt med hans kunder, och hotat med att då blir jag stämd.

Kan han verkligen göra så, får man inte ens berätta att man sagt upp sig för att starta eget?

Någon som vet hur det funkar.
    Jag har inte skrivit på nå speciellt avtal utan vanliga grafiska avtalet gäller.

mvh

Arbetsnarkomanen

• Svar på tråden Starta eget och kontakta kunder medans man jobbar kvar.
  • rockaroll

Tror faktiskt inte du får det. Ring facket annars och fråga. Inom frisörbranchen är det så iaf. Då får man inte berätta att man ska byta jobb/starta eget..

• Inversable

Du har en lojalitetsplikt mot din arbetsgivare under tiden du jobbar där. Bl.a. har Arbetsmarknadsdomstolen fastslagit detta i praxisavgöranden. Lojalitetsplikten upphör normalt när du avslutar anställningen om inte annat avtalats eller eventuellt kollektivavtalet säger något annat. (det tror jag dock är ovanligt att det finns i kollektivavtal). Du kan åka på både stämning och skadestånd om du kontaktar din arbetsgivares kunder medan du fortfarande är anställd.

• maskinpilot

det är inte god affärssed att göra så. Det som valigast händer är att arbetsgivaren säger upp dej på grund av illojalitet mot din nuvarande arbetsgivare med att du får lämna arbetet på s.k. stående fot. Det kan då innebära att du förhindras att utfå din intjänade semesterersättning i första hand. Möjligen kan ersättning för skada tillkomma, den beror på hur stor skada arbetsgivaren kan bevisa att han har lidit av ditt agerande. Prövas ofta via Tingsrätt. Allt detta beror på att du då inte har uppfyllt uppsägningsvilkoret, dvs. arbetat hela uppsägningstiden. Sedan kan din nuv. arbetsgivare misskreditera dej inför sina kunder som kan bli misstänksamma gentemot dej och det fördröja din kundåtkomst i startögonblicket. Har du däremot goda referenser för det arbete du har gjort i din då tidigare anställning och positiv utåtriktning och lätt för att få social kontakt med dina kunder kommer du ändå att ganska snart ha kunder i din verksamhet som inte då är svartmålade av din nuv. arbetsgivare.

Lycka till och god forts. på det nya  året och med din egen verksamhet.

Svar på tråden Starta eget och kontakta kunder medans man jobbar kvar.